• 0

Fabrikant van een product vinden

Hallo,

 

Nu heb ik een aantal goede producten gevonden op een site zoals (aliexpress). Op deze producten zit al een merknaam gedrukt. Nu wil ik natuurlijk mijn eigen merknaam erop laten drukken en wil dus daarom rechtstreeks contact met een eventuele fabrikant.

 

Weet iemand toevallig hoe ik een fabrikant kan vinden en niet eventuele tussenhandelaren?

 

alvast bedankt voor de moeite,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu heb ik een aantal goede producten gevonden op een site zoals (aliexpress). Op deze producten zit al een merknaam gedrukt. Nu wil ik natuurlijk mijn eigen merknaam erop laten drukken en wil dus daarom rechtstreeks contact met een eventuele fabrikant.

Ongevraagde tip: zeker bij producten via Ali is het wel zaak om op te letten of die fabrikant ook de rechten heeft om dit product te fabriceren. Kortom, dat het geen illegale namaak is. Als je deze producten in omloop brengt met jouw merk erop dan ben je natuurlijk wel heel makkelijk te vinden door de bedenker/ontwerper/oorspronkelijke fabrikant.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand toevallig hoe ik een fabrikant kan vinden

 

Als het een product met CE markering betreft (oa consumentenelektronica, speelgoed ) is dat vrij simpel: vraag bij de leverancier/tussenhandelaar het productveiligheid(test) rapport van het betreffende product op. Daarop staat de oorspronkelijke fabrikant vermeld.

 

Is er geen [productveiligheidrapport? Dan moet je het product niet importeren, maar dan is het ook geen "goed" product :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand toevallig hoe ik een fabrikant kan vinden

 

Als het een product met CE markering betreft (oa consumentenelektronica, speelgoed ) is dat vrij simpel: vraag bij de leverancier/tussenhandelaar het productveiligheid(test) rapport van het betreffende product op. Daarop staat de oorspronkelijke fabrikant vermeld.

 

Is er geen [productveiligheidrapport? Dan moet je het product niet importeren, maar dan is het ook geen "goed" product :)

 

 

Bedankt voor de goeie tips, dat zal ik zeker gaan opvragen!

 

Groet

 

Link naar reactie
  • 0

Als er geen patent op een product staat dan is het geen probleem toch?

Was het maar zo makkelijk. Het product kan op allerlei manieren beschermd zijn en dat hoeft niet op het product te zijn vermeld. Dat kan een patent zijn voor de techniek, maar ook het ontwerp kan zijn beschermd, evenals teksten of beeltenissen die erop staan en software die erin zit. Lastig om allemaal achter te komen want niet alles hoeft te worden geregistreerd. Auteursrecht heeft de maker bijvoorbeeld automatisch.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als er geen patent op een product staat dan is het geen probleem toch?

Was het maar zo makkelijk. Het product kan op allerlei manieren beschermd zijn en dat hoeft niet op het product te zijn vermeld. Dat kan een patent zijn voor de techniek, maar ook het ontwerp kan zijn beschermd, evenals teksten of beeltenissen die erop staan en software die erin zit. Lastig om allemaal achter te komen want niet alles hoeft te worden geregistreerd. Auteursrecht heeft de maker bijvoorbeeld automatisch.

 

 

Dankuwel, ik zal erop gaan letten!

 

Groet

 

Link naar reactie
  • 0
Het product kan op allerlei manieren beschermd zijn en dat hoeft niet op het product te zijn vermeld.
Hoe ga je daar als inkoper nou praktisch mee om?

 

Merkinbreuk is snel herkenbaar. Wat pretendeert van een bekende merkleverancier afkomstig te zijn, maar dat niet is.

 

Maar de andere inbreuken? Dat is voor Blokker en Action ook niet zo makkelijk vast te stellen. Of trekken die zich daar niks van aan?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoe ga je daar als inkoper nou praktisch mee om?

Goede vraag. Praktisch: documenteren dat je veel moeite hebt gedaan om de oorspronkelijke rechthebbende(n) te vinden en materiaal verzamelen op grond waarvan jij het aannemelijk vond dat jouw leverancier/producent de rechthebbende was. Niet alle rechten zijn te vinden, maar als je er rekening mee houdt dat je mogelijk ooit voor een rechter verantwoording af moet leggen, dan ben je al een heel eind. Wellicht komt die dan tot het oordeel dat je weliswaar fout dat, maar dat je dat redelijkerwijs niet kon weten.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

In theorie allemaal mogelijk, maar volgens mij doet in praktijk (vrijwel) niemand zulk intensief onderzoek.

 

En dat hoeft ook helemaal niet. In negen van de tien gevallen, misschien wel 99%, gaat om generieke producten met gekopieerde functionaliteit (zoals die van de Apple Watch). En de resterende twijfelgevallen zijn redelijk herkenbaar, zoals merkinbreuk vrijwel altijd zichtbaar is. Bij andere rechtenkwesties betreft het doorgaans een recente vinding die actief verdedigd wordt door degene die claimen een recht te hebben.

 

Volgens mij werken de meeste inkopers met een Ja-Tenzij aanpak en niet op de Nee-Mits manier. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.