• 0

Magento paraplu-structuur webshop

Hallo HL-leden,

 

Ik heb een groothandel die nog geen webshop heeft. Nu gaan wij onze eerste stappen op het internet maken. Misschien rijkelijk laat, maar beter laat dan nooit.

 

Ik verwacht geen grote stromen mensen. Met de zoekwoorden-analyse zie ik gemiddeld 100 tot 10K zoekopdrachten per maand. Dus dat lijkt mij niet bijzonder hoog voor de infrastructuur van een webshop. Ik heb mij verdiept en gekeken bij concurrenten. Volgens mij gebruiken zij voornamelijk Magento. Is dit een goede basis? Of zijn er betere platforms?

 

Ons ERP systeem is Unit4 Venice. Wat ik heb gelezen is het perfect mogelijk hier een koppeling mee te maken. Klopt dat?

 

Omdat wij een kleine groothandel zijn, heb ik geen apart personeel om de webshop op te zetten en te onderhouden. Daarnaast wil ik ook gebruik maken van de naamsbekendheid van mijn leveranciers. Daarom heb ik het idee om per merk een webshop te maken met een eigen domeinnaam (www.merknaamwebwinkel.nl) en een hoofdwebshop (www.bedrijfsnaamwebwinkel) waar deze kleinere merknaam webshops "onderhangen". Artikeldatabase wordt op één plek onderhouden en dat is via de hoofdwebshop. Is dit mogelijk of is dit heel kostbaar? Dat zou namelijk fijn zijn, want dan kan ik gefaseerd mijn webshop opbouwen en leren van mijn beginnersfouten.

 

Bedankt voor het meedenken en jullie advies.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vergelijk het eens met de bouw van een fysieke winkel. Wat is beter: zes etalages van verschillende merken, zes verschillende voordeuren, of toch maar één winkel. Met dan alle vergelijkbare producten bij mekaar en verwante producten in de buurt. Een mannen- en een vrouwenafdeling. Of toch maar shop-in-shops voor de merken?

 

Dat zijn allemaal strategische keuzes.

 

In de organisatieleer zeggen ze: structuur volgt strategie. Dus eerst je strategie bepalen. Hoe werkt de markt? Hoe organiseer ik mijn aanbod zo dat ik het beste inspeel op de vraag? Op het (online) oriëntatie- en koopgedrag van mijn klanten? Pas daarna bouw je structuren. Organisaties, gebouwen, winkels en webshops.

 

Sommige groothandels zetten niet eens meer eigen webshops op. Die verkopen via Amazon, Bol.com of andere plaza's (marketplaces). Is meteen de kassa en de fulfilment ook uitbesteed. Maar elke sector heeft zijn eigen logica.

 

Anno 2017 zou ik zeggen: een kleine core-shop (KISS) met alle basisfuncties en een aantal etalages in social media, gebaseerd op inbound-marketing. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mooi! Bedankt voor deze reactie. Prikkelend.

 

Maar het is ook een strategische keuze, met een paar mooie operationele voordelen.

 

Ik creëer dus een aantal merkshops. Separaat van mijn groothandel. Noem het de groenteboer / slager

Ik creëer uiteindelijk een online supermarkt: met alle merken. Noem het de Jumbo / AH

 

Is dit technische mogelijk onder Magento en dit ook de logische keuze qua platform?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Welkom op higherlevel

 

Zoek eens rond met de zoekfunctie op magento dan lees je dat met magento vrijwel alles kan wat je wilt.

 

Dat is het mooie maar ook de valkuil van het systeem. Het is enorm uitgebreid.

 

Realiseer je alleen wel dat 6 shops aan factor 3-4 meer werk zijn dan 1 grote shop qua vindbaarheid, marketing, social media en dat het qua opzet meer tijd vergt.

 

Als ik dan lees dat je geen apart personeel hebt, kun je je afvragen of je één en ander niet moet faseren

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Wij bouwen veel webshops, onder andere voor groothandels dus kan je informatie geven op basis van praktijkervaring.

 

Omdat wij een kleine groothandel zijn, heb ik geen apart personeel om de webshop op te zetten en te onderhouden.

-> Maak personeel vrij voor onderhoud (niet technisch onderhoud, maar algemeen) anders gaat de webshop niet gebruikt worden.

-> Voor technisch onderhoud kun je dit beter inkopen ivm veranderde technologieën.

 

Daarnaast wil ik ook gebruik maken van de naamsbekendheid van mijn leveranciers.

-> Let hier mee op, in veel gevallen mag dit niet. Ook al neem je van een merk af het komt vaak voor dat je naam niet in domein mag gebruiken (soms zelfs geen product foto's).

 

 

Ik zou adviseren om eens met een webshop bouwer te gaan praten, anders denk ik dat het project gaat stranden.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met mijn voorgangers eens, je eerste bericht roept denk ik meer vragen op, dan wij kunnen beantwoorden. Al rekening houden met "beginnersfouten" zou dan niet nodig hoeven te zijn.

 

Mijn ervaring is, dat een paraplu structuur vooral werkt als je per product categorie / webshop meerwaarde creëert ten opzichte van de hoofd webshop. Bijvoorbeeld door ze specialistisch in te zetten. Ik denk dan aan B2C webshops.

 

Voor een groothandel denk ik vooral aan B2B, waarbij jouw klant al goed op de hoogte is van de producten. De meerwaarde van een webshop kan zijn, dat het eenvoudiger en sneller is dan bijvoorbeeld bestellingen via telefoon / email aan te nemen. Je kunt je bedrijfsprocessen erin opnemen en automatiseren. Dan gaat de webshop meerwaarde creeeren over de hele breedte van jouw bedrijf en hoef je niemand meer 'apart' in te zetten om de webshop te onderhouden, iedereen richt zich er dan op.

 

De insteek is dan in eerste instantie vooral bedrijfs en procesoptimalisatie om eerst je huidige klanten optimaal te bedienen, als dat staat kun je de stap naar buiten maken.

Link naar reactie
  • 0
Omdat wij een kleine groothandel zijn, heb ik geen apart personeel om de webshop op te zetten en te onderhouden.
Dan is het wel belangrijk om een goede inschatting maken van wat voor toegevoegde waarde een webshop heeft. Of om de kosten tegen de verwachte opbrengsten af te zetten. Een webshop is een instrument wat juist gehanteerd moet worden en dat komt alleen met voldoende inspanning (prioriteit) en kennis (ervaring). Aan het ontwikkelen en beheer van een multishop-idee zitten altijd meer haken en ogen dan aan een enkele webshop.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.