• 0

Nieuwe idee voor marketing

Dag allemaal,

 

Ik moet even vermelden dat ik onder innovatieve ideeën mijn vraag stel, maar het is niet innovatief. Het is slechts een nieuwe marketing kanaal dat ik waarschijnlijk heb ontdekt. En mijn vraag luidt als volgt: hoe moet je bedrijven bereid krijgen om te adverteren binnen dit nieuwe marketing kanaal? Zijn marketing managers gewillig om in gesprek te gaan met een leek die een nieuwe marketingkanaal heeft ontdekt of willen ze alleen met gerenomeerde marketing bedrijven in zee gaan? Ik moet er ook bij vermelden, ik heb geen marketing achtergrond, maar ik ben zeer zeker een creatieveling. Ik heb totaal geen ervaring met marketing, maar wel heel veel van de branche waarin geadverteerd wordt.

 

Even een aantal gegevens over het idee. Het is een specifieke branche die hier heel goed gebruik van kan maken en de bedrijven die voornamelijk in deze branche zitten hebben genoeg geld in kas en het is ook te merken aan hoeveel ze uitgeven aan marketing. Dus wanneer ik naar bedrijven verwijs, verwijs ik niet naar het mkb, maar alleen naar grote bedrijven

 

Om het idee rendabel te houden is het toch een prijzig kanaal. Ik zit te denken aan €0,50 tot €1,00 per contact moment. En een contact moment is: dat een klant de uiting of reclame van een bedrijf te zien krijgt. Er zullen jaarlijks ongeveer 350k contact momenten zijn, hier moet natuurlijk naar gegroeid worden.

 

Het kanaal is precies op de juist plek op de juiste tijd om een reclame uiting te doen. Want precies op het moment is er een dienst nodig die wettelijk ook vereist is.

 

Het kan zo maar zijn dat ik helemaal mis zit met mijn nieuwe marketing kanaal, maar in mijn ogen is dit toch echt heel wat aanvulling voor de branche.

 

Het opstarten van het proces is heel gemakkelijk dat is ook niet het geen waar ik me druk om maak, ik heb al een aantal ondernemingen. Ik vraag me wel af hoe ik moet aankloppen bij die grote bedrijven om met mij in zee te gaan en of de marketing afdelingen van die grote bedrijven uberhaupt wel te bereiken zijn als een leek.

 

Ik zie uw antwoorden graag tegemoet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Marksman,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Als je een idee hebt, kun je dit uitwerken (als ondernemingsplan of tot werkbaar) concept en markttesten. Heb je geen tijd of kun je de focus niet opbrengen om dit te doen, dan is de slagingskans in het algemeen klein.

 

Een nieuw marketingkanaal heeft geen bekendheid en bereik, dus dat klinkt in aanvang niet interessant voor opdrachtgevers die zich op de massa willen richten. In het stadium dat je concreter kunt zijn, zou je een concept kunnen voorleggen in onze 'Wat vinden jullie van mijn...'-rubriek.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

hoe moet je bedrijven bereid krijgen om te adverteren binnen dit nieuwe marketing kanaal?

Marketing managers zullen naar mijn mening geen enkele interesse hebben in een leek die alleen maar een idee heeft maar al wel €0,50 tot €1,00 per view vraagt. Een goed idee is zeer zelden geld waard, het gaat om een goede uitvoering. Als je het idee wilt verkopen zul je het moeten operationaliseren en verkopen als dienst. Een dienst waarvan je kunt aantonen dat het de marketing manager meer oplevert dan het kost.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden.

 

Oke, buiten het feit om dat ik een leek ben en wel zulke bedragen vraag, zou ik de telefoon kunnen oppakken en gaan met bellen met het bedrijf zijn marketing manager of kom ik daar niet aan?

 

Dat het ze iets gaat opleveren ben ik 100% van overtuigd. En ik denk eerlijk gezegd dat wat ik vraag per view in het niet valt met de actuele uitgavens van deze bedrijven in deze branche.

Link naar reactie
  • 0

Je vraag deed me denken aan een pitch die ik laatst voorbij zag komen in Shark Tank (Amerikaanse tv variant van Dragons Den), dit was een gratis foto printing service waarbij op de achterkant een advertentie stond. Hierin is ook redelijk uitvoerig jouw huidige probleem besproken. En de kosten voor de adverteerder komen vrijwel overeen met jouw idee.

 

Hier vind je een korte samenvatting: Klik

Maar het is zeker interessant om even de volledige uitzending op te gaan zoeken.

 

En zoals hierboven ook al is vermeld zal je je idee eerst ten uitvoer moeten brengen. Pas als jij ook daadwerkelijk kan leveren heeft het nut om te gaan praten. En als jouw advertentiemogelijkheid daadwerkelijk een win/win is zal geen enkele marketingman de verbinding verbreken zodra jij belt.

 

Is het in jouw idee moeilijk om conversie te meten voor adverteerders? (Je hoge kosten doen vermoeden dat het toch richting print gaat.)

 

Link naar reactie
  • 0

zou ik de telefoon kunnen oppakken en gaan met bellen met het bedrijf zijn marketing manager of kom ik daar niet aan?

Waarom probeer je dat niet gewoon eens? Dan merk je snel genoeg hoe lastig het is om een idee te verkopen.

 

Dat het ze iets gaat opleveren ben ik 100% van overtuigd.

Dat zal best, maar hoe en waarmee ga je een marketing manager overtuigen?

 

En ik denk eerlijk gezegd dat wat ik vraag per view in het niet valt met de actuele uitgavens van deze bedrijven in deze branche.

Dat is totaal irrelevant. Het gaat er niet om wat het kost, maar wat het per saldo oplevert.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je interesse, maar ik ga toch echt eerst kijken of ik hierzelf wat van kan maken. Ik weet niet hoe jij in het ondernemen staat, ikzelf ben geen voorstander van een compagnon. Het limiteert je vrijheid in het ondernemen.

 

Maar mocht ik er niet uitkomen, wie weet!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je interesse, maar ik ga toch echt eerst kijken of ik hierzelf wat van kan maken. Ik weet niet hoe jij in het ondernemen staat, ikzelf ben geen voorstander van een compagnon. Het limiteert je vrijheid in het ondernemen.

 

Maar mocht ik er niet uitkomen, wie weet!

 

Het was geen aanbod om compagnon te worden. :)

 

Ik ben gewoon benieuwd naar je idee en of mijn klanten hier iets mee kunnen.

Ik doe als (SEO-)copywriter leuke klussen voor leuke bedrijven: http://www.hardcopy.nl.

Link naar reactie
  • 0

Als je het idee wilt verkopen zul je het moeten operationaliseren en verkopen als dienst.

En dus niet alleen jouw idee als "tip" geven aan bedrijven in een gesprek met de marketing manager. Want dan is het nog maar de vraag of en in welke mate jij bij de uitvoering ervan een rol gaat spelen. Of dat je alleen een bedankje krijgt.

 

Kun je dit idee sowieso als dienst verkopen, en zo ja, hoeveel tijd kost het om zo'n dienst operationeel te hebben? En in welke tijd verdient die dienst zichzelf dan terug voor een bedrijf? M.a.w. kun je een voorsprong opbouwen die het de moeite waard vormt voor een bedrijf om met jouw dienst in zee te gaan, in plaats van deze zelf te ontwikkelen?

 

Vanuit je vraag krijg ik trouwens de indruk dat dit idee niet als dienst aan te bieden is, maar dat het geïntegreerd dient te worden in het bedrijfsproces van het betreffende bedrijf, zodat ze dit zelf moeten implementeren. En dan heb je alleen "een idee" en is het inderdaad de vraag hoe je dit "verkoopt" waarbij je er zelf ook nog iets aan overhoudt.

 

Link naar reactie
  • 0

Je spreekt over een 'specifieke branche'. Dan zou je de vereniging die ongetwijfeld bestaat eens kunnen benaderen. Groet, Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een marketingadviseur is geen marketingmanager. ;)

 

Het is goed dat je de kosten per view ingeschat hebt Marksman, want dat maakt je dienst vergelijkbaar.

 

Het domein van onverwachte kanalen wordt ook wel eens ambient media genoemd. Vroeger waren dat suikerzakjes en bierviltjes of een oude bus in een weiland, nu zijn het kassabonnen (de achterkant), melkpakken, bagagebanden, fietsen en zo voort.

 

De waarde van een contact verschilt per adverteerder en doelgroep. Kijk maar eens naar affiliates die CPM (cost per mille = views), CPC (cost per click), CPL (cost per lead) en andere maatstaven hanteren.

 

Jij zegt dat je 50 cent tot 1 euro per contact moet rekenen om het idee rendabel uit te voeren. Je snapt dat adverteerders zich geen zorgen maken over jouw rendement. Als ze op een andere manier dezelfde doelgroep kunnen bereiken voor minder geld, dan kom je niet aan de bak. Je zal dus moeten vergelijken.

 

Marketingmanagers van grote bedrijven hebben het doorgaans druk. Die hebben ondergeschikten en adviseurs die zulke zaken afhandelen. Ik zou eens kijken bij bureaus die gespecialiseerd zijn in het domein dat je voor ogen hebt (telecom, events of snacks schat ik zo). En tot slot: pak het aanbod van David aan en ga eens praten met iemand die ervaring en contacten heeft in het vak.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een alleenstaande bedrijf heeft er niets aan. Dus de kanaal is niet bedoeld voor 1 bedrijf alleen. Ik heb aangegeven dat 1 contact moment tussen de 0,50 en 1,00 kost, maar 1 contact moment moet namelijk zo rond de 7,5 opleveren. Het kanaal kan alleen werken als er meerdere uitingen op 1 contactmoment zijn. Dus dat betekend dat het voor 1 bedrijf alleen ontiegelijk duur zou zijn om het idee te kapen om het zo maar te noemen.

 

En als we het hebben over wat er nu betaald wordt binnen de branche voor CPC, dan komen we toch gauw uit op 5,00 tot 8,00 per click. Dus de vraag of ik duur ben met dit kanaal, nee niet echt. Mijn gevoel zegt me dat ik goed zit met prijs/kwaliteit verhouding.

 

Het enige waar ik tegenaan loop is de marketeers van die grote bedrijven overhalen. Nu heb ik een paar ondernemingen, en ik ben niet op mijn mond gevallen, maar dit zijn gewoon leuke kansen die ik gegrepen heb gaander tijd.

 

Als enige marketing manager zou willen reageren en mij vertellen hoe zij dit oppakken binnen hun bedrijf en of zij wel of niet met leken in gesprek gaan.

 

Even terug komende op het aanbod van david. Je zegt grote bedrijf tot je klantenkring te rekenen. In welke sector bevinden deze klanten zich en als je namen zou mogen noemen welke noem je dan?

 

Bij voorbaat dank voor alle reacties en alle gegeven reacties. Het is fijn om sommige kwesties bevestigd te zien en andere onder de loep te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Als enige marketing manager zou willen reageren en mij vertellen hoe zij dit oppakken binnen hun bedrijf en of zij wel of niet met leken in gesprek gaan.

Marketingmanagers van grote bedrijven zitten niet op HL. ::)

 

 

Wat doet Ewout Wolffff tegenwoordig?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

En als we het hebben over wat er nu betaald wordt binnen de branche voor CPC, dan komen we toch gauw uit op 5,00 tot 8,00 per click. Dus de vraag of ik duur ben met dit kanaal, nee niet echt. Mijn gevoel zegt me dat ik goed zit met prijs/kwaliteit verhouding.

Je kan CPC bij b.v. adwords hier absoluut niet mee vergelijken. Daar is het mogelijk elke conversie 100% nauwkeurig te tracken en daardoor 100% op basis van performance te werken. Dit ga je bij print, ook in combinatie met kortingscode's / speciale url's nooit halen.

 

Een alleenstaande bedrijf heeft er niets aan. Dus de kanaal is niet bedoeld voor 1 bedrijf alleen. Ik heb aangegeven dat 1 contact moment tussen de 0,50 en 1,00 kost, maar 1 contact moment moet namelijk zo rond de 7,5 opleveren. Het kanaal kan alleen werken als er meerdere uitingen op 1 contactmoment zijn. Dus dat betekend dat het voor 1 bedrijf alleen ontiegelijk duur zou zijn om het idee te kapen om het zo maar te noemen.

Bijvoorbeeld het uitdelen van gratis schoolagenda's met daarin meerdere adverteerders? Als ik jou was zou ik de grote marketingmannen eerst overslaan en gaan praten met bedrijven/mensen die al zulke dingen doen op dit moment:

- Boomerang kaarten deed iets soortgelijks vroeger

- Er is een uitgever van gratis collegeblokken (technische studies) waarin advertenties zitten

- etc.

 

Gewoon even goed zoeken naar zulke initiatieven en op Linkedin de oprichters benaderen met de vraag of ze een keer op jouw kosten willen lunchen omdat je wat vragen aan ze wil stellen.

 

Edit:

Of de (jonge) oprichter van Brandsfit:

Link met quote artikelen

 

Die tussenpartij is voor adverteerders op voetbalshirts van lokale clubs, en gigantisch hard groeit.

Link naar reactie
  • 0

Het hoeft ook niet van een fortune 500 bedrijf te zijn. Een bedrijf dat een marketing manager al nodig heeft en die mij kan vertellen of hij zoiets al mee gemaakt heeft of dat hij hier uberhaupt voor openstaat en wat zijn collega marketeers dit ook zouden doen

Link naar reactie
  • 0

Hoog tijd om rond te gaan bellen om ergens aan tafel te komen.

Hier is de kans klein dat je een marketing manager tref en de eerste uitnodiging om te komen praten heb je juist afgeslagen. Je hebt misschien een goede kruiwagen nodig en die vind je niet hier door in abstracties over een nieuw kanaal te praten.

Dan moet je echt in 1 op 1 gesprekken met de billen bloot en de kans is groot dat je eerst wat kruiwagens en poortwachters moet overtuigen voordat je met de persoon die aan de knoppen zit kunt praten.

 

Daarnaast moet je zo snel mogelijk een werkende testcase creëren, zodat je kunt laten zien dat het werkt. Kun je geen pilot doen met de bedrijven waar je al contact mee hebt?

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Goede aanvullling, better safe then sorry. Of een gewaarschuwd mens telt voor twee ofzoiets.

 

Valt een idee wat misschien wel helemaal niet nieuw of oorspronkelijk is te beschermen d.m.v. een NDA (non-disclosure agreement) of in goed Nederlands geheimhoudingsverklaring?

 

Het idee zoals dit tot nu toe gepresenteerd wordt lijkt mij namelijk meer zoiets als een praktische toepassing zonder dat ik daar beschermbare elementen in het kader van intellectueel eigendom in kan ontdekken...

 

...dan geldt ook zeker het first mover (dis)advantage. Oftewel de wet van de remmende voorsprong. Bedrijfskundig gezien is dit misschien interessante materie, maar TS heeft hier praktisch gezien weinig aan. Er zijn daarentegen allerhande modellen voor een lean start-up zoals het Business Model Canvas.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.