• 0

detailhandel benaderen voor productafname

Mijn vraag is:

 

hoe benader je grote (detailhandels)bedrijven nu (praktisch) het best, zodat ze je product willen inkopen om het vervolgens te verkopen aan de consument?

 

Denk aan: V & D, Bol.com en andere landelijke 'winkels'

 

Ik heb voldoende marketingtheorie gehad, helaas gaat dit altijd over supermarkten en philips-achtige bedrijven; weinig praktijkgericht materiaal dus..

 

[edit mod] titel aangepast [/edit]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede vraag en inderdaad: 'Grondslagen van de marketing' van verhage kennen we allemaal wel maar een praktisch verhaal hoe dingen aan te pakken ontbreekt meestal.

 

 

----------------------------------------------------------------------------

www.splendidmedia.nl | *NEW: www.justathought.nl

----------------------------------------------------------------------------

Link naar reactie
  • 0

Er zijn natuurlijk tal van manieren om afnemers te benaderen, vraag is wel in hoeverre deze manieren de juiste persoon binnen je toekomstige bereiken.

 

Ook ligt het natuurlijk aan het product dat je wilt verkopen.

 

Voor sommige producten is het handig om ze te profileren op een beurs waar inkopers van de afnemers komen die je wilt benaderen.

Andere producten zijn weer beter te verkopen als je ze direct bij je toekomstige afnemers aan de man brengt.

 

Hoe dan ook is het zaak om de juiste personen bij je product te matchen.

 

Wellicht is het interessant als je ons verteld om welk product/dienst het gaat.

Link naar reactie
  • 0

hoewel ik min of meer in het algemeen mijn vraag stelde, wil ik natuurlijk ook de informatie voor eigen gebruik toepassen.

 

Ik verkoop gepersonaliseerde kinderboeken (meer informatie: www.boekado.nl) aan voornamelijk de consumentenmarkt, maar ik ben van plan me nu ook op de zakelijke markt te gaan richten (in de trant van een push-strategie).

 

De vraag is of het verstandig is de grote detailhandelsbedrijven reeds in een vroege fase van de levenscyclus van het product te willen benaderen. Begin met kleinere lokale winkels en benader de groten pas wanneer je een track record hebt. Anders heb je geen al te beste onderhandelingspositie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij verkopen ons product, de Battery Adjuster ook voornamelijk rechtstreeks aan de detailhandel, hoewel we nu ook met groothandels bezig zijn. We bellen de bedrijven, vragen naar de man/vrouw die verantwoordelijk is voor de inkoop van batterijen en sturen daar een mailing, inclusief sample naar toe. Een week later bel je terug en vraag je naar die specifieke persoon, die weet dan altijd van het product en kan positief of negatief reageren. Een simpele manier, maar het blijkt wel redelijk goed te werken.

www.SportsMerchandisingEurope.com

www.fanartikel.nl

Link naar reactie
  • 0

Een simpele manier, maar het blijkt wel redelijk goed te werken.

 

Het ligt zooooo ontzettend voor de hand, maar blijkbaar is het toch nodig om zo'n advies te krijgen. Dan zit je met een kop zo vol theorie dat de simpele dingen niet meer in je opkomen. Reusje voor Battery Adjuster. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wij verkopen ons product, de Battery Adjuster ook voornamelijk rechtstreeks aan de detailhandel, hoewel we nu ook met groothandels bezig zijn. We bellen de bedrijven, vragen naar de man/vrouw die verantwoordelijk is voor de inkoop van batterijen en sturen daar een mailing, inclusief sample naar toe. Een week later bel je terug en vraag je naar die specifieke persoon, die weet dan altijd van het product en kan positief of negatief reageren. Een simpele manier, maar het blijkt wel redelijk goed te werken.

 

Leuk en simpel product hebben jullie. Mijn complimenten.

Let wel op het taalfoutje op de Patents pagina. "Environmental friendly" moet officieel zijn "environmentally friendly".

Succes met de battery adjuster.

Hendrik

Link naar reactie
  • 0

Nog een spelfout ontdekt:

 

Because a D-size battery is heigher than an AA-size battery,

 

* higher / maar ik zou er bigger van maken...

 

product is inderdaad een "oh ja natuurlijk" product, want je moet er maar opkomen...

 

helaas gebruik ik zelden C en D batterijen, misschien een idee om ook een versie te maken waarin je vanuit de kleinste vorm (A?) naar AA kan gaan...?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een specifiek product, in dit geval een (kinder)boek.

 

Er zijn voor- en andelen aan de grote ketens. Het nadeel is dat het je marges onder druk kan zetten en het voordeel is volume.

 

Ik zit in eerste instantie te denken aan boekenwinkels/speelgoedzaken. Bruna lijkt me een goede ingang (met het oog op de sinterklaas/kerstinkopen) en de Bart Smits van deze wereld.

 

Heb je het al eens via je uitgever getracht? Die zal ongetwijffeld contacten hebben met ketens en inkopers daarvan (het eerder genoemde voorbeeld van het sample opsturen is een leuke, probeer via de secretaresse te achterhalen wat de naam van zijn/haar kind is).

 

Je zou ook de tankstations kunnen benaderen. Ik koop zelf ook wel eens op impuls iets voor mijn kinderen onderweg naar huis. Je zou een actie met ze kunnen bedenken dat ze na x tankbeurten (of wasbeurten) zo'n mooi gepersonaliseerd boek kunnen krijgen.

 

Erwin

Erwin Versleijen

Managing Partner

LSC Symbiosis cv

M 0615 407 932

Link naar reactie
  • 0

Bezijden het onderwerp (of misschien indirect toch niet)- ik vind de structuur van de site niet echt uitnodigend. Het zou volgens mij veel eerder duidelijk moeten zijn wat het is. Het staat er wel, maar er is nagenoeg geen hiërarchie in de informatie aangebracht. Ergens links weggefrommeld staat wat het is, ergens boven de boeken staat in hetzelfde lettertype als de rest wat het concept inhoudt.

Bovendien is het font van Boekado erg slecht leesbaar als je niet weet wat er staat.

De info die er staat lijkt me trouwens wel duidelijk, het is vooral een kwestie van prioriteiten/structuur aanbrengen.

----------

 

Boekado - Boeken waarin uw kind de hoofdrol speelt, samen met zijn of haar vriendjes!

 

Laat uw kind de hoofdrol spelen in zijn eigen boek waarin hij samen met zijn vriendjes en bekende tekenfilmfiguren de leukste en wildste avonturen meemaken! BoeKado geeft u de mogelijkheid om een keer iets anders als kado te schenken aan uw kind, namelijk een uniek en leuk boek waarin al zijn persoonlijke gegevens in een fantastisch verhaal verwerkt zijn.

 

----------

 

Doet me trouwens denken aan een soortgelijk concept dat ik zelf kreeg toen ik kind was, het is echt magisch om zo'n boek te krijgen als je kind bent!

("In mijn tijd" was het nog getypt en in een multomap gedaan, maar dat was toen hoogmodern ;))

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De grootwinkelbedrijven zijn niet zo heel moeilijk te benaderen als je je spullen maar voor elkaar hebt. Dan bedoel ik niet dat je alleen een goed produkt hebt maar je hele traject erachter moet goed zijn. Dus ook de logistiek, voorzien van een prijsetiket, barcode enz. Je moet als het om een eenmalig of rageartikel gaat een goede presentatie aanleveren en vaak ook bereid zijn niet verkochte artikelen retour te nemen.

Bij een lang lopend artikel is de continuiteit van leveren (dus je logistiek en voorraad) belangrijk.

 

Bouw voldoende ruimte in voor onderhandelen zonder je uit de markt te prijzen maar durf ook nee te zeggen bij een te laag prijsniveau. Maak duidelijke betalingsafspraken.

 

Voordelen van de grote jongens : hoge aantallen artikelen afleveren op 1 of 2 adressen. Nadelen : lagere marge. Bij een goed dat voor lange termijn in het assortiment kan worden opgenomen bestaat de kans dat men het artikel zelf laat (na)maken.

 

Voordelen van de kleine detaillisten : hogere winstmarge, over algemeen lange termijn afnemers (bij het juiste produkt), vlotte betaling. Nadeel : meer logistiek, hogere kosten van bezoeken (vertegenwoordiger)

 

Mijn ervaring : staar je niet blind op de groot winkelbedrijven.

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.