• 0

BTW correctie privegebruik aftrekken van winst

Kan je de btw-correctie privegebruik auto (2,7% cataloguswaarde), opvoeren als autokosten in je W&V, waardoor je dus minder IB betaalt? Ik meen dit ooit een keer gelezen te hebben in documentatie van de Belastingdienst, maar kan het niet meer terug vinden.

 

Ook op dit forum las ik enkele discussies erover, maar de meningen waren wat verdeeld. Wat is de laatste stand van zaken wat dit betreft?

 

Excuus, indien ik een draadje over dit onderwerp over het hoofd heb gezien.

 

Bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zeg: Ja, dat kan.

 

Nu alleen nog even wachten tot iemand Nee zegt, dan weet je of de meningen nog steeds verdeeld zijn...

 

Maar serieus. Ik geloof dat de redenatie dat deze btw niet ontvangen is en daardoor een kostenpost is. Ik dacht dat er ook nog een boeking op Privé bij hoort. Misschien kun je even een linkje plaatsen naar die andere topics op HL? Dan kunnen andere lezers eea. teruglezen.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik geloof dat de redenatie dat deze btw niet ontvangen is en daardoor een kostenpost is. Ik dacht dat er ook nog een boeking op Privé bij hoort. Misschien kun je even een linkje plaatsen naar die andere topics op HL? Dan kunnen andere lezers eea. teruglezen.
Ik zeg: Nee.

 

De correctie is bedoeld om "te veel teruggevraagde btw" te corrigeren omdat de auto ook gedeeltelijk privé gebruikt is. Dus het gaat wel degelijk om teruggekregen geld. Het is dus een correctie op de btw en dan zijn het dus geen kosten. Het heet niet voor niets btw-correctie privégebruik.

 

Mocht dit overigens wel het geval zijn dan kan ik dus in het vervolg ook mijn "te betalen btw" als kosten gaan boeken :)

 

(Bovenstaand is mijn gevoel en nog niet bevestigd door gegoogel.)

 

Link naar reactie
  • 0

Rik heeft misschien wel vast gelijk. Vraag het eens op een forum na... ;-)

 

(Wellicht ben ik in de war met de fiscale bijtelling. Mijn aangifte 2016 is alweer een tijd geleden, dus begin 2018 zal ik me wel opnieuw afvragen en nakijken hoe het ook alweer zat...)

 

Link naar reactie
  • 0

Mocht dit overigens wel het geval zijn dan kan ik dus in het vervolg ook mijn "te betalen btw" als kosten gaan boeken :)

 

Dat gebeurd ook als je de BTW niet kan terugvorderen. Denk aan houdster bv's, zorginstellingen etc. Aangezien je niet de gehele BTW op de auto kan terugvorderen, mag dat gedeelte als kosten geboekt worden.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Kan je de btw-correctie privegebruik auto (2,7% cataloguswaarde), opvoeren als autokosten in je W&V, waardoor je dus minder IB betaalt?

Afhankelijk of je auto ondernemingsvermogen is (dan ja) of niet (dan nee).

Heb je daar ook linkjes van of is het alleen een "mening"?

Het gaat om een correctie op de laatste btw-aangifte van het jaar.

 

Mocht dit overigens wel het geval zijn dan kan ik dus in het vervolg ook mijn "te betalen btw" als kosten gaan boeken :)

Dat gebeurd ook als je de BTW niet kan terugvorderen. Denk aan houdster bv's, zorginstellingen etc. Aangezien je niet de gehele BTW op de auto kan terugvorderen, mag dat gedeelte als kosten geboekt worden.

Dat is natuurlijk iets heel anders als het hele jaar een X bedrag aan BTW terug krijgen van de belasting en aan het einde van het jaar een Y bedrag terug moeten geven omdat een gedeelte van dat X bedrag om privé gebruik ging.

 

Je mag n.l. i.p.v. die 2,7% ook een km registratie bijhouden en de werkelijke privé km in verhouding op de teruggevorderde BTW corrigeren.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/

 

De BTW correctie gaat in geen geval om betaalde btw die je niet terug kunt krijgen. Het gaat om BTW die je op de zaak teruggevorderd hebt (dus reeds gekregen hebt) terwijl je privé gereden hebt.

 

Maar goed... laat de linkjes maar komen :D

 

Link naar reactie
  • 0

Hier is overigens een linkje waarin het bedrag "Btw inzake privégebruik" wel als kosten op de resultatenrekening geboekt wordt.

https://www.succesvolboekhouden.nl/btw-en-de-auto

 

Echter staat er dan onder:

Hoe de btw privégebruik van de auto vervolgens weer uit de resultatenrekening en als vordering op privé geboekt wordt, wordt elders op deze website beschreven.

dus worden die kosten ook direct weer uit de resultatenrekening weg geboekt naar privé opname.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, een site vol met gesponsorde links lijkt mij de ideale bron.

 

Link heb ik niet nodig, jij ook niet.

Want denk eens andersom:

Als je als ondernemer de Kleine Ondernemers Regeling kan toepassen dan moet je de opbrengst boeken als bate. Kun je de BTW niet aftrekken dan zijn het kosten.

 

Als de auto prive is, dan boek je geen kosten in je boekhouding. Niet echt rocket science hoor.

 

Maar het is duidelijk, je wilt gewoon dat een fiscalist het bevestigd. Dan moet je maar op hem wachten.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Als je als ondernemer de Kleine Ondernemers Regeling kan toepassen dan moet je de opbrengst boeken als bate. Kun je de BTW niet aftrekken dan zijn het kosten.

Prima... dan kun je ze gewoon aftrekken als kosten op de resultatenrekening.

 

Denk je dan echter niet dat je dit bedrag bij je IB-aangifte bij het kopje "niet aftrekbare kosten (kosten met alleen een privékarakter)" weer op moet voeren in box 1? Een boeking met de naam privégebruik lijkt mij namelijk niet echt een "zakelijk karakter" te hebben :)

 

Link naar reactie
  • 0

De correctie is gewoon aftrekbaar als kosten. Je moet het ook niet zien als een privé-boeking. Het bedrijf mag eenvoudigweg niet alle BTW op de autokosten verrekenen. Omdat het bedrijf niet alle BTW (voorbelasting) mag verrekenen is dit dus een extra kostenpost.

Dit moet niet worden verward met de correctie voor het privé-gebruik in de IB-sfeer, welke uiteraard wel tot minder kostenaftrek leidt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan je de btw-correctie privegebruik auto (2,7% cataloguswaarde), opvoeren als autokosten in je W&V, waardoor je dus minder IB betaalt? Ik meen dit ooit een keer gelezen te hebben in documentatie van de Belastingdienst, maar kan het niet meer terug vinden.

Ja, die btw-correctie kun je gewoon aftrekken van de winst. Het moet dan uiteraard wel gaan om omzetbelasting die werd geheven over kosten die voor de inkomstenbelasting als kosten worden gezien. Als de autokosten zelf aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting, dan is eventuele niet-verrekenbare omzetbelasting ook aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.

 

Op de website van de Belastingdienst staat dit overigens ontzettend wollig omschreven, waardoor niet meteen duidelijk is wat ze bedoelen. Er kan dus de ogenschijnlijke paradox ontstaan. Het kan zijn dat je de btw als privépersoon moet betalen (door de bril van de omzetbelasting), maar dit bedrag tegelijkertijd toch gewoon van de winst kan worden afgetrokken (door de bril van de inkomstenbelasting). Je moet dus niet in de val trappen door de denken dat iets dat voor de btw als 'privé' wordt beschouwd dan dus niet zakelijk zou kunnen zijn voor de IB. Zie ook deze link.

 

Over een aantal uitgaven mag u de btw niet aftrekken (binnen de omzetbelasting!). Vaak zijn deze uitgaven wel aftrekbaar als zakelijke kosten voor de inkomstenbelasting of de vennootschapsbelasting.

 

Iets vergelijkbaars kan voorkomen als je bijvoorbeeld iets zakelijk koopt met btw en je die btw vergeet terug te vragen (en niet meer kunt corrigeren) of als je die btw niet kunt terugvragen (bijvoorbeeld een Europese aankoop). In zo'n geval kun je die btw alsnog als kosten aftrekken van je winst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Op het Forum Fiscaal Dienstverleners (FFD) is dit onderwerp recent uitgebreid aan de orde geweest.

Het antwoord is Nee.

 

De belastingdienst geeft in een toelichting aan, dat de ondernemer deze BTW als consument (privépersoon) betaalt en daarom geen kostenpost voor de fiscale winstberekening is, maar een privé-onttrekking.

Deze BTW telt wel mee voor de maximering van de IB-bijtelling.

 

Rik99 volgt dezelfde redenering.

 

Overigens vindt er op FFD nog een levendige discussie plaats.

Mogelijk hebben sommige collega's deze BTW jarenlang anders verwerkt.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat bericht is inmiddels achterhaald. De vlog is op 16-6-2017 teruggetrokken en op 4-7-2017 (verbeterd) herplaatst.

 

Ik vraag me overigens af in hoeverre het genoemde arrest direct verband houdt met de hier gestelde vraag. Het arrest gaat over afschrijvingskosten op een auto van een autohandelaar. Ik lees daarin niets over BTW.

 

Daarnaast lijkt het mij praktischer om eventuele argumenten in te brengen in de discussie op FFD.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Het bericht is als volgt:

Om duidelijkheid te scheppen, nemen we het voorbeeld van de Intermediairdagen er hier nogmaals bij:

 

Privégebruik auto € 9.000

Verschuldigde btw € 972

Omzet € 65.000

Autokosten totaal € 8.500

 

De boekhoudkundige journaalpost van het privégebruik auto is dan per saldo:

Privéonttrekking € 9.000 (balanspost)

Verschuldigde btw € 972 (balanspost)

Autokosten totaal € 8.028 (winst- en verliesrekening)

 

 

De fiscale winst is dan: € 65.000 - € 8.500 + € 8.028 = € 64.528.

 

Dit betekent dat de btw van € 972 per saldo niet op de fiscale winst drukt. Deze btw draagt de ondernemer dan als privépersoon.

 

De bepaling van het autokostenforfait heeft geen invloed op bijvoorbeeld:

- vervroegde afschrijvingen

- herinvesteringsreserve

- doorberekende kosten

 

Let op!

Bovenstaande geldt voor de ondernemer. Voor werknemers gelden andere regels.

 

Uit dit voorbeeld blijkt dus WEL dat de verschuldigde BTW in de winst en verlies terecht komt:

Privéonttrekking € 9.000 (balanspost)

A/ Autokosten totaal € 9.000 (winst- en verliesrekening)

 

A/ Verschuldigde btw € 972 (balanspost)

Autokosten totaal € 972 (winst- en verliesrekening)

 

De woorden wat daaronder staat dat de BTW niet op de fiscale winst drukt, blijkt niet uit het voorbeeld. Dat ben je toch met mij eens?

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al aangaf, lijkt het mij niet handig als dezelfde discussie op 2 plaatsen gevoerd wordt.

Op FFD reageert de belastingdienst ook op bijdragen van forumleden.

 

Als je die journaalpost zou willen splitsen, is het op deze manier duidelijker:

 

Privé-onttrekking € 8028

Aan Autokosten totaal € 8028

 

Privé-onttrekking € 972

Aan Verschuldigde BTW € 972

 

Ook dan zie je dat die BTW niet in de kosten terecht komt.

 

Ik laat het hierbij.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

De IB-ondernemer maakt als privé-persoon gebruik van een auto van de onderneming en dit doet hij als consument. De btw-privégebruik-auto van de ondernemer kan dus nooit een ondernemingslast zijn.

 

De verschuldigde btw-privégebruik-auto wordt echter wel tot de autokosten gerekend, maar dan slechts om te kunnen berekenen hoe groot de bijtelling-privégebruik-auto is. Voor de IB-ondernemer geldt namelijk dat wanneer de werkelijke autokosten, inclusief btw en inclusief afschrijvingskosten, lager dan zijn dan het autokostenforfait, de IB-ondernemer van het lagere bedrag mag uitgaan, dit in tegenstelling tot een werknemer waarvoor altijd de maximale autokostenforfait van toepassing is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De btw op privegebruik is gewoon aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Als je dit niet doet dan doe je jezelf of je klant echt te kort!

 

Heel veel rechtspraak is er niet over te vinden en dat zegt eigenlijk al genoeg. Ik zie dit bij bijna elk ander kantoor ook afgetrokken worden. Als de belastingdienst het hier niet mee eens was dan was dit al lang naar de rechtbank gegaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Over een andere boeg uit mijn ervaringen als werknemer:

 

Je stuurt een factuur van 500 euro naar een eenmanszaak voor de jaarrekening en aangifte IB. In de aangifte IB corrigeer je bij de beperkt aftrekbare kosten 100 euro omdat een deel van de aangifte ziet op privé: stel eigen woning en box 3. Als je consequent bent, corrigeer je in de laatste btw aangifte van het jaar waarin jij de factuur stuurde ook 1/5e van de btw op die 500 euro. Boek je die 21 euro dan ook als kosten voor de onderneming? (Nee, werd bij mijn werkgevers nooit gedaan)

 

Je dineert met klanten voor 500 euro inclusief btw en fooi en betaalt de rekening van het restaurant. De btw vraag je niet terug omdat het van aftrek is uitgesloten op grond van het BUA. Wel boek je die volledige 500 als kosten en corrigeer je daarvan 20% in de IB voor privé. Maar dus wel inclusief de btw.... (ja, standaard praktijk bij mij werkgevers)

 

Wie heeft er nu gelijk?

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Op het Forum Fiscaal Dienstverleners werken fiscaal dienstverleners en de Belastingdienst samen aan actueler en informeler contact. De redactie van het Forum Fiscale Dienstverlening (lees: de Belastingdienst) is met een uitleg gekomen op de eerder ingetrokken en weer teruggeplaatste vlog.

 

Omdat de site allen toegankelijk voor fiscale dienstverleners met een beconnummer, hieronder de volledige tekst.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzibe

 

Vlog ‘Bijtelling privégebruik auto’ teruggeplaatst. 04-07-2017

Onlangs plaatste de redactie het eerste deel van de vlog ‘Bijtelling privégebruik auto’ in de inkomstenbelasting. De vlog riep vragen op omdat de inhoud in tegenspraak leek met een presentatie van de Belastingdienst tijdens de Intermediairdagen.

 

De redactie heeft hierop besloten de vlog offline te halen om dit eerst verder uit te zoeken. Die duidelijkheid is er nu gekomen. De inhoud van de vlog van Forum Fiscaal Dienstverleners (FFD) is correct. We plaatsen de vlog hierbij terug en lichten deze verder toe. Ook plaatsen we het tweede deel van de vlog ‘Bijtelling privégebruik auto’. Deze geeft meer duidelijkheid.

 

Uitleg vlog

In het eerste deel van de vlog ‘Bijtelling privégebruik auto’ is aangegeven dat btw over privégebruik auto van de ondernemer geen ondernemingslast is. De ondernemer maakt als privépersoon gebruik van een auto van de onderneming. Dit doet hij als consument en iedere consument betaalt btw over goederen en diensten.

 

Autokosten in de winst- en verliesrekening

In de presentatie van de Intermediairdagen geeft de presentator aan dat de verschuldigde btw opgeteld wordt bij de autokosten. Dit om te bepalen hoe hoog het forfait privégebruik auto is. Als de autokosten inclusief btw lager dan zijn dan het forfait privégebruik, dan mag de gebruiker van het lagere bedrag uitgaan. Deze opmerking heeft dus geen betrekking op de totale autokosten die in de winst- en verliesrekening tot uiting komen.

 

Om duidelijkheid te scheppen, nemen we het voorbeeld van de Intermediairdagen er hier nogmaals bij:

 

Privégebruik auto € 9.000

 

Verschuldigde btw € 972

 

Omzet € 65.000

 

Autokosten totaal € 8.500

 

 

De boekhoudkundige journaalpost van het privégebruik auto is dan per saldo:

 

Privéonttrekking € 9.000 (balanspost)

 

Verschuldigde btw € 972 (balanspost)

 

Autokosten totaal € 8.028 (winst- en verliesrekening)

 

 

De fiscale winst is dan: € 65.000 - € 8.500 + € 8.028 = € 64.528.

 

Dit betekent dat de btw van € 972 per saldo niet op de fiscale winst drukt. Deze btw draagt de ondernemer dan als privépersoon.

 

De bepaling van het autokostenforfait heeft geen invloed op bijvoorbeeld:

- vervroegde afschrijvingen

- herinvesteringsreserve

- doorberekende kosten

 

Let op!

Bovenstaande geldt voor de ondernemer. Voor werknemers gelden andere regels.

 

In het tweede deel van de vlog ‘Bijtelling privégebruik auto’ gaan we dieper op dit onderwerp in. Zo komen de journaalposten die horen bij de bijtelling privégebruik auto aan bod. Ook ziet u hoe u de bijtelling privégebruik auto verwerkt in de aangifte inkomstenbelasting.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wie heeft er nu gelijk?

Joost ik zie geen verschil. Of moet ik zeggen in beide gevallen heeft je 'werkgever' het toch goed gedaan?

In het eerste geval gaat er van de €100 voor prive de €21 niet op kosten, in de boekhouding van de klant.

In het tweede geval gaat 20 %* niet op kosten dus uiteindelijk ook niet de 20% van de BTW van €500

 

*Bedoel je hier niet de 26,5%

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap dat het verwarrend is dat bepaalde kosten voor de btw niet zakelijk zijn, maar voor de IB wel. Maar toch is de Belastingdienst zelf erg duidelijk op dit punt. Als je voor de IB zakelijke kosten hebt en je de OB voor diezelfde kosten niet mag verrekenen, dan mag je die OB aftrekken voor de IB.

 

Oftewel: als je kosten hebt waarbij je niet alle btw mag verrekenen, dan kun je die vervolgens wel aftrekken van de winst. Zolang het maar (voor de inkomstenbelasting!) om zakelijke kosten gaat. Het omgekeerde is uiteraard wel zo consequent. Als er btw is die je niet hoeft af te dragen (denk aan de KOR), dan is die btw vervolgens belaste winst. Als het namelijk zo zou zijn dat je de btw-correctie niet mag aftrekken (en dat het dus een privéonttrekking zou zijn), dan zou het niet hoeven afdragen van de KOR als een privéstorting moeten worden geboekt. En dat is ook niet zo.

 

Maar gelukkig staat het ook gewoon klip en klaar op de website van de Belastingdienst:

 

Als u uitgaven doet voor uw onderneming, brengt de leverancier u vaak btw in rekening. Meestal kunt u deze btw terugkrijgen [...]. In dat geval trekt u bij de winstberekening de kosten af exclusief btw. Soms kunt u de btw niet aftrekken. Dan mag u bij de winstberekening de kosten aftrekken inclusief btw.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.