• 0

ABC-levering met particuliere eindklant

Beste forumleden,

 

Ik heb een vraag over de volgende situatie. Ik verkoop via Amazon vanuit Duitsland (met Duitse btw) en er komt een bestelling die door Amazon voor mij verzonden wordt naar Frankrijk. De klant blijkt nu een in Amerika gevestigd bedrijf met een Frans btw-nummer. Dat vraagt mij om een factuur met 0% btw en terugbetaling van de Duitse btw. De bestemmeling is een particulier in Frankrijk. Het wordt dan in principe een ABC-levering maar alle websites over ABC-leveringen geven voorbeelden met 3 ondernemingen. Zou het wat uitmaken dat de eindklant een particulier is en geen onderneming?

 

Volgens mij lever ik zo aan die Amerikaanse firma en wordt de btw netjes verlegd via dat Franse btw-nummer. Vervolgens factureert de Amerikaanse firma waarschijnlijk (maar dat is mijn probleem dan eigenlijk niet) aan de Franse particulier inclusief Franse btw. In feite ben ik in deze situatie een dropshipper voor de Amerikaanse firma.

 

Een bijkomende issue is dat het adres dat de Amerikaanse firma opgeeft voor de factuur anders is dan wat ik via VIES te zien krijg. De firma geeft een adres in de VS op terwijl bij VIES het adres van de fiscaal vertegenwoordiger in Parijs tevoorschijn komt. Het lijkt me verstandiger dat ik dan factureer naar het adres dat ik via VIES te zien krijg. Hoe denken jullie daarover?

 

Vriendelijke groeten,

Anthony

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik niet helemaal kan volgen is eerlijk gezegd dit:

 

Waarom vraag je dit op een forum in Nederland?

 

Dit hoewel de situatie kennelijk is dat:

Een Duits bedrijf levert in Frankrijk iets wat volgens de koper eigenlijk aan een Amerikaans bedrijf, gevestigd in Frankrijk, gefactureerd moet worden...

 

Is het niet handiger om dit in Duitsland te vragen, gezien het Duitse BTW betreft?

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Nou, omdat Nederlands mijn moedertaal is, ik al een tijdje op dit forum zit (en geen vergelijkbaar Duits forum ken) en de BTW-wetgeving in heel de EU vrijwel dezelfde is. Ik heb uitgebreid gegooglet naar informatie hierover via Franse, Oostenrijkse, Duitse, Britse en Nederlandse sites. De informatie is overal vergelijkbaar en ik kom mijn specifieke situatie nergens tegen. Dus ik zoek iemand die hier al eerder mee te maken heeft gehad en er meer over weet.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt wel gelijk dat dit soort dingen (binnen de EU dus) goed afgestemd zijn tussen landen. Dus, als hetzelfde zou gelden als in NL dan zou het mijns inziens als volgt zijn:

 

De eerste transactie (waarbij de goederen van D naar F verzonden worden) is een intracommunautaire levering (tegen 0% BTW), met de 'Amerikaan' ("op zijn BTW nummer" in F!) als afnemer.

De 2e levering gaat jou als 'verkoper A' dan verder niet echt aan lijkt mij.

 

Dus als je per ongeluk in de 1e instantie met Duitse BTW had gefactureerd, dan zou ik dat corrigeren.

Althans dat denk ik: want ik zou persoonlijk toch eerst bij de Duitse fiscus informeren, eerlijk gezegd.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1

Even ter afsluiting, ik heb vandaag nog gebeld naar zowel de Britse (daar heb ik ook een btw-nummer) als de Duitse fiscus en daar heeft men toch wel hetzelfde idee. Het is geen ABC-levering want daar is idd alleen sprake van bij 3 ondernemingen en hier is 1 partij een particulier. Maar er kan wel btw-vrij worden geleverd zoals we al vermoedden. Het is een "gewone" intracommunautaire levering naar Frankrijk. Er werd me door de Duitsers aangeraden om het Franse adres, waarop het btw-nummer werd geregistreerd, op te nemen in het factuuradres en dus niet uitsluitend het Amerikaanse adres daar neer te zetten zoals de klant vroeg.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.