• 0

Voortzettingsclausule vof contract

De vof is in december 2016 komen te vervallen.

De accountant heeft een conceptjaarrekening opgesteld voor 2016. In de Jaarrekening is het uit te keren kapitaal omgezet naar een ‘schuld aan de erven’. (logisch).

Tot zover gaat het goed. Er is een onafhankelijk valuator aangesteld om de werkelijke waarde van de voortzetting te bepalen.

 

In het gekende vof contract staat dat het vennootschap eindigt bij overlijden maar dat er een mogelijkheid bestaat tot voortzetting.

 

Lid 7: De venno(o)t(en) die de zaken van de vennootschap voortzet(ten) (daaronder begrepen verblijven/overname) is dan verplicht tot uitkering aan de uittredende vennoot of diens rechtverkrijgenden van het bedrag dat aan deze toekomt, overeenkomstig het in artikel 14 bepaalde, blijkens de daar bedoelde jaarrekening.

Lid 8: Deze uitkering zal echter niet anders kunnen worden gevorderd dan in 12 gelijke maandelijkse termijnen, waarvan de eerste zal verschijnen twee maanden na de dag van beëindiging van de vennootschap. Een en ander onverminderd dadelijke algehele opeisbaarheid ingeval van overlijden, faillissement, toepassing Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, aanvraag van surséance van betaling, bij verzuim van de prompte voldoening door of ondercuratelestelling van de tot uitkering verplichte vennoot alsmede bij vervreemding door deze van de voortgezette onderneming

 

De vragen / stellingen zijn nu als volgt.

 

* De uitkering van de voorzetting (te betalen in 12 gelijke termijnen met ingang van 2 maanden na overlijdensdatum) bestaat uit “de waarde van diens aandeel in dit vermogen” Dit is natuurlijk het opgebouwde kapitaal volgens de jaarrekening (nu nog in concept op de balans opgenomen als "uit te keren kapitaal aan erven”) maar omvat dit ook eventueel in geld nog uit te drukken (meer)waarde/werkelijke waarde/goodwill (dus hetgeen wat de valuator nog gaat bepalen?)

 

* In mijn beleving is de uitkomst van de valuator nodig om de totale hoogte van het uit te keren aandeel aan de erven definitief vast te kunnen stellen? en daarmee dus ook de hoogte van de van de afgesproken 12 gelijke termijnen voor uitbetaling? of wordt hiermee bedoeld enkel het kapitaalaandeel in 12 termijnen direct uitkeren (zodra de hoogte hiervan definitief is vastgesteld?) en eventuele meerwaarde (bepaling werkelijke waarde) mogelijk met vertraagd overnemen van vermogensaandelen volgens clausule?

 

* Wat wordt er verder bedoeld met het vertraagd overnemen van vermogensbestanddelen? Hier wordt verder niet meer over gesproken? Is dit dan zelf in te vullen?nog samen af te spreken?

 

* Zonder handtekeningen op een definitieve jaarrekening hoeft geen uitkering te worden gedaan van kapitaal (tenzij onderling anders afgesproken? De uitkering van het kapitaal is volgens de erfgenamen opeisbaar geworden omdat er nu niet aan de betaalverplichting is voldaan (eerste uitkering twee maanden na datum van overlijden). Herhaaldelijk is echter aangegeven dat er niet aan deze verplichting kan worden voldaan zolang de Jaarrekening nog niet definitief is (mede omdat de totale waarde nog niet is bepaald, er nog daarnaast een een aantal andere aanpassingen nog moeten plaatsvinden op de Jaarrekening en er nog geen handtekeningen zijn gezet).

 

* Is het kapitaalaandeel in zijn geheel opeisbaar wegens overlijden? (en zo ja, vanaf waneer?)

 

* Ik ga er vanuit dat aan de erven wel al een vergoeding verschuldigd zijn van wettelijk jaarrente over het nog niet uitgekeerde kapitaal (vanaf 2 maanden na overlijdensdatum)?

 

* Gaan de termijnen van betaling in na ondertekening van de Jaarrekening of met terugwerkende kracht?

 

* Er wordt gesproken over "overname van het aandeel in economische zin tenzij redelijkheid en billijkheid”. Ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt de waardering volgens de werkelijke waarde en dus hiermee vrijwillig handelende mensen dus wat het geheel voor een derde in de verkoop waard zou zijn?. Zie ik dit goed?

 

Op dt moment loopt de waardering door maar blijft de zaak hangen op het lezen / interpreteren van het vof contract. Er wordt gedreigd met een kortgeding maar in mijn beleving dient eerst de waarde bepaald te worden door de onafhankelijke valuator voordat er uitbetalingen gedaan kunnen worden? Uiteraard ga ik er wel al vanuit dat in onderling overleg veel mogelijk is, maar gezien de onzekere financiële situatie wil ik mij voorlopig enkel beperken tot het opvolgen van de bepalingen in het vof contract om onduidelijkheden te voorkomen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Loesje,

 

Nooit leuk zo'n situatie, zeker niet als de erven van je compagnon ineens juridisch gaan doen.

 

Suggestie van mij om erger te voorkomen:

Kijk of je alvast het aandeel van je compagnon zonder stille reserves en goodwill nu ineens kunt uitkeren, met de belofte om het restant in 12 termijnen te voldoen zodra de waardering gereed is.

 

De erven zitten natuurlijk ook met notariële- en begrafenis/crematiekosten en erfbelasting.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen, artikel 14 luid als volgt (zie prinsscreen).

 

In mijn beleving is dat dus

- zo spoedig mogelijk afhandelen, tenzij voortzetting (dan voortzettingsclausule)

- vermogen = aandeel in winst of verlies overeenkomstig artikel 8 opgemaakte jaarrekening.

- waardering activa tegen de werkelijke waarde (op balans en balans komt in de jaarrekening) want er wordt niets doorgeschoven naar een volgend jaar.

- rekeninghoudend met meerwaarde of minderwaarde in verhouding tot afgesproken aandeel %

 

Overigens is uit de vof het volledige ceremonie betaald alsmede alle accountantskosten en andere gemaakte kosten tot op heden. Ook is aan de familie aangeboden om rekeningen in de privé sfeer voor zover deze betrekking hebben op de afwikkeling of op de persoon (voormalig vennoot in prive zin) via de vof te voldoen (om ze hiermee niet in de financiële problemen te brengen zolang het geheel nog niet is afgerond/bepaald - de verwachting is dat de waardebepaling nog zo'n 2 maanden in beslag gaat nemen. Bedankt voor jullie meedenken tot dusver.

liquidatie.thumb.png.c658c1dead5d09c6bee8f0d06b23a64a.png

Link naar reactie
  • 0

Overigens is uit de vof het volledige ceremonie betaald (...)

 

Dat vermindert dan de "schuld aan de erven".

 

Want dit zijn geen (aftrekbare) bedrijfskosten.

Ja, of jij moet graag de helft van deze kosten voor jouw (persoonlijke) rekening willen nemen dan.

 

Maar eigenlijk zou uit de slotbalans van de VOF precies moeten blijken hoe de vennoten (allebei!) er voorstaan.

Dus hoe groot (of klein!) ieders kapitaalaandeel is.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.