• 0

Eenmanszaak of bedrijf in Nederland met buitenlands belastingnummer

Ik ben al enige tijd (lees dagen) op zoek het antwoord op het volgende scenario.

Helaas tot dusver nog niets kunnen vinden.

 

Enkele jaren geleden ben ik een tijd wonend geweest in Nieuw Zeeland.

Daar is het heel makkelijk om een eenmanszaak/zzp/freelance bedrijfje op te richting.

Dat kan namelijk zonder enige aanvraag direct met je persoonlijke belastingnummer.

Nu heb ik via dit eenmansbedrijfje wat werk gedaan in NZ, maar ook internationaal in de EU en zo ook in Nederland.

 

Inmiddels ben ik weer enige tijd terug in Nederland, heb hier dan ook een woning en sta dan ook ingeschreven bij de gemeente etc.

Ik vroeg mij af of ik nog steeds mijn Nieuw Zeelandse belastingnummer kan blijven gebruiken?

Of dat ik verplicht ben een KvK aan te vragen?

 

Op de website van de KvK en Belastingdienst staat namelijk niks over het gebruik van een buitenlands belastingnummer(s).

Zo zou het mogelijk kunnen zijn dat iemand hier (tijdelijk) woont, dus ook is ingeschreven bij de gemeente, maar voor de rest opereert met een belastingnummer van land waar die persoon vandaan komt? (onbewust)

 

Volgens mij moet dit ook gewoon kunnen, zolang je maar de belasting overal netjes opgeeft (en uitzoekt ivm betalen dubbele belasting)

 

Is er iemand die hier meer informatie over zou kunnen geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je in NL woont, ben je hier ook belastingplichtig.

Wil je gaan ondernemen, dan moet je jezelf als ondernemer 'registreren'. Normaal gesproken begin je bij de Kamer van Koophandel.

 

Het feit dat je voorheen in het buitenland (toen je daar woonde) ook ondernemer was, is niet relevant in deze.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ben je nog ingeschreven in NZ dan?

(met andere woorden: ben je nog tax resident voor NZ?)

 

In NZ hoef je geen resident te zijn om daar een belastingnummer te krijgen (en te mogen werken).

 

Wanneer je in NL woont, ben je hier ook belastingplichtig.

Wil je gaan ondernemen, dan moet je jezelf als ondernemer 'registreren'. Normaal gesproken begin je bij de Kamer van Koophandel.

 

Het feit dat je voorheen in het buitenland (toen je daar woonde) ook ondernemer was, is niet relevant in deze.

Maar je kunt prima in NL wonen, maar niet belastinglichting zijn?

Dat heeft namelijk te maken met het aantal dagen dat je in NL verblijft.

Moeten deze mensen dan ook een KvK gaan aanvragen?

 

Die mensen zouden veel eerder hun eigenlijk buitenlandse belastingnummer gebruiken lijkt me?

(Ik vraag mij ook af hoe dat dan te controleren valt?)

Link naar reactie
  • 0
In NZ hoef je geen resident te zijn om daar een belastingnummer te krijgen (en te mogen werken).

Ja, om daar te werken. Maar ik begrijp dat je daar dus niet meer werkt. En volgens mij moet je als non-resident alleen je inkomen uit NZ opgeven in NZ. Niet je wereld-inkomen. (Dat is alleen voor residents)

 

Dus als je geen resident van NZ meer bent (en daar geen inkomen hebt), heb je ook niets met hun belasting-stelsel te maken.

 

Vandaar mijn vraag. Is dit een tijdelijk iets of ben je permanent in Nederland?

 

http://www.ird.govt.nz/international/residency/personal/personal-tax-residency-index.html

 

Link naar reactie
  • 0

In NZ hoef je geen resident te zijn om daar een belastingnummer te krijgen (en te mogen werken).

Ja, om daar te werken. Maar ik begrijp dat je daar dus niet meer werkt. En volgens mij moet je als non-resident alleen je inkomen uit NZ opgeven in NZ. Niet je wereld-inkomen. (Dat is alleen voor residents)

 

Dus als je geen resident van NZ meer bent (en daar geen inkomen hebt), heb je ook niets met hun belasting-stelsel te maken.

 

Vandaar mijn vraag. Is dit een tijdelijk iets of ben je permanent in Nederland?

 

http://www.ird.govt.nz/international/residency/personal/personal-tax-residency-index.html

 

Voor nu zit ik in Nederland, maar ik hop de hele wereld over.

Dus waar ik permanent ben ik een beetje lastig aan te geven.

 

Destijds ook met belastingdienst NZ en NL aan de telefoon gehangen, maar ik werd enkel van het kastje naar de muur gestuurd. Blijkbaar heeft had niemand een antwoord.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Je hebt hier een woning en je staat hier ingeschreven in een gemeente. Je hebt ooit in NZ gewoond, maar van dat wereldhoppen blijkt vooralsnog niks.

 

Het lijkt mij bovendien makkelijker te ondernemen binnen de EU vanuit NL dan vanuit NZ. Ik neem aan dat je factureert in EURO en niet in Nieuw-Zeelandse dollar. Wat is dan onduidelijk? Het is naar mijn mening wel een bepaalde slag ondernemers die vinden dat ze door Nederlandse instanties van het kastje naar de muur gestuurd worden...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Je hebt hier een woning en je staat hier ingeschreven in een gemeente. Je hebt ooit in NZ gewoond, maar van dat wereldhoppen blijkt vooralsnog niks.

Het wereld hoppen staat los van dat ik ooit in NZ gewoond heb.

Om de zoveel maanden zit ik weer ergens anders namelijk.

Internationaal gezien gebruik ik echter mijn NZ IRD nummer om zaken te doen.

Daar kan ik evt Nederlandse belastingnummer en KvK bij doen.

Dat betekent echter ook meer rompslomp qua papierwerk ed.

 

Het lijkt mij bovendien makkelijker te ondernemen binnen de EU vanuit NL dan vanuit NZ. Ik neem aan dat je factureert in EURO en niet in Nieuw-Zeelandse dollar. Wat is dan onduidelijk? Het is naar mijn mening wel een bepaalde slag ondernemers die vinden dat ze door Nederlandse instanties van het kastje naar de muur gestuurd worden...

Hoe ik factureer hangt een beetje af van het land waar ik ben.

Meestal zet ik meerdere valuta erop zodat er geen onenigheid kan ontstaan over de wisselkoers (en wie wat betaald)

Ik zie niet veel voor- of nadelen, vanwaar ik opereer.

Het merendeel wat ik doe is prima remote te doen met een laptop.

Klanten hebben daar absoluut geen moeite mee.

 

Ik weet niet zo goed wat je met dat laatste bedoeld. Het is niet zo dat ik dat vind, maar ik geeft enkel mijn ervaring. Voornamelijk omdat ik het idee krijg dat er qua internationaal zaken doen voor freelancers nog heel veel onduidelijk is in de wet.

Zeker voor mensen die veel reizen en geen vaste verblijfplaats hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar je kunt prima in NL wonen, maar niet belastinglichting zijn?

Dat heeft namelijk te maken met het aantal dagen dat je in NL verblijft.

 

Nee.

 

Of je woont (fiscaal gezien/ingeschreven in de 'GBA') in NL (en dan ben je hier belastingplichtig), of je woont hier niet.

 

(Maar dan is dan weer de vraag: waar woon je dan wel...

Overigens ben je hier meestal/vaak tóch wel belastingplichtig wanneer je hier "permanent/langdurig" verblijft en onderneemt, ook woon je formeel gesproken elders.)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.