• 0

Nieuw product lanceren & ean codes

Beste,

 

Ben nieuw in productlancering dus hoop dat jullie me wat kunnen verduidelijken.

 

1/ EAN codes zijn nodig en kan je kopen bij gs1.nl. Maar. Stel dat je een product laat maken in China...met de verpakking erbij. Is het niet interessanter om de dan code te laten drukken op het de verpakking?

 

2/ Stel nu dat je zwarte T-shirts verkoopt. Je maakt pakketten met die t-shirts.

Pakket 1 bestaat uit 1 t-shirt/

Pakket 2 bestaat uit 3 t-shirts/

Pakket 3 bestaat uit 5 t-shirts/

Nu mijn vraag...moeten al die T-shirts een apart EAN nummer hebben...of is elk pakket een ean code geven voldoende?

 

3/ Kun je producten leveren in winkels zonder dat er een eancode opstaat?

 

Mvg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

1/ EAN codes zijn nodig en kan je kopen bij gs1.nl.

Ook bij andere partijen, maar dat komt met voor- en nadelen.

 

Is het niet interessanter om de dan code te laten drukken op het de verpakking?

Je kunt eerst een code aanvragen en die dan laten voordrukken maar ook achteraf stickeren. Wat je wilt.

 

Nu mijn vraag...moeten al die T-shirts een apart EAN nummer hebben...of is elk pakket een ean code geven voldoende?

Elk pakket een eigen code is voor de meeste toepassingen voldoende. Kijk eens in de winkel: een pak van drie shirts heeft een code, de inhoud vaak niet. Als elke shirtverpakking een eigen voorgedrukte code heeft dan kun je ze later wel makkelijker los verkopen.

 

3/ Kun je producten leveren in winkels zonder dat er een eancode opstaat?

Het is niet wettelijk verplicht dus in principe wel. Echter, steeds meer winkels en online platformen stellen de code verplicht. Het is de unieke productidentificator en het scant zo makkelijk aan de kassa.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wou beginnen met die producten aan te bieden via bol.com Echter merk ik dat je daarvoor moet ingeschreven zijn bij BOIPT. Blijkbaar 240euro...voor een probeersel vind ik dat niet zo interessant.

 

Moet je voor in een winkel te verkopen als probeersel ingeschreven zijn bij BOIPT?

 

mvg

Link naar reactie
  • 0

Moet je voor in een winkel te verkopen als probeersel ingeschreven zijn bij BOIPT?

Nee, je merknaam hoeft in het algemeen niet perse geregistreerd te worden bij het Benelux Office for Intellectual Property (BOIP). Bol.com stelt die voorwaarde wel.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wou beginnen met die producten aan te bieden via bol.com Echter merk ik dat je daarvoor moet ingeschreven zijn bij BOIPT. Blijkbaar 240euro...voor een probeersel vind ik dat niet zo interessant.

 

Moet je voor in een winkel te verkopen als probeersel ingeschreven zijn bij BOIPT?

 

mvg

Als je een winkel begint of je gaat jouw producten in een winkel verkopen hoef je jouw merk niet in te schrijven bij het BOIP, zoals je dat noemt. Deze inschrijving heet officieel een merkregistratie.

 

Dit betekent dat je jouw merk meer bescherming geeft met een juridische grondslag. Het registreren van een merknaam in de Benelux zorgt ervoor dat anderen jouw naam niet mogen gebruiken in de Benelux in dezelfde klasse. Voor jou is dat dus de klasse voor kleding. Dit is een betere bescherming dan wanneer je jouw bedrijfsnaam inschrijft in het handelsregister van de KvK. Inschrijven in het handelsregister van je merk biedt namelijk voornamelijk bescherming binnen je eigen branche en is daarnaast geografisch bepaald. Zo kunnen er bijvoorbeeld meerdere partijen in Nederland zijn die Loodgieter Janssen heten als de ene in Amsterdam zit en de andere in Maastricht.

 

Wel wordt dit met het internet steeds breder en hebben meer bedrijven landelijke dekking, reden temeer waarom de mensen van de KvK nieuwe inschrijvingen waarschuwen als zij een handelsnaam inschrijven die hetzelfde is als die van een ander.

Link naar reactie
  • 0

Inschrijven in het handelsregister van je merk biedt namelijk voornamelijk bescherming binnen je eigen branche en is daarnaast geografisch bepaald.

 

Inschrijven in het handelsregister van de KvK biedt geen enkele bescherming. Alleen het daadwerkelijk gebruik in het handelsverkeer van een handelsnaam biedt bescherming.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Ik zie hier een vraag over barcodes en wanneer nieuwe barcodes gebruiken.

Binnen GS1 hebben we De Global Trade Item Number (GTIN) Management Standaard. Deze helpt bedrijven de juiste keuzes te maken in het gebruik van unieke identificatie van producten in de keten.

 

Specifiek heb ik hier voor u informatie over de Introductie van een nieuw product en wanneer je aan een product een nieuwe artikelcode (GTIN) moet toekennen: https://www.gs1.org/1/gtinrules/nl/rule/264/introductie-van-een-nieuw-product

 

Groet,

Jolanda van Heukelom, GS1 Nederland

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.