• 0

ZZP-er naast vaste baan

Goedemiddag,

 

Ik ben part-time werkzaam in loondienst. Nu is mij gevraagd om op factuurbasis bij een bedrijf de administratie op te gaan zetten. Het zal in eerste instantie gaan om 1 of 2 dagen per maand en daarna (als het loopt) 1 dag per maand.

 

Ik heb contact opgenomen met de KvK of inschrijving nodig is. Het is niet de bedoeling dat ik naast dit bedrijf nog voor meerdere bedrijven werkzaamheden ga doen (in eerste instantie). Het gaat dus maar om 1 bedrijf. Volgens de KvK waren er 2 mogelijkheden.

Toch inschrijven en dan ook een BTW nummer aanvragen, maar ik zit dan met het feit dat ik bij meerdere bedrijven werkzaam zou moeten zijn.

Of als particulier facturen sturen en bij mijn aangifte dit opvoeren als overige werkzaamheden.

 

Kan iemand mij hier iets meer informatie over geven?

 

Vr. groet, Ellen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ellen,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Volgens de KvK waren er 2 mogelijkheden.

Het is maar de vraag of die twee mogelijkheden haalbaar zijn, want de Belastingdienst kan van mening zijn dat er sprake is van mogelijkheid 3: een verkapte dienstbetrekking.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Welkom op HL

 

Met één opdrachtgever naast je werkgever ben je in ieder geval geen ondernemer, dan is er namelijk geen sprake van wisselende opdrachtgevers, zoals je zelf ook al had begrepen volgens mij. Blijft over het als overige werkzaamheden te zien en op te voeren of dat het, en dat is hier het geval, gezien het aantal uren (in eerste aanleg meer dan 8 uren per maand) toch als arbeidsovereenkomst wordt gezien.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je deelneemt aan het economische verkeer moet je een sowieso een BTW-nummer aanvragen en BTW-aangifte doen.

 

Mijn inziens lijkt het mij lastig om als ondernemer te kwalificeren voor de Inkomstenbelasting. Op basis van 1 klant denk ik dat je uitkomt op resultaat uit overige werkzaamheden. In het slechtste geval beoordeelt de Belastingdienst de inkomsten als loon uit dienstbetrekking, maar dat hangt van meer factoren af dan je in de bericht plaatst.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Wat is dan nu wijsheid om te doen? Ik had nl ook de belastingdienst gebeld en eigenlijk werd ik verwezen naar de website waar info staat over ZZP-ers.

 

Als ik het op zou voeren als overige werkzaamheden dan moet het bedrijf waarvoor ik werk dan toch wel een factuur/kwitantie van mij krijgen? Anders hebben zij niks in hun boekhouding.

 

Ik hoor graag nog even.

 

Bedankt voor zover.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je deelneemt aan het economische verkeer moet je een sowieso een BTW-nummer aanvragen en BTW-aangifte doen.

Niet echt duidelijk, arbeidsrechtelijk is het lage aantal uren belang: "Bedraagt het echter meer dan gemiddeld 8 uur per maand, dan is de kans groot dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Gaat het om minder uren, dan is er “mogelijk” geen arbeidsovereenkomst.'' (bron: arbeidsrechter.nl)

 

In dit geval uitgaan van een arbeidsovereenkomst lijkt mij de veiligste optie.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wat is dan nu wijsheid om te doen?

Wil je het doen als ondernemer, dan: Voldoen aan de criteria voor ondernemerschap en niet aan de criteria voor dienstbetrekking. Lukt dat niet, dan geen risico nemen en ofwel in dienst gaan bij de opdrachtgever ofwel de opdracht niet aannemen. (Dat zou ik ook de opdrachtgever adviseren, want het grootste risico ligt daar, ook al is de handhaving op de wet DBA wederom uitgesteld).

 

Ik had nl ook de belastingdienst gebeld en eigenlijk werd ik verwezen naar de website waar info staat over ZZP-ers.

De Belastingdienst kan antwoord geven op concrete vragen, maar heeft niet als doelstelling op te treden als adviserend orgaan specifiek voor jouw situatie. Het is een uitvoeringsinstantie.

 

Als ik het op zou voeren als overige werkzaamheden dan moet het bedrijf waarvoor ik werk dan toch wel een factuur/kwitantie van mij krijgen? Anders hebben zij niks in hun boekhouding.

Ja, of een ingevuld declaratieformulier. Maar dat staat los van bovenstaande. Het gaat er in eerste instantie om of die manier van factureren hier wel terecht is.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wat is dan nu wijsheid om te doen?... ...ik hoor graag nog even...

Arbeidsovereenkomst/dienstverband aangaan...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

Niet echt duidelijk.

 

Als zij kiest voor een arbeidsovereenkomst (dat is volgens mij altijd de veiligste optie) dan hoeft ze uiteraard geen BTW af te dragen. Deze optie is echter schijnbaar in de gesprekken tussen haar en haar opdrachtgever niet genoemd.

In beide in haar bericht genoemde opties ROW en WUO moet zij BTW afdragen. Mocht de BD achteraf vaststellen dat er sprake is van een dienstverband zal zij de in rekening gebrachte BTW ook moeten afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf wil geen dienstverband aangaan.

 

ROW en WUO? Wat betekent dat?

 

Zal een eerste stap zijn om een afspraak te maken met de KvK ? Zij kunnen toch ook een bepaalde aanbeveling doen?

 

Sorry :), WUO=Winst uit onderneming (ondernemer voor de inkomstenbelasting) ROW=Resultaat uit overige werkzaamheden.

 

De KvK kan geen advies geven over deze zaken, wellicht hebben ze wel een spreekuur met een belastingadviseur. Met betrekking tot de BTW is het niet heel ingewikkeld. Met betrekking tot de inkomstenbelasting adviseer ik je te laten begeleiden door een adviseur.

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf wil geen dienstverband aangaan.

 

Dat het bedrijf dat niet wil, is niet bepaald relevant, de wet- en regelgeving schrijft bepaalde zaken nu eenmaal zo voor. In de gegeven situatie komt het al snel neer op een dienstverband wat tot gevolg heeft dat de fiscus achteraf toch bij de (opdracht)(werk)gever aanklopt voor de afdracht van loon- en premieheffingen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de "administratie opzetten" bij dat bedrijf wel onder ROW zou kunnen vallen. Het is een eenmalige opdracht met een duidelijk begin en eindtijd die geheel zelfstandig en naar eigen inzicht uitgevoerd mag/gaat worden.

 

De opmerking dat daarna 1 dag in de week nog werk wordt gedaan is echter een ander punt en daarmee loop je wel risico dat dat als dienstverband gezien gaat worden.

 

(Ik ga er hier vanuit dat deze klus niet voor familie of vrienden is)

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn inziens lijkt het mij lastig om als ondernemer te kwalificeren voor de Inkomstenbelasting.

Dat lijkt me voor deze casus nog niet relevant. Je kunt voldoen aan de criteria voor ondernemerschap van de KvK, de omzetbelasting en de loonheffing en nog steeds geen ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting. Dat laatste is weer een heel ander chapiter met andere criteria en daar gaat de vraag niet over.

 

Ik kan me voorstellen dat vraagsteller de draad kwijtraakt, want je wordt meermalen op ondernemerschap beoordeeld, allemaal los van elkaar. In willekeurige volgorde:

 

1. KvK: oordeel of je ondernemer bent voor de KvK (inschrijven)

2. Belastingdienst: oordeel of je ondernemer bent voor de omzetbelasting (btw)

3. Belastingdienst: oordeel of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting (ib)

4. Belastingdienst: oordeel of je ondernemer bent voor de loonheffing (als in: wel of geen dienstbetrekking)

 

Het is bijvoorbeeld mogelijk dat je wel ondernemer bent voor de omzetbelasting maar niet volgens de inkomstenbelasting. Het is ook mogelijk dat je wel ondernemer bent volgens de KvK, maar dat de Belastingdienst meent dat je voor de loonheffing geen ondernemer bent maar in dienstbetrekking. Enzovoorts.

 

Om een beetje volgorde aan te brengen: het is in eerste instantie van belang om te kijken of er uberhaupt onderschap is volgens punt 4, want zo niet dan heeft het geen zin om je bij de KvK in te schrijven en je aan te (laten) melden bij de Belastingdienst voor de omzetbelasting. Het aangifte doen voor de inkomstenbelasting volgens punt 3 komt dan al helemaal niet in zicht.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het als overige werkzaamheden zou opvoeren en de belastingdienst ziet het later toch als dienstverband, heb ik dan een probleem ? En het bedrijf?

Dat kan in theorie leiden tot boetes en naheffingen, maar de handhaving is opgeschort.

 

En hoe kan ik dat beoordelen dan (of wie doet dat). Punt 4 bedoel ik?

Je kunt zelf kijken naar de voornoemde criteria voor dienstbetrekking: het bestaan van een gezagsverhouding, de verplichting om arbeid persoonlijk te verrichten en de betaling van loon. Je kunt, als de werkelijkheid daarmee overeenstemt, ook een goedgekeurde (model)overeenkomst gebruiken.

 

Kortom, welkom in de wereld van ondernemerschap. Je moet zelf allerlei afwegingen en keuzes maken op basis van algemene regels en richtlijnen, terwijl je soms achteraf merkt dat je de verkeerde keuzes hebt gemaakt en daar wel de consequenties voor moet dragen. Omgaan met risico's is een belangrijk deel van het ondernemerschap. Het onderkennen van de dat risico en hulp inschakelen is een belangrijke stap, en die heb je genomen met je vraag op dit forum. Een pasklaar antwoord is er niet en je blijft zelf verantwoordelijk.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over de administratie opzetten, dat is iets wat je maar één keer kunt doen en dat een korte periode in beslag zal nemen, dat lijkt me bij uitstek een ondernemersactiviteit. Maar je het ook over "daarna (als het loopt) 1 dag per maand" en dat klinkt meer als een baan. [update: sorry, zie nu pas dat Rik al hetzelfde zei.]

 

Je hebt blijkbaar de tijd voor het opzetten van die administratie naast je huidige baan; is het je voornemen die extra tijd in te zetten door bij andere bedrijven de administratie op te zetten of is dat een eenmalig ding?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

En hoe kan ik dat beoordelen dan (of wie doet dat). Punt 4 bedoel ik?

 

Zoals eerder gezegd. Voor de inkomstenbelasting is het raadzaam een adviseur in te schakelen, zeker als het de wens is geen dienstverband aan te gaan. Uit ervaring weet ik dat dit soort zaken afhankelijk is van veel specifieke omstandigehden waardoor beantwoording via een forum heel lastig is.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het als overige werkzaamheden zou opvoeren en de belastingdienst ziet het later toch als dienstverband, heb ik dan een probleem ? En het bedrijf?

Het bedrijf zou dan alsnog belasting en premies moeten afdragen...

 

Payrolling zou voor partijen wellicht de beste optie zijn?

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.