• 0

Vraag over 2e auto/motor van de zaak

Goedemiddag allen,

 

ik heb een vraagje waar ik bij de belastingdienst zélf, verschillende verhalen over hoor. Situatie:

 

Ik ben zelfstandige en rijd een auto van de zaak, hier betaal ik bijtelling over en loopt in de lease. Ik rijd er zakelijk mee (klantbezoeken, maar ook woon werk/verkeer (is ook zakelijke km's aldus BD) en prive).

 

Nu wil ik een 2e auto aanschaffen, een bestelauto'tje, zodat het thuisfront 2 dagen in de week onze lease auto kan gebruiken. Deze bestelauto wil ik alleen voor woon/werk verkeer gebruiken, en voor zakelijke ritjes om bestellingen weg te brengen.

 

Nu is mijn vraag: mag ik deze auto zonder problemen aanschaffen en zakelijk in de kosten boeken? En mag ik hier mee woon/werk verkeer gaan rijden? Volgens de BD is woon/werk gewoon zakelijk dus dat mag geen probleem zijn. Echter lees ik hier verschillende verhalen over.

 

Daarnaast wil ik ergens volgend jaar een motor aanschaffen (als het kan uiteraard), omdat je een motor zakelijk kunt wegboeken, mits het aannemelijk is dat je hem voor zakelijk gebruik inzet. Ik wil in de zomerdagen met de motor gaan rijden, omdat het me bijna een uur aan reistijd scheelt ivm files. Daarnaast hoef je geen bijtelling te betalen maar kun je prive km's in rekening brengen.

 

In hoeverre zal de BD inhoudelijk in gaan op het feit dat ik zal zelfstandige mijn prive auto, een bestelauto'tje en een motor zakelijk rijd?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Daarnaast wil ik ergens volgend jaar een motor aanschaffen (als het kan uiteraard), omdat je een motor zakelijk kunt wegboeken *, mits het aannemelijk * is dat je hem voor zakelijk gebruik inzet.

 

*Juist ja :) !?

 

Je zal voor ieder vervoermiddel een rittenadministratie moeten bijhouden althans de kosten zakelijke en privé km's moeten verdelen.

Je kan kiezen voor de Winstbelasting (IB/VPB) en de Omzetbelasting of de vervoermiddelen al dan niet zakelijk zijn.

Aangezien je als ondernemer maar in één vervoermiddel tegelijkertijd kan zitten lijkt het mij een hoop gedoe met weinig resultaat.

 

In hoeverre zal de BD inhoudelijk in gaan op het feit dat ik zal zelfstandige mijn prive auto, een bestelauto'tje en een motor zakelijk rijd?

 

Dit is het controle risico en daar is niets zinnigs over te zeggen.

Tussen 2015 en 1996 zijn de boekenonderzoeken met 70% gedaald.

Het kan zijn dat door de huidige chaos bij de BD dit in de toekomst hoger wordt.

 

Op de site Belastingdienst staat uitleg over zakelijke auto's en andere vervoermiddelen en de splitsing zakelijk en privé gebruik voor kosten en BTW.

 

Vriendelijke groet.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre zal de BD inhoudelijk in gaan op het feit dat ik zal zelfstandige mijn prive auto, een bestelauto'tje en een motor zakelijk rijd?

Je mag (voor zover ik weet) net zoveel auto's zakelijk opvoeren als je wilt, mits die auto's maar een zakelijk doel dienen en je bijtellingsregels (en btw correcties) voor elke auto goed toepast. Dat is dus in beginsel bijtelling voor elke auto en goed kunnen onderbouwen waar je meent dat er geen bijtelling is.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je mag (voor zover ik weet) net zoveel auto's zakelijk opvoeren als je wilt, mits die auto's maar een zakelijk doel dienen en je bijtellingsregels (en btw correcties) voor elke auto goed toepast. Dat is dus in beginsel bijtelling voor elke auto en goed kunnen onderbouwen waar je meent dat er geen bijtelling is.

 

 

Voor de bestelauto worden geen prive kilometers gemaakt, puur woon/werk verkeer en het wegbrengen van bestellingen.

 

Dat is prima te onderbouwen.

 

Voor wat betreft de motor, wordt dat een lastiger verhaal maar ook dat is te ondervangen omdat ik ook klanten bezoek en wordt deze ook gebruikt voor woon/werk verkeer in de zomerdag.

 

Het enige verschil is dat je dus geen bijtellen hoeft te rekenen om te prive te rijden, maar de daadwerkelijk gereden kilometers moet opgeven.

 

Toch?

 

Link naar reactie
  • 0

Het enige verschil is dat je dus geen bijtellen hoeft te rekenen om te prive te rijden, maar de daadwerkelijk gereden kilometers moet opgeven.

Uh, je kunt toch alleen onder een bijtelling uitkomen als je minder dan 500 km privé rijdt?

 

En bij meer dan 500 km volgt toch altijd bijtelling plus eventueel aan het einde jaar btw-correctie.

Of zie ik nu iets over het hoofd.

 

Of bedoel je dat je je bijtelling voor je leasebak wel blijft houden en geen bijtelling hebt voor de 2e auto en motor? Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Dan lijkt het natuurlijk het beste te zijn om in de auto met bijtelling je woon/werk verkeer te doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of zie ik nu iets over het hoofd.

 

De autokostenfictie (dus bijtelling op basis van een forfait indien geen 'bewijs' van minder dan 500 privé-km's) geldt niet voor een motor.

 

Daar moet je de waarde van het privégebruik baseren op het aantal kilometers (bijvoorbeeld). En hoe je dat precies doet, dat ligt niet zo 'zwart-op-wit' vast.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties! De bijtelling is alleen van toepassing op mijn lease auto, welke ik al rijd.

 

Hier rijd ik namelijk meer dan 500 km mee, dus wordt er keurig 14% bijtelling betaald.

 

De bestelauto wordt voornamelijk ingezet voor woon/werk en voor het wegbrengen van pakketten. Uiteraard houden we hier een ritten administratie voor bij. Ik ga er prive niet mee rijden dus de bijtelling is mijns inziens niet van toepassing.

 

De motor die eventueel volgend jaar gekocht gaat worden, wordt ook zakelijk ingezet (woon/werk verkeer) maar ook een stukje prive. Bijtelling is voor de motor niet van toepassing. Zoals gezegd wordt:

 

Daar moet je de waarde van het privégebruik baseren op het aantal kilometers (bijvoorbeeld). En hoe je dat precies doet, dat ligt niet zo 'zwart-op-wit' vast.

 

Je moet het aantal privekilometers opgeven inderdaad.

 

Echter blijft mijn vraag: in hoeverre gaat de fiscus vragen stellen, dat je als zelfstandige, 3 voertuigen op 'de zaak' hebt staan. Of kun je dan beter de motor prive kopen, en vanuit de zaak een KM vergoeding hanteren voor het woon/werk verkeer?

Link naar reactie
  • 0

Echter blijft mijn vraag: in hoeverre gaat de fiscus vragen stellen, dat je als zelfstandige, 3 voertuigen op 'de zaak' hebt staan.

Moeilijk te zeggen. Normaal met 2 auto's willen ze ook 2 kilometer registraties. Op die manier kunnen ze dan controleren of beide auto's ook door één persoon gereden worden.

 

Nu stel je in principe de lease auto ter beschikking aan privé (lees: andere persoon) om dan met de bestelauto zakelijk nog je woon-werk verkeer te doen.

 

Overigens krijg je nog wel de 2,7% btw-correctie op je bestelauto. Die rij je voor je inkomen wel compleet zakelijk maar woon-werk moet wel voor de btw nog gecorrigeerd worden. Je mag i.p.v. de 2,7% dan ook in verhouding woon-werk / zakelijk de werkelijke btw-aftrek corrigeren: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/woon_werkverkeer

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nu stel je in principe de lease auto ter beschikking aan privé (lees: andere persoon) om dan met de bestelauto zakelijk nog je woon-werk verkeer te doen.

 

 

 

 

Is dat niet het hele principe achter bijtelling? Of denk ik te makkelijk? Daar betaal ik immers 14% voor, om hem prive ook te mogen rijden.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Moeilijk te zeggen. Normaal met 2 auto's willen ze ook 2 kilometer registraties. Op die manier kunnen ze dan controleren of beide auto's ook door één persoon gereden worden.

 

 

Voor de lease auto houd ik geen km's bij, want bijtelling.

 

De bestelauto en motor (eventueel) worden alleen door mij gereden en daar staat een KM registratie tegenover, waarbij die bij de motor net iets anders werkt dan bij de bestelauto.

 

Link naar reactie
  • 0

Het echte 'gevaar' hier is (zoals ik het proef):

 

Excessief privégebruik van de personenauto.

 

Op zich kan je als ondernemer wel een personenauto leasen, een bestelauto kopen (voor de pakketjes) en daarbij ook een motor hebben (om files te ontlopen, bijvoorbeeld).

 

Maar:

 

De 'voordelige' bijtelling (14%) van de personenauto is een "tenminste" bedrag.

 

Dus als de fiscus de indruk krijgt dat dit misschien een beetje 'te veel van het goeie' is, dan kunnen zij (misschien) vinden dat de waarde van het privégebruik van de leaseauto de totale autokosten (van dezelfde leaseauto dan) is.

En dat zal dan aanmerkelijk meer dan de 'gunstige 14%' zijn.

 

De bewijslast in deze ligt weliswaar bij hen (fiscus dus), maar het is niet ondenkbaar.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

 

Excessief privégebruik van de personenauto.

 

 

Bedoel je neem ik aan mee: de verhouding tussen zakelijk en prive. Nu rijd ik bijna elke dag met mijn auto naar het werk, en minder prive.

 

Komt er een bestelauto bij, dan wordt het zakelijk gebruik van de personen auto natuurlijk minder terwijl het prive wellicht iets meer toe neemt. De zakelijk km's worden dan deels opgevangen door de bestelauto en/of motor.

 

Een vriend van me, rijd een auto van de zaak (ABN Amro) en gaat er mee op vakantie en rijd er super veel prive mee. Dat hou je toch, als je bijtelling betaald neem ik aan. Dat je hem ook prive mag gebruiken. Echter blijft hij hem ook elke dag zakelijk gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0

Hier is een voorbeeldje (wel BV) waarbij de DGA dus 2 auto's ter beschikking heeft en maar bij één de km registratie doet en dus éénmaal de bijtelling heeft voor de auto die geen km registratie heeft.

http://vwgnijhof.nl/nieuws/meerdere-autos-van-de-zaak/

 

Dan zou ik het dus zo kunnen zijn:

 

Lease auto:

bijtelling PLUS btw correctie privégebruik: 2,7% van cataloguswaarde

 

Bestelauto:

geen bijtelling

maar WEL btw correctie privégebruik: 2,7% van cat. of verhouding woon-werk/zakelijk * afgetrokken btw.

(Let op: voor btw correctie is woon/werk privé)

 

Motor:

ik weet niet hoe dat werkt.

 

(Indien de bestelauto gekocht is zonder aftrek van btw dan is de eventuele 2,7% maar 1,5%)

Link naar reactie
  • 0

Nu rijd ik bijna elke dag met mijn auto naar het werk, en minder prive.

 

Nu begin ik te twijfelen...:

 

Is de personenauto van je werkgever? (ben je dus ook in loondienst ergens?)

 

Want als je 'parttime-ondernemer' bent, dan denk ik dat het een beetje vreemd oogt (maar het kan wel!) dat je zowel een bestelauto als een motor 'van de zaak' hebt.

 

Maar als je daar dan (goede) km-administraties van hebt, dan is er wel weinig 'aan de hand' verder.

 

 

Of is de leaseauto tóch van je (eigen) bedrijf?

 

Dan geldt wat is net schreef over excessief privégebruik. Dat er dus (ná correctie door de fiscus) weinig aftrekbare autokosten overblijven. Als je pech hebt dan...

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

 

Dan zou ik het dus zo kunnen zijn:

 

Lease auto:

bijtelling PLUS btw correctie privégebruik: 2,7% van cataloguswaarde

 

Bestelauto:

geen bijtelling

maar WEL btw correctie privégebruik: 2,7% van cat. of verhouding woon-werk/zakelijk * afgetrokken btw.

(Let op: voor btw correctie is woon/werk privé)

 

Motor:

ik weet niet hoe dat werkt.

 

(Indien de bestelauto gekocht is zonder aftrek van btw dan is de eventuele 2,7% maar 1,5%)

 

 

De bestelauto is een marge auto, dus dan is de 1,5% van toepassing.

 

De hamvraag voor mij is echter, hoe de BD hier tegenaan kijkt, als je als zelfstandige 3 voertuigen in de onderneming hebt zitten.

Link naar reactie
  • 0

De hamvraag voor mij is echter, hoe de BD hier tegenaan kijkt, als je als zelfstandige 3 voertuigen in de onderneming hebt zitten.

 

Zoals gezegd:

 

Men zou misschien kunnen vinden dat dit een beetje (te) veel van het goeie is.

 

En gezien je geen informatie verder hebt over hoe de personenauto gebruikt wordt (qua kilometers) is het best mogelijk dat men vindt dat er sprake is van excessief privégebruik.

En dan is de waarde daar van beduidend hoger dan "14%".

 

Maar (ook weer) nogmaals: De bewijslast ligt bij hen.

 

Valt niets over te zeggen verder, zonder kennis van jouw precieze situatie (wat je doet, waar je dat doet, hoe vaak, wanneer, enz.).

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Komt de bestelauto erbij, dan wordt het zakelijk gebruik natuurlijk minder. Prive zal niet meer worden, hij zal alleen stil blijven staan.

In je openingspost stel je wat anders:

Nu wil ik een 2e auto aanschaffen, een bestelauto'tje, zodat het thuisfront 2 dagen in de week onze lease auto kan gebruiken.

 

En dat kan de BD dus ook vermoeden zonder km registratie.

 

Link naar reactie
  • 0

Dan zou dus het 'privé-percentage' bijvoorbeeld 40% kunnen gaan worden.

Dan zou de fiscus dus 40% van de autokosten (van de personenauto) als bijtelling kunnen beschouwen.

 

Maar men kan ook denken dat het bijvoorbeeld 80% is (omdat je ook een bestelauto en een motor hebt die heel veel zakelijk gebruikt worden!). Jij houdt verder geen km's bij (van de personenauto), dus jij kan weinig aantonen.

Maar zij moeten het 'bewijzen'...

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

@Rik99: klopt. Dat is niet juist vermeldt. De auto zal voor mij thuis staan (omdat je de bestel meeneemt) en de vriendin zal hem gebruiken voor het boodschappen doen op dat moment.

 

Dat mag toch, want daar je betaal je toch bijtelling voor? Zodat je hem prive mag rijden.

 

@shoptillyoudrop: Beetje hetzelfde als ik al noemde. Voor bijtelling zijn geen km's gemoeid, mits het excessief rijgedrag gaat vertonen.

 

Kort gezegd: het aannemelijk maken bij de BD moet een hoop uit de lucht nemen.

Link naar reactie
  • 0

Nu is mijn vraag: mag ik deze auto zonder problemen aanschaffen en zakelijk in de kosten boeken? En mag ik hier mee woon/werk verkeer gaan rijden? Volgens de BD is woon/werk gewoon zakelijk dus dat mag geen probleem zijn.

Zoals Ron al aangaf, mag je iedere auto die aan de voorwaarden voldoet op de zakelijke balans opvoeren. En die voorwaarden zijn m.i. erg 'soepel'. Als je namelijk meer dan 500 km per jaar privé rijdt met de wagen (in dit geval woon-werk en zakelijke ritten), dan mag je zelf kiezen of je auto op de zaak zet of niet. Als je minder dan 500 km per jaar privé rijdt, dan moet de auto op de zaak.

 

Het gevolg is uiteraard wel dat je te maken krijgt met bijtelling voor ieder van die auto's. En een eventueel hogere bijtellingspercentage bij excessief privégebruik, hoewel dit percentage lager kan uitvallen bij een milieuvriendelijke auto (afhankelijk van datum van toelating). Verder heb je natuurlijk nog een btw-correctie voor privégebruik (1,5% of 2,7%).

 

Afhankelijk van de totale kosten van de auto en het aantal zakelijke kilometers dat je rijdt, is het soms makkelijker om de auto simpelweg privé te houden en jezelf belastingvrij 19 cent per kilometer uit te keren.

 

Voor de bestelauto worden geen prive kilometers gemaakt, puur woon/werk verkeer en het wegbrengen van bestellingen.

Pas op met deze redenering, want deze gaat niet op voor de btw! Woonwerkverkeer is voor de omzetbelasting namelijk privé en niet zakelijk.

 

Daarnaast wil ik ergens volgend jaar een motor aanschaffen (als het kan uiteraard), omdat je een motor zakelijk kunt wegboeken, mits het aannemelijk is dat je hem voor zakelijk gebruik inzet. Ik wil in de zomerdagen met de motor gaan rijden, omdat het me bijna een uur aan reistijd scheelt ivm files. Daarnaast hoef je geen bijtelling te betalen maar kun je prive km's in rekening brengen.

Het is een misverstand dat je geen bijtelling hoeft te betalen. Dat moet je namelijk wel. De bijtelling gaat alleen wat rechtlijniger dan bij een auto van de zaak. Je moet namelijk naar rato van je privégebruik bijtelling voor zowel inkomsten- als omzetbelasting.

 

Maar voor het zover is, moet je eerst bepalen of de motor wel op de zaak mag worden gezet. In tegenstelling tot de auto, geldt bij de motor van de zaak de voorwaarde dat deze ten minste 10% gebruikt moet worden. Wordt de motor minder dan 10% zakelijk gebruikt, is deze verplicht privévermogen.

 

Kijk ook even naar dit draadje.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.