• 0

Inventaris overnemen naar prive bij bedrijfsbeïndiging

Hallo beste formumleden, ik heb in het verleden al veel gehad aan alle informatie op dit forum maar helaas kan ik nu met mijn specifieke vraag hier geen antwoord op vinden. Ik ben 1.5 jaar geleden als autopoetsbedrijf begonnen naast mijn full time baan.

Ik heb besloten om mijn bedrijf te beeïndigen omdat ik toch ervoor kies om mijn aandacht op mijn full time baan te richten. Ik wil nu mijn inventaris prive overnemen. Mijn volledige inventaris bestaat uit allemaal dingen onder de 450 euro (ex BTW). Ik heb mijn gehele inventaris dan ook in mijn eerste jaar volledig als kosten opgenomen in mijn verlies en winst rekening, denk hierbij aan polijst machines, stellage, compresser e.d. Deze komen dan ook niet meer voor op mijn balans bij Vaste activa

Ik begrijp dat ik mijn voorraad (vlottende activa) moet herwaarderen tegen de huidige economische waarde. Hierbij heb ik gekeken naar de hoeveelheid van alles wat ik nog heb afgezet t.o.v inkoopprijs en daar 25% afgehaald omdat het geen nieuwe producten meer zijn. Ik zal dit proberen te verkopen. Dit levert omzet inclusief BTW op voor mijn bedrijf waarbij ik de BTW van moet afdragen. Er zal dan ook een verlies optreden omdat ik 25% onder de inkoopprijs zal zitten.

Mijn inventaris is echter een lastiger verhaal (voor mij dan). Ik schrijf hier niet op af omdat deze dus al volledig als kosten zijn afgetrokken bij mijn aangifte 2016. Het is mij onduidelijk of ik deze alsnog fiscaal naar mijn prive moet onttrekken omdat deze geen fiscale waarde meer in het bedrijf hebben.

Indien ik deze dus wel moet "verkopen aan mezef" dien ik deze nu gewoon te herwaarderen voor bijvoorbeeld 50% van de aanschafwaarde en op die manier alsnog onttrekken naar prive? UIteraard zal hier ook BTW over worden gerekend en afgedragen. De omzet hiervan lijkt mij dan ook pure winst voor het bedrijf omdat de kosten hiervoor al volledig zijn afgeschreven in 2016.

Ik hoop dat jullie mij duidelijkheid hierin kunnen brengen want de informatie wat ik kan vinden over dit onderwerp gaat uit van de inventaris waarop wordt afgeschreven.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Taos

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Taos

Ook voor de inventaris geldt dat bij overgang naar privé gekeken moet worden naar de waarde economisch verkeer. Het verschil tussen die waarde en nul (in jouw geval, want reeds afgeschreven) is zogenaamde boekwinst activa en idd belast.

Qua BTW is er ook sprake van een belaste prestatie. Je rekent de BTW ook over de waarde economisch verkeer.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar