• 0

Aandelen verkopen/uitgeven zonder notaris?

Hallo,

 

in Nederland hebben we de BV als rechtsvorm voor een bedrijf. Als je nieuwe aandelen wilt uitgeven of bestaande aandelen wilt kopen/verkopen van een dergelijke BV, dan moet je naar de notaris.

 

Aandelen van grote bedrijven/multinationals kun je gewoon kopen en verkopen aan de AEX.

 

Ik vroeg me nu het volgende af: bestaan er rechtsvormen (niet noodzakelijk Nederlandse, het kan/mag ook een rechtsvorm in een ander land zijn) voor een bedrijf, waarbij de oprichting van deze rechtsvorm relatief goedkoop is (vergelijkbaar in kosten met het oprichten van een BV) en waarbij de aandelen vrij verhandelbaar zouden zijn zonder tussenkomst van een notaris?

 

Ik kan me iets voorstellen dat de aandelen gewoon te koop aangeboden kunnen worden op de website van het bedrijf. Dus company X heeft dan behalve zijn informatieve website om zijn producten te verkopen en aan te prijzen ook een trading deel heeft waar investors en aandeelhouders hun aandelen in company X direct onderling kunnen verhandelen?

 

Als dit juridisch niet mogelijk is, wat zou er dan nodig zijn om wel tot een dergelijke constructie te kunnen komen? Certificaten uitgeven, STAK oprichten? Kun je ook een eigen ALEX/Binck/NPEX starten? Ben je een bankvergunning nodig om aandelentransacties te mogen uitvoeren?

 

met vriendelijke groeten,

 

Rene

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit schijnt inderdaad mogelijk te zijn met een NV. Wikipedia zegt: aandelen die in beginsel vrij overdraagbaar zijn. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Naamloze_vennootschap. Ik neem aan dat ze schrijven "in beginsel" want wellicht dat een verkoper van dergelijke aandelen moeite zal hebben om een koper te vinden (laag handelsvolume door gebrek aan beursnotering).

 

Een NV is wel een stuk "duurder" qua oprichting en mogelijk ook in "onderhoud" (kosten accountant) in vergelijking met een BV?

 

Voor een startup constructie lijkt me een NV een zwaar vehikel. Kickstarter is een soort constructie waarbij willekeurige mensen kunnen investeren in een idee. Eigenlijk vraag ik me af of er een juridische vorm (in binnen- of buitenland) bestaat, waarbij mensen kunnen investeren in een "idee", en waarbij we mensen een return kunnen geven in de vorm van een winstuitkering. Daarnaast zouden de aandelen vrij verhandelbaar moeten zijn, zodat mensen kunnen in- en uitstappen op elk gewenst moment.

 

Zijn er misschien blockchain ontwikkeling die een dergelijke constructie in de toekomst mogelijk maken of nu al bestaan? Zou je een (nieuw) aandeel ook kunnen beschouwen als een (nieuwe) currency met bepaalde rechten?

 

Ik ga dit eens lezen:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/blockchain-een-nieuw-organisatieparadigma

 

Dank alvast voor de inspiratie qua zoektermen op Google :).

 

met vriendelijke groeten,

 

Rene

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Obligatie? Of anders participatie.

 

Ik denk dat je van het idee "aandeel" af moet stappen maar meer richting winstdelende beloningen en participatie moet denken.

 

Winstdelende lening?

http://www.accountancyvanmorgen.nl/2015/01/20/5-winstdelende-beloningen-en-participatie/

 

Geen idee of dat voor derden ook zo mogelijk (en vrij verhandelbaar) is maar het geeft je weer wat meer termen om te googelen :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.