• 0

Balans (privé-opnamen en stortingen vs Eigenvermogen)

Beste,

 

Tijdens het afsluiten van mijn boekjaar in e-boekhouden.nl (van mijn eenmanszaak) ben ik in twijfel gebracht of mijn manier van werken wel klopt. Naast mijn éénmanszaak heb ik nog een VOF waarbij ik al een aantal jaar op deze manier werk.

 

Het heeft te maken met het boeken van het resultaat. Bij onze VOF hebben we op de balans een rekening 'EV vennoot 1' en 'EV vennoot 2'. Op deze tegenrekening boeken we altijd het resultaat aan het einde van het boekjaar (naar ratio van de verdeelsleutel) om de balans weer op 0 te krijgen. Als er vanuit de VOF privé opnames worden gedaan worden deze ook altijd geboekt op 'EV vennoot 1' of 'EV vennoot 2'.

 

Nu ik bezig ben om het boekjaar van mijn eenmanszaak af te sluiten begin ik te twijfelen of dit wel klopt (ik heb enkele dagen terug een nieuw account aangemaakt in e-boekhouden.nl en met terugwerkende kracht alles van boekjaar 2016 ingevoerd). Op de beginbalans heb ik op de grootboekrekening Eigenvermogen het EV ingevoerd. Vervolgens heb ik op tegenrekening Privé-opnamen en stortingen alle opnames van dat jaar geboekt.

 

Nu komt het verwarrende: als ik het resultaat van 2016 met een memorial wil boeken moet ik dit op een tegenrekening wegschrijven. De handleiding van e-boekhouden.nl geeft aan dat dit op de tegenrekening Privé-opnamen en stortingen moet. Dit heb ik gedaan. Echter doe ik het bij de VOF altijd op de EV rekening van vennoot 1 en 2. Als ik het bij mijn eenmanszaak op de EV rekening boek ipv de Privé-opnamen en stortingen krijg ik een hele andere balans te zien.

 

Maw het maakt dus wel degelijk uit of ik het resultaat boek op de EV rekening of de Privé-opnamen en stortingen rekening. Onder de streep op de balans komt een totaal ander bedrag te staan. Wie kan mij uitleggen welke manier klopt en welke (denk-?) fout ik maak.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een Vennootschap Onder Firma is niet veel meer dan twee of meer eenmanszaken met een eigen (privé)vermogen plus een gemeenschappelijk (ondernemings)vermogen.

 

dat betekent:

 

1: Ondernemingsvermogen VOF

2: privé-vermogen firmant 1

3: privé-vermogen firmant 2

 

en:

 

4: privé-stortingen firmant 1

5: privé-opnamen firmant 1

 

6: privé-stortingen firmant 2

7:privé-opnamen firmant 2

 

Wat betreft de verdeelsleutel ... firmant 1 kan bijvoorbeeld meer geld opnemen dan waar hij/zij volgens de verdeelsleutel (arbeidsbeloning, winstverdeling) recht op heeft. Firmant 2 kan voor korte of lange tijd ook geld in de VOF laten zitten of zelfs geld bijstorten. Firmant 2 krijgt daarmee een vordering op de VOF ... of anders gezegd ... zijn/haar kapitaalaandeel in de vof groeit.

 

Wat betreft de balans op nul zetten ... ik weet niet wat je daaronder verstaat. Als je daarmee het ondernemingsvermogen bedoelt ... die is meestal positief, soms negatief en zeer zelden nul.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Ze hebben inderdaad een helpdesk maar die was om 17:30 al dicht. Vandaar dat ik het hier heb geplaatst. Ik ga zo nog wel even bellen want ben er nog niet uit.

 

@Cosara, de werking van een VOF is mij bekend. Wat ik bedoel met de balans op nul zetten is het Saldo op de balans op 0 euro zetten. E-boekhouden zegt hier het volgende over:

 

Ieder jaar begin je met een balans waarvan het saldo € 0,00 is. Zodra het boekjaar klaar is, verwerkt je het resultaat van dat jaar met één memoriaalboeking. Hiermee boek je de totale winst/verlies op de rekening 'Privé opnamen en -stortingen', of indien u de winst verdeelt over meerdere vennoten op meerdere privérekeningen.

 

De vraag is eigenlijk kan ik de totale winst/ verlies ook op de rekening 'Eigenvermogen' boeken? In de VOF hebben we namelijk al jaren alle privé opnames en stortingen van de betreffende vennoten op zijn/ haar EV rekening geboekt. We gebruiken dus alleen EV vennoot 1 en EV vennoot 2. Hier boeken we privé stortingen, opnames en het resultaat op.

Link naar reactie
  • 0

Beste Frits,

 

Met de "Balans op nul zetten" wordt hier m.i. bedoeld: het "Saldo winst lopend boekjaar" op nul zetten. Overigens doen veel boekhoudprogramma's dat (voor een eenmanszaak) automatisch bij de "Jaarafsluiting" of "Eindejaarsverwerking".

 

In mijn ogen maak jij geen denkfout. Die ligt eerder bij E-boekhouden. De winst boek je inderdaad (net als bij de VOF) op de EV-rekening (ook wel "Kapitaal" genoemd). Of die winst ook wordt (of al is) opgenomen staat los van deze boeking.

 

De grootboekrekeningen "Privéstortingen" en "Privé-opnames" (soms gecombineerd tot één rekening) hebben dus niets met deze boeking te maken. Bovendien zijn de saldi van deze rekeningen nodig voor de aangifte inkomstenbelasting Die rekeningen moet je dus niet "vervuilen" met een winstsaldo.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Lex,

 

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik begin het nu een beetje te begrijpen. Echter snap ik nog niet helemaal wanneer ik het correct uitvoer.

 

In het jaar 2016 is een resultaat geboekt van 10.651,73 euro.

 

Als ik dit resultaat boek op tegenrekening 'Privé-opnames en stortingen' geeft het de volgende balans op 31-12-2016:

Schermafbeelding_2017_07_12_om_16_48_05.png

 

Echter als ik het resultaat boek op de tegenrekening 'Eigenvermogen' krijg ik de volgende balans op 31-12-2016.

Schermafbeelding_2017_07_12_om_16_48_53.png

 

(NB.Door het jaar heen heb ik alle privé opnames geboekt op tegenrekening 'Privé-opnames en stortingen'.)

Link naar reactie
  • 0

De tweede boeking lijkt mij de juiste. Ik ga dan ook uit van de tweede balans.

 

Ik boek dan aan het eind van het jaar ook altijd met een Memoriaal-boeking de rekening(en) Privé-onttrekkingen en -stortingen over naar het EV. De rekening 1410 wordt dan € 0 en de rekening 1430 wordt dan € 2.746,73.

 


Overigens moet er misschien (eerst) nog wat met de BTW-rekeningen gebeuren. Normaal heeft de rekening Voorbelasting een Debet-saldo (behalve bij correcties). Als er gebruik is gemaakt van de Kleine Ondernemersregeling, komt het behaalde voordeel nog bij de winst.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

De rekening voorbelasting heeft inderdaad een bedrag staan aan de passiva zeide. Dit komt door twee creditnota's (waardoor er uiteindelijk iets te veel voorbelasting is teruggevraagd op de btw aangiftes).

 

Kan ik uit jouw verhaal opmaken dat dit op hetzelfde neerkomt als ik het hele jaar door alle privé-opnames en stortingen ook boek op de tegenrekening Eigenvermogen en dan het resultaat van het boekjaar ook op de tegenrekening eigenvermogen boek? In mijn ogen houd ik de balans dan overzichtelijk (minder tegenrekeningen) en heb ik gelijk voor de IB aangifte het exacte bedrag van het eigenvermogen (wat ook ingevuld dient te worden). Ik weet dat ik privé opnames en stortingen ook moet invoeren op de IB aangifte maar die kan ik net zo makkelijk eruit trekken (op basis van zoektermen).

 

Link naar reactie
  • 0

Oké bedankt :)

 

Waar ik dan de fout in ging is dat ik door het jaar heen wel de privé-opnames en stortingen op de tegenrekening 'privé-opnames en stortingen' boekte. Als ik dan vervolgens het resultaat boek op de tegenrekening 'Eigenvermogen' dan kreeg ik de tweede balans van hierboven. Ik ga nu alle privé opnames en stortingen ook boeken op tegenrekening 'eigenvermogen'.

 

Edit: ik heb bovenstaande zojuist gedaan en het resultaat ook geboekt op EV tegenrekening. Ik krijg nu weer een ander bedrag op de balans onder de streep ??? ??? ???

 

Schermafbeelding_2017_07_12_om_18_32_51.png

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.