• 0

Ziek vanuit de WW en eenmanszaak

Goedemorgen,

 

Hopelijk kan iemand ( wellicht UWV webcare) mij van advies voorzien. Helaas kan ik op verschillende websites geen duidelijke informatie terugvinden over het onderstaande:

 

Situatie schets:

 

Een WW uitkering met een aantal uren per week "vrijstelling" vanwege eenmanszaak naast vorige baan in loondienst.

 

 

- Wat zijn de regels m.b.t. de vrijstelling van het aantal uren die in de WW zijn toegekend?

- Blijft de vrijstelling van het aantal vrijgestelde uren gehandhaafd in de ziektewet?

- Zo niet, worden dan de inkomsten uit de eenmanszaak van de ziektewetuitkering afgetrokken? En hoe wordt dat berekend? Op dit moment is er nog geen omzet/winst omdat de eenmanszaak nog in de opstartfase zit. De verwachting is dat er komende maanden wel omzet/winst uit behaald zal worden.

 

Ik hoor heel graag een reactie.

 

mvgr.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Tonkaboon, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: een soortgelijke vraag is vrij recent gesteld en beantwoord, zie dit topic"Eigen bedrijf (eenmanszaak) + ziektewet of WW""

 

Daaruit dit citaat:

Als je ziek uit dienst gaat is de situatie anders.

Wij houden voor de vaststelling van het Ziektewet-dagloon uitsluitend rekening met het dienstverband vanwaar je ziek uit dienst gaat. Er geldt geen regeling met betrekking tot vrijgestelde uren in de Ziektewet. De inkomsten uit zelfstandige arbeid die je al had voor je ziekmelding en die doorlopen korten we niet op de Ziektewet-uitkering. Alleen bij een vermeerdering van inkomsten na de ziekmelding korten we het meerdere wel op de Ziektewet-uitkering. NB dit is in de Ziektewet geen urenkorting, maar een korting van de werkelijke verdiensten.

Bij de ziek uit dienstmelding moet je wel aangeven aan UWV dat er al verdiensten (uit zelfstandige arbeid) zijn voor de ziekmelding. Dit regel je met de werkgever want de werkgever meldt je ziek uit dienst bij UWV.

 

Beantwoordt dit jouw vragen?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Norbert,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Het bericht op het forum had ik al gelezen, en daar wordt deels antwoord gegeven. Maar er is hier geen sprake van ziek uit dienst, dus is de situatie toch iets anders. Omdat er al een WW uitkering bestaat met vrijstelling van uren. Ook zijn er nog geen inkomsten uit de onderneming, dus ben ik benieuwd hoe e.e.a. dan berekend wordt op het moment dat er geen vrijstelling van uren is maar er wordt gekeken naar de verdiensten uit eigen onderneming.

 

Dus ik zou graag toch nog een reactie ontvangen.

 

Alvast dank!

 

Groeten,

Link naar reactie
  • 1

Beste Tonkaboon,

 

Ik begrijp dat je een paar vragen hebt over de vrijstelling van uren tijdens de Ziektewetuitkering.

 

De uren die vrijgesteld zijn tijdens de WW-uitkering blijven ook vrijgesteld tijdens de Ziektewetuitkering. Werk je meer dan de vrijgestelde uren dan worden deze als volgt gekort op de uitkering.

 

Wij korten niet op basis van de verdiensten die je ontvangt als zelfstandige maar op basis van de gewerkte uren.

Tijdens de Ziektewetuitkering geef je net als bij de WW-uitkering elke maand jouw inkomsten door via de Inkomstenopgave op Mijn UWV. Op de Inkomstenopgave geef je aan hoeveel uur je als zelfstandige hebt gewerkt. Dit is inclusief de vrijgestelde uren.

Vervolgens trekken wij de vrijgestelde uren er vanaf. Blijven er dan nog uren over dan berekenen wij een fictief inkomen op basis van het WW-dagloon. Wij rekenen het dagloon om naar een bedrag per uur. De uitkomst daarvan vermenigvuldigen wij met het aantal extra gewerkte uren.

Het fictieve inkomen wordt vervolgens op de uitkering ingehouden.

 

Nog even de berekening in beeld:

 

A= aantal gewerkte uren boven de vrijgestelde uren.

B= dagloon;

C= gemiddeld aantal arbeidsuur (per week);

5 = aantal werkdagen per week.

 

A x (B / (C / 5)) = fictief inkomen.

 

Met vriendelijk groet,

Jeroen

UWV Webcareteam

 

 

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Beste UWV webcare,

 

Bedankt voor jullie uitleg. Ik zou toch nog enige toelichting wensen. Dit omdat op een eerdere vraag van een ander forumlid , een ander antwoord werd gegeven:

 

Quote: Als je ziek uit dienst gaat is de situatie anders.

Wij houden voor de vaststelling van het Ziektewet-dagloon uitsluitend rekening met het dienstverband vanwaar je ziek uit dienst gaat. Er geldt geen regeling met betrekking tot vrijgestelde uren in de Ziektewet. De inkomsten uit zelfstandige arbeid die je al had voor je ziekmelding en die doorlopen korten we niet op de Ziektewet-uitkering. Alleen bij een vermeerdering van inkomsten na de ziekmelding korten we het meerdere wel op de Ziektewet-uitkering. NB dit is in de Ziektewet geen urenkorting, maar een korting van de werkelijke verdiensten.

 

In dit antwoord wordt aangegeven dat er geen regeling met betrekking tot vrijgestelde uren is in de ziektewet en dat de inkomsten uit zelfstandige arbeid worden verrekend volgens bovenstaande toelichting. Uiteraard bestond er in deze case geen vrijstelling van uren in de WW omdat deze persoon ziek uit dienst is gegaan.

 

Toch zou ik graag nog een bevestiging ontvangen dat de vrijstelling van uren ook in de ziektewet geldt, als je deze al had tijdens je WW. Dit vanwege het feit dat het in bovenstaande case wordt tegengesproken.

 

Alvast bedankt!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-7-2017 om 12:03, Tonkaboon zei:

Hi Robert,

 

Zou jij wellicht UWV Webcare ook mijn 2e vraag kunnen attenderen?

 

Alvast heel hartelijk dank!

 

Groeten,

 

 


Goedendag, 

Ik zie dat deze vraag van 3 jaar geleden is. 

Ik zit nu in dezelfde situatie. Maar krijg verschillende antwoorden van UWV.

Concreet:

WW uitkering met vrijgestelde uren. Dit omdat ik deeltijd ZZPér was en deeltijd loondienst had. 
WW gaat nu over naar ziektewet. 

Is er in deze situatie sprake van vrijgestelde uren die meegenomen worden?  Dit omdat je niet ziek uit dienst gaat maar vanuit WW overgaat naar Ziektewet? 

of is er totaal geen sprake van vrijgestelde uren in de ziektewet en is inkomenskorting (en hoe wordt deze dan berekend?)

 

Graag jullie reactie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.