• 0

BTW aangifte en afschrijving

Waarschijnlijk een heel knullige vraag, maar ik kom er niet uit....

 

We hebben een naaimachine gekocht van 800 euro. Deze willen/moeten we dus afschrijven over meerdere jaren (daar kom ik op zich wel uit).

 

Maar wat doe ik met de bon van 800 euro, kan ik die gewoon in zijn geheel opvoeren voor de BTW van kwartaal 2? Of moet ik het af te schrijven deel (1/3) in de BTW aangifte verwerken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
We hebben een naaimachine gekocht van 800 euro. Deze willen/moeten we dus afschrijven over meerdere jaren (daar kom ik op zich wel uit) ... moet ik het af te schrijven deel (1/3) in de BTW aangifte verwerken?

Het lijkt erop dat je de naaimachine in 3 jaar wilt gaan afschrijven.

 

De minimale fiscale afschrijvingsduur is 5 jaar na aankoopdatum. Een langere termijn mag vrijwillig, een kortere wettelijk niet.

Als de aankoop 800 euro inclusief 21% is, dan wordt het investeringsbedrag van 661,15 euro (ex btw) over 1825 dagen weggeschreven vanaf 02-07-2017 (als de aankoop bijvoorbeeld op die datum heeft plaatsgevonden).

 

Een meer gangbare methode is om de afschrijving over 60 maanden te verdelen, ingaande op de eerste volle maand na aankoopdatum. Dat komt overeen met 11 euro per maand, vanaf 1 augustus 2017 (als voorbeeld).

 

De afschrijving wordt berekend op het netto bedrag (dus ex btw) minus de geschatte restwaarde bij tweedehands verkoop. Voor een naaimachine zou ik de restwaarde op nihil stellen (nul euro).

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.