• 0

Zakelijk geschil met leverancier

Beste collega ondernemers,

 

Ik zit met het volgende:

 

Ik heb een aantal maanden bij een conceptstore een ruimte gehuurd. Helaas zijn de verkopen achter gebleven en hebben wij besloten om te stoppen. Meerdere collega ondernemers waren ontevreden over de manier van werken en zijn dus ook gestopt.

 

Nu heeft de conceptstore besloten om de uitbetalingen van de verkopen aan te passen. Dat wil zeggen je moet nu eerst online de credit moet accorderen, zodat zij vervolgens overgaan tot betaling.

 

Tot zover is dit wat mij betreft geen probleem, maar van meerdere collega ondernemers kwamen er geluiden dat zij in financiële problemen zitten en zomaar 7 euro extra kosten in rekening brengen vanwege het eerder stoppen ivm gemiste inkomsten. Dit staat nergens in het contract.

 

Naar aanleiding van bovenstaand heb ik dus eerst de credit geaccepteerd, zodat ik in ieder geval de verkopen uitbetaald kreeg en vervolgens direct gereclameerd dat ik het niet eens ben met deze 7 euro.

 

Nu zeggen zij dat ik de 7 euro niet terug krijg, omdat ik het geaccordeerd heb. De communicatie gaat nu ineens via de man (welke een negatieve naam heeft) en niet met eigenaresse van de conceptstore zelf. Het gaat maar om 7 euro maar ik kan er slecht tegen als er onrecht wordt gedaan en vraag mij dus af of iemand mij in deze kan helpen.

 

Het kan toch niet zomaar zo zijn dat de conceptstore dit zomaar kan doen!

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

[Mod edit: naam bedrijf en plaats meerdere malen verwijderd, niet relevant voor de inhoudelijke vraag ]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Oké geen probleem. Maar even terug naar mijn vraag. Zoals ik al aangaf gaat het mij niet om de 7 euro, maar meer dat een leverancier dit zomaar kan doen. Tevens heb ik gelijk gereclameerd dus heb ik de juiste wegen bewandeld.

 

Wil ook voorkomen dat er nog meer gedupeerden komen.

Ja, dat mag want je hebt er akkoord op gegeven.

Link naar reactie
  • 0

Vandaar de eerste zin in mijn reactie - je bent er mee akkoord gegaan, dus de kans dat je iets terug krijgt lijkt me nihil. Het is ook niet het soort bedrag waar je een rechter voor gaat inschakelen.

 

Over of het mag is verder niks zinnigs te zeggen zonder de inhoud van de overeenkomst te kennen. Kosten in rekening brengen voor financiele handelingen is niet echt een uitzondering - voor elke iDEAL betaling moet je ook betalen.

 

edit: met 'of het mag' bedoel ik of ze opeens geld mogen vragen, er van uit gaand dat je je geld zonder die 7 euro niet zou krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Nee in het contract staat er helemaal niets over vermeld.

Het was misschien wel zo netjes geweest als de eigenaar dan eerst overlegd had over de kosten van tussentijdse beëindiging en uitbetaling.

 

Maar als deze eigenaar eigenlijk ook had kunnen eisen dat je de contractperiode gewoon volgens de overeenkomst vol zou maken, dan kom je er eigenlijk best goedkoop vanaf ...

 

En overigens: welkom op HL! (dat was ik in mijn eerdere reactie vergeten)

Link naar reactie
  • 0

Tja, zonder het contract in zijn geheel te zien is het lastig om te bepalen of de eigenaar wellicht toch enige coulance heeft getoond met betrekking tot het eerder stoppen. Bijvoorbeeld als er in staat dat je tijdens de contractperiode daar een winkel exploiteert (en je dat nu dus niet meer doet).

 

Betaalde je naast de huur ook nog provisie over de verkopen? Want het bedrag verbaast me wel enigszins, alsof de eigenaar hooguit 7 euro misloopt door het eerder stoppen.

Link naar reactie
  • 0

Nee de eigenaar had dit contractueel niet kunnen eisen, omdat er niets in het contract staat. ter aanvulling, het verschuldigde bedrag tot einde contract periode is gewoon betaald. Ze beroepen zich op gemiste inkomsten uit mogelijke verkopen.

Je bent de verplichting aangegaan om x periode via een conceptstore te verkopen en daar eenzijdig eerder mee gestopt, waardoor de conceptstore provisieinkomsten misloopt. Dan mag je er toch wel heel blij mee zijn dat je daar voor slechts 7 euro mee weg komt! Die 7 euro staat niet gespecificeerd in het conctract, maar wat wil je dan, dat de conceptstore naar de rechter stapt voor een door de rechter te bepalen schadevergoeding?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Naar aanleiding van bovenstaand heb ik dus eerst de credit geaccepteerd, zodat ik in ieder geval de verkopen uitbetaald kreeg en vervolgens direct gereclameerd dat ik het niet eens ben met deze 7 euro.
Je hebt wel een punt dat jouw accoord bedriegelijk afgedwongen is door de store-owner. Voor 7000 euro had je waarschijnlijk juridische bijstand gezocht en misschien voor 700 euro ook.

 

Maar voor 7 euro is het de moeite niet. Zelfs niet op een forum dat gratis antwoord geeft.

 

Door naar een volgend avontuur. Veel succes! ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.