• 0

In BV stappen of niet?

Hoi allemaal,

 

Ik heb mij geregistreerd op dit forum omdat ik met een belangrijke vraag rondloop. Een jaar geleden heb ik mij als eenmanszaak geregistreerd bij de KvK. Ik ben toen gestart met mijn eigen sportmarketingbureau. Na een jaar merkte ik dat ik het niet ging redden in mijn eentje. Met name aan de sponsorwervingskant kwam ik kennis tekort. Ik kwam in gesprek met drie mensen die samen een soortgelijk bedrijf hebben, maar zij zijn samen een BV in oprichting. Het voelde direct goed en we besloten om met zijn vieren verder te gaan als BV, maar dan wel onder mijn bedrijfsnaam. We zijn nu op het punt aangekomen dat we ons ook echt moeten gaan registreren. De naam van de BV in oprichting wordt gewijzigd in mijn bedrijfsnaam en I.O. zal natuurlijk verdwijnen. De vraag is echter wat voor mij handig is om te doen. De andere drie hebben een eigen holding boven de BV. Ik ben een startend ondernemer en heb geen privé kapitaal om grote investeringen te doen. Ik heb nu twee adviesgesprekken bij een notaris en belastingadviseur gehad en ze hebben me beide iets anders geadviseerd.

 

- De eerste adviseerde om eerst nog niet in de BV te gaan. Een holding oprichten en onderhouden kost geld, ik kon volgens haar beter eerst blijven factureren vanuit mijn eenmanszaak en laten vastleggen dat ik per 1 januari 2019 in de BV stap (zodra ik zelf wat meer geld heb). We konden wel vastleggen in de aandeelhoudersovereenkomst dat ik ook deel in de winst en na een boekjaar een factuur stuur voor extra werkzaamheden t.w.v. 25% van de winst over dat jaar.

 

- De tweede persoon adviseerde mij om wel in de BV te gaan, want je bent ondernemer en wil o.a. ook stemrecht, maar dan niet als holding maar als natuurlijk persoon. We doen met onze onderneming geen echte investeringen, maar toch vind ik het spannend om er als natuurlijk persoon in te gaan.

 

- Een derde persoon die ik dit weekend sprak kwam nog weer met een heel ander verhaal. Hij zei dat we certificaten moeten gaan uitdelen i.p.v. aandelen als stichting administratie kantoor, als natuurlijk persoon ben je dan minder kwetsbaar.

 

Kortom: ik ben ten einde raad. Ik heb zelf beperkt kennis van rechtsvormen e.d. Hoopte dat ik dankzij gesprekken met professionals een eenduidig advies zou krijgen, maar het tegendeel is waar. Wat ik zelf belangrijk vind: dat ik zo weinig mogelijk risico loop als privé persoon (ik heb een koophuis met mijn vriend), ik wil graag gebruik blijven maken van mijn startersvoordeel, ik wil best een paar honderd euro per jaar uitgeven aan het oprichten en onderhouden van een holding (als het daarbij blijft en dit toch de beste oplossing is), ik hecht nu nog niet enorm veel waarde aan stemrecht e.d., zou het ook prima vinden om later in de BV te stappen, mits dit dan niet teveel geld kost om erin te komen.

 

Wie kan mij verder helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Josien,

 

Hoeveel % van de aandelen krijg jij?

 

Als je meer dan 50% hebt zou ik me niet direct zorgen maken over een holding. Dat kan belastingtechnisch op een later moment wel. In andere gevallen loop je een risico dat je 'te laat' de overstap naar een holding maakt. Dan ga je in box 2 inkomstenbelasting afrekenen over de meerwaarde van de aandelen bij overdracht aan de holding.

 

Voor de oprichting van een holding heb je trouwens niet veel geld nodig. Je kunt oprichten met een startkapitaal van € 1,-. De notariskosten zullen naar de +- 500,- gaan. Alleen het jaarlijks onderhoud (jaarrekening, aangiftes) blijft dan. Voor een holding kan dat relatief eenvoudig.

 

Wat de certificering betreft: lijkt mij in eerste instantie overkill. Wel zou ik op aandeelhoudersniveau duidelijke afspraken willen maken in een aandeelhoudersovereenkomst. (overlijden, bevoegdheden, stemverdeling, ruzie, uitkoop, etc)

 

Succes. Je mag me ook gerust even bellen of een e-mail sturen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Johan,

 

Dank voor je reactie. Ik krijg 25 % van de aandelen. Als ik het goed begrijp zou jij dan dus wel een holding oprichten. In de holding gebeurt dan verder niks, alleen deze deelname in de BV. Ik heb echter ook af en toe nog andere ZZP-klussen, dus moet mijn eenmanszaak ernaast houden. Zou ik dan vanuit mijn eensmanszaak naar de BV of mijn eigen holding kunnen factureren, wat is het handigste en voordeligste? En houd ik dan wel mijn startersvoordelen?

Link naar reactie
  • 0

Zou ik dan vanuit mijn eensmanszaak naar de BV of mijn eigen holding kunnen factureren, wat is het handigste en voordeligste? En houd ik dan wel mijn startersvoordelen?

Heen en weer facturen tussen je eigen eenmanszaak en je (deels) eigen BV is wel iets om goed te bekijken samen met een fiscalist, want de Belastingdienst ziet niet graag dat je probeert aan beide zijden van de fiscale voordelen te snoepen. De Belastingdienst kan bijvoorbeeld oordelen dat je werkzaamheden in de BV vallen in plaats van in de eenmanszaak, en dat er dus geen recht is op fiscale ondernemersvoordelen als starter.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zoals bij de meeste dingen geldt dat 'direct goed doen' minder kost dan 'achteraf repareren'.

 

Facturen aan je B.V. vanuit je eenmanszaak is -zover ik weet- geen reële optie, omdat het wordt gezien als verkapt loon. Een vraag om aan de fiscalist voor te leggen.

 

Of je je startersvoordelen behoudt is niet afhankelijk van een aandelenpakket, maar of je voldoet aan de voorwaarden: https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Zoals bij de meeste dingen geldt dat 'direct goed doen' minder kost dan 'achteraf repareren'.

 

Facturen aan je B.V. vanuit je eenmanszaak is -zover ik weet- geen reële optie, omdat het wordt gezien als verkapt loon. Een vraag om aan de fiscalist voor te leggen.

 

Of je je startersvoordelen behoudt is niet afhankelijk van een aandelenpakket, maar of je voldoet aan de voorwaarden: https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

 

 

 

Zo is dat beter in een keer goed, dan achteraf kost het zeker 2 keer zoveel geld. Ik had eerst zelf ook zomaar online een bv opgericht dacht zo lekker makkelijk nu ga ik ook participeren in een andere b.v. moet ik alsnog een holding oprichten. Contact opnemen met de belasting, kosten aan fiscaal advies, aandelen fusie hoop tijd kwijt en geld :) dus dat schiet allemaal niet op.

 

Ik zou zeker gebruik maken van het aanbod van Johan om even contact op te nemen (of een andere fiscalist hier op het forum) zodat je echt de juiste beslissingen maakt.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.