Jump to content
Erwinus
Verberg

BTW op bouw(casco) kosten aanbouw verrekenbaar?

vraag

Wij gaan een grote aanbouw (garage/hal/werkruimte/zolder) aan ons bestaande woonhuis laten neerzetten.

 

Inmiddels is helder dat wij (op dit moment) voldoen aan de fiscale vereisten voor kostenaftrek voor de werkruimte (~20% van totale oppervlakte woning), en derhalve:

- 20% van de (meest recente of verwachte?) WOZ waarde onder box 3 bezittingen opnemen

- hypothecaire financiering (recent opgenomen als box 3 lening) onder box 3 schulden opnemen

- het huurwaardeforfait in box 1 met 20% kunnen verlagen

- 4% van 20% van WOZ waarde als kosten in eenmanszaak kunnen boeken

- 20% van de vaste lasten van de woning als kosten in de eenmanszaak kunnen boeken

- alle btw voor kosten voor de werkruimte kunnen verrekenen (schilderen, inventaris etc), en 20% van de btw voor vaste lasten van de woning kunnen verrekenen

 

Wat niet expliciet duidelijk wordt is:

- of wij de (pro rata door de aannemer te factureren) kosten voor het neerzetten van de werkruimte (ruwbouw, stucwerk, electra etc) ook als kosten voor de werkruimte in de eenmanszaak mogen boeken?

- of wij de btw in voor het neerzetten van de werkruimte kunnen verrekenen?

- wat de gevolgen zijn van het in een boekjaar niet voldoen aan de criteria voor kostenaftrek in IB, vervallen dan enkel de aftrekmogelijkheden maar blijven werkruimte en gekoppelde schuld wel gewoon box 3 items?

 

Dank voor alle hulp!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Beste Erwinus,

 

Welkom op Higherlevel.

Wat niet expliciet duidelijk wordt is:

- of wij de (pro rata door de aannemer te factureren) kosten voor het neerzetten van de werkruimte (ruwbouw, stucwerk, electra etc) ook als kosten voor de werkruimte in de eenmanszaak mogen boeken?

Ik ben geen fiscalist, maar volgens mij zijn dat geen kosten maar investeringen, waar afhankelijk van de situatie maar beperkt op afgeschreven kan worden. Deze investeringen leiden immers tot waardevermeerdering van het vastgoed.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Denk dat je gelijk hebt inderdaad, maar er valt weinig te investeren / activeren aangezien wij de werkruimte aanmerken als privévermogen, teveel gedoe om de woning te gaan splitsen in prive/zakelijk deel wat mij betreft. Maar zoek wel maximale fiscale ruimte tov kosten. Op site belastingdienst wordt wel expliciet vermeld dat overige kosten van de werkruimte, behang- en schilderwerk, stoffering en inventaris etc wel als kosten kunnen worden afgetrokken... deze items kosten als snel weer meer dan 500,- waardoor je het eigenlijk zou moeten activeren.

 

Wat wel niet is me dus niet helemaal helder. Weet niet of er mensen zijn die deze discussie al eens gevoerd hebben. Kan me bijvoorbeeld iets voorstellen bij kosten caso niet, maar afbouw (stuccen, schilderen) weer wel etc.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Denk dat je gelijk hebt inderdaad, maar er valt weinig te investeren / activeren aangezien wij de werkruimte aanmerken als privévermogen, teveel gedoe om de woning te gaan splitsen in prive/zakelijk deel wat mij betreft.

Misschien kun je nog even goed aangeven welke stappen jij hebt genomen in de rekenhulp werkruimte, zodat de situatie helder is.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo,

 

Boven 10% zakelijk gebruik is sprake van keuze vermogen pand privé of zakelijk.

Dan is het nog mogelijk een zelfstandige werkruimte af te splitsen.

Bedenk dat voor IB en BTW andere keuzes mogelijk zijn.

Zie de Topic;

Link Topic

Afwijking IB en BTW

 

Ik zou dit even bij een belastingadviseur goed navragen.

 

Succes.

 


Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo,

 

Zoals in eerste stuck aangegeven krijgt de aanbouw het etiket price vermogen. Fiscale behandeling is Dan grotendeels helder. Wat niet explicit duidelijk wordt uit toelichtingen van oa de Belastingdienst is:

- welke realisatiekosten ik in de eenmanszaak kan meenemen? Neerzetten Casco etc is investering in privevermogen, maar de afbouw (stucwerk, schilderen, vloer, sofferen etc) meenemen lijkt me niet onredelijk. En moeten factor den >500e Dan ook worden geactiveerd in lijn met behandeling materieel vast actief?

- of ik btw over de totale realisatie van de aanbouw kan verrekenen?

- wat de gevolgen zijn van in enig jaar niet voldoen aan het zelfstandigheidscriterium. Blijft werkruimte Dan gewoon gekwalificeerd als box 3 en vervallen slecht de jaarlijkse aftrekmogelijkheden?

 

Kan iemand hier duidelijkheid verschaffen?

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 51 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept