• 0

BTW op bouw(casco) kosten aanbouw verrekenbaar?

Wij gaan een grote aanbouw (garage/hal/werkruimte/zolder) aan ons bestaande woonhuis laten neerzetten.

 

Inmiddels is helder dat wij (op dit moment) voldoen aan de fiscale vereisten voor kostenaftrek voor de werkruimte (~20% van totale oppervlakte woning), en derhalve:

- 20% van de (meest recente of verwachte?) WOZ waarde onder box 3 bezittingen opnemen

- hypothecaire financiering (recent opgenomen als box 3 lening) onder box 3 schulden opnemen

- het huurwaardeforfait in box 1 met 20% kunnen verlagen

- 4% van 20% van WOZ waarde als kosten in eenmanszaak kunnen boeken

- 20% van de vaste lasten van de woning als kosten in de eenmanszaak kunnen boeken

- alle btw voor kosten voor de werkruimte kunnen verrekenen (schilderen, inventaris etc), en 20% van de btw voor vaste lasten van de woning kunnen verrekenen

 

Wat niet expliciet duidelijk wordt is:

- of wij de (pro rata door de aannemer te factureren) kosten voor het neerzetten van de werkruimte (ruwbouw, stucwerk, electra etc) ook als kosten voor de werkruimte in de eenmanszaak mogen boeken?

- of wij de btw in voor het neerzetten van de werkruimte kunnen verrekenen?

- wat de gevolgen zijn van het in een boekjaar niet voldoen aan de criteria voor kostenaftrek in IB, vervallen dan enkel de aftrekmogelijkheden maar blijven werkruimte en gekoppelde schuld wel gewoon box 3 items?

 

Dank voor alle hulp!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Erwinus,

 

Welkom op Higherlevel.

Wat niet expliciet duidelijk wordt is:

- of wij de (pro rata door de aannemer te factureren) kosten voor het neerzetten van de werkruimte (ruwbouw, stucwerk, electra etc) ook als kosten voor de werkruimte in de eenmanszaak mogen boeken?

Ik ben geen fiscalist, maar volgens mij zijn dat geen kosten maar investeringen, waar afhankelijk van de situatie maar beperkt op afgeschreven kan worden. Deze investeringen leiden immers tot waardevermeerdering van het vastgoed.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Denk dat je gelijk hebt inderdaad, maar er valt weinig te investeren / activeren aangezien wij de werkruimte aanmerken als privévermogen, teveel gedoe om de woning te gaan splitsen in prive/zakelijk deel wat mij betreft. Maar zoek wel maximale fiscale ruimte tov kosten. Op site belastingdienst wordt wel expliciet vermeld dat overige kosten van de werkruimte, behang- en schilderwerk, stoffering en inventaris etc wel als kosten kunnen worden afgetrokken... deze items kosten als snel weer meer dan 500,- waardoor je het eigenlijk zou moeten activeren.

 

Wat wel niet is me dus niet helemaal helder. Weet niet of er mensen zijn die deze discussie al eens gevoerd hebben. Kan me bijvoorbeeld iets voorstellen bij kosten caso niet, maar afbouw (stuccen, schilderen) weer wel etc.

 

Link naar reactie
  • 0

Denk dat je gelijk hebt inderdaad, maar er valt weinig te investeren / activeren aangezien wij de werkruimte aanmerken als privévermogen, teveel gedoe om de woning te gaan splitsen in prive/zakelijk deel wat mij betreft.

Misschien kun je nog even goed aangeven welke stappen jij hebt genomen in de rekenhulp werkruimte, zodat de situatie helder is.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Zoals in eerste stuck aangegeven krijgt de aanbouw het etiket price vermogen. Fiscale behandeling is Dan grotendeels helder. Wat niet explicit duidelijk wordt uit toelichtingen van oa de Belastingdienst is:

- welke realisatiekosten ik in de eenmanszaak kan meenemen? Neerzetten Casco etc is investering in privevermogen, maar de afbouw (stucwerk, schilderen, vloer, sofferen etc) meenemen lijkt me niet onredelijk. En moeten factor den >500e Dan ook worden geactiveerd in lijn met behandeling materieel vast actief?

- of ik btw over de totale realisatie van de aanbouw kan verrekenen?

- wat de gevolgen zijn van in enig jaar niet voldoen aan het zelfstandigheidscriterium. Blijft werkruimte Dan gewoon gekwalificeerd als box 3 en vervallen slecht de jaarlijkse aftrekmogelijkheden?

 

Kan iemand hier duidelijkheid verschaffen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.