• 0

Geschil met bol.com over verkoop onder eigen merk met EAN nr's van wederverkoper

Alvast mijn excuses voor dit lange verhaal.

 

Ik ben, of beter gezegd was (tot eind maart) een externe verkoper op bol.com

Hierbij bood ik producten aan welke al bestonden op de website van bol.com, maar ook producten onder eigen merk.

Voor de producten welke ik onder eigen merk verkocht had ik 3000 EAN nummers gekocht bij Barcodes 4u en niet de bij het officiële verkooppunt GS1. Mijn redenatie daarvoor destijds was dat de EAN nummers wat voordeliger waren en ik geen jaarlijkse kosten zou hebben.

 

Producten welke ik verkocht onder eigen merk (uiteraard wel geregistreerd) waren grotendeels bestaande producten welke ik zelf had voorzien van mooie verpakkingen met logo en woordmerk. Voor het plaatsen van de producten gebruikte ik de EAN nummers welke ik gekocht had bij de wederverkoper.

Foto’s van de producten en verpakkingen met merknaam heb ik of zelf gemaakt of laten maken.

 

Probleem met andere externe verkoper

Het duurde niet lang of een andere externe verkoper begon producten aan te bieden onder veel van de door mij aangemaakte advertenties. Gezien ik deze producten verkocht onder mijn geregistreerde merknaam en met eigen verpakkingen leek dat me niet juist. Dit alleen al omdat het product bij mijn weten een ander EAN nummer zou moeten hebben bij een andere verpakking. Op herhaaldelijke verzoeken aan de andere verkoper om de verkoop onder mijn merknaam te staken werd niet gereageerd. Ik heb hier wel een (nog) niet verzonden formelere brief liggen gericht aan de externe verkoper.

 

Proefbestellingen

Van twee artikelen heb ik een proefbestelling gedaan bij deze externe verkoper. Uiteraard kwam de verpakking niet overeen, maar in beide gevallen ging het niet om hetzelfde, maar een gelijkend product. Daar heb ik foto’s van gemaakt. Daarnaast heb ik voor zo’n 20 gevallen screenshots gemaakt van gevallen waar deze verkoper producten aanbiedt onder mijn merknaam.

 

Afhandeling door Bol.com

Omdat op eerdere verzoeken niet werd gereageerd door de andere externe verkoper ben ik een Notice and Take Down procedure gestart via Bol.com. Deze heb ik voorzien van de benodigde informatie en foto’s van de afwijkende artikelen.

Volgens Bol.com mocht ik de producten echter niet aanbieden onder eigen merknaam, omdat de EAN nummers niet op naam van mijn bedrijf stonden. Het eigendomscertificaat dat ik van Barcodes 4u had gekregen deed daar geen afbreuk aan. Ze hebben door mij aangemaakte advertenties aangepast door de merknaam aan te passen naar “merkloos”. Foto’s met de bedrukte verpakkingen zijn bij de advertenties verwijderd. Probleem opgelost voor Bol.com. Enigszins gefrustreerd met de gang van zaken heb ik de verkoop via bol.com gestaakt. De andere externe verkoper verkoopt nog steeds producten onder een merknaam welke niet eens geregistreerd staat, onder EAN nummers van een wederverkoper en met niet eigen productfoto’s en in sommige gevallen dus met mijn productfoto’s, onder door mij aangekochte EAN nummers en met een verdubbelde prijs. Uiteraard heb ik Bol.com daar op gewezen, maar die doen niks.

 

Heeft iemand advies wat ik het beste kan doen, los van het aanschaffen van nieuw EAN nummers bij GS1?

 

Bij voorbaat dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De andere externe verkoper verkoopt nog steeds producten onder een merknaam welke niet eens geregistreerd staat, onder EAN nummers van een wederverkoper en met niet eigen productfoto’s en in sommige gevallen dus met mijn productfoto’s, onder door mij aangekochte EAN nummers en met een verdubbelde prijs.

Een merknaam hoeft niet geregistreerd te zijn. EANs, dus ook waarvoor jij hebt betaald, mogen van Bol.com worden hergebruikt. Op jouw productfoto's rusten niet perse rechten als deze foto's generiek zijn. Een dubbele prijs mag ook. Kortom, hier zit allerlei begrijpelijke frustratie, maar niet de kern van het probleem. Dat is mogelijk waarom Bol.com niets doet. Wat ook mee kan spelen is dat je nu geen verkoper meer bent, zo lees ik.

 

Waar Bol.com wel wat mee zou (had) moeten doen is dat het hetzelfde EAN nummer wordt gebruikt voor een niet identiek product cq. niet identieke verpakking, want dat is tegen hun regels. Misschien kun je het probleem bij de partnerservice overzichtelijker maken door het in zulke kleine stapjes aan te bieden als probleem.

 

Heeft iemand advies wat ik het beste kan doen, los van het aanschaffen van nieuw EAN nummers bij GS1?

Met nieuwe EAN nummers krijg je misschien je eigen advertenties weer online, maar los je het probleem met die andere verkoper niet op. Als die verkoper verkoopt met vermelding van jouw merk en een foto van jouw verpakking, kun je wel zelf naar die verkoper stappen (al dan niet via een advocaat) en je beroepen op merkrecht.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dit is een van de risico's die je loopt als je EAN codes koopt bij een beunhaas. Zoals je merkt is goedkoop nu duurkoop gebleken.

 

Ik betwijfel of je nog iets zou kunnen doen tegen de andere verkoper(s). Want in plaats van het product of verpakking die afwijken, zou er ook aangedragen kunnen worden dat de omschrijving op bol.com niet klopt. Dat lijkt in dit geval ook al gedaan te zijn, omdat bol.com de omschrijving blijkbaar al aangepast heeft.

 

Ik zou je producten gewoon voorzien van echte barcodes die je zelf bij GS1 gehaald hebt. Zeker als vergelijkbare artikelen blijkbaar dubbel zo duur aangeboden worden op Bol.com, kan je daarmee makkelijk de concurrentie aan met de andere verkoper.

Link naar reactie
  • 0

Had je naast Bol.com ook andere advertentie- of verkoopkanalen of overweeg je om die keuze nu te maken? Het lijkt mij dat er toch een flinke marge 'vrij' schiet? Geen idee of je in technische zin kunt prijsvergelijken met de concurrent als er een beetje gerommeld wordt met EAN nummers door diverse partijen.

 

Hoe staat het met het probleem uit jouw vorige draadje?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.