• 0

op papier geen partner oid wel winstuitkering delen?

Goedemiddag,

 

Ben nieuw hier, hoewel ik al heel wat uurtjes heb doorgebracht op de site nog niet eerder geregistreerd.

 

Even in het kort mijn situatie: heb 18 jaar een eenmanszaak Grafisch ontwerp en dtp bureau. Loopt prima maar het is tijd voor wat anders. Niet in plaats van maar er bij, een combinatie.

 

Een winkelconcept bedacht, ondernemingsplan etc. Nu heb ik een investeerder (prive) gevonden die wil investeren in de zaak (nog te openen). De vrouw van investeerder ziet het plan ook zitten en is heel enthousiast. Ze heeft aangegeven om te willen helpen met het winkelconcept. Met plannen liggen we op een lijn.

 

Nu het volgende: ik behaal uit het nieuwe winkelconcept zo goed als geen inkomen. Een symbolisch bedrag van 200 euro p/m. is prima voor de komende opstarttijd. De rest van mijn inkomen blijft uit het bestaande bedrijf komen.

 

Nu is de vraag: wat is nu handig om te doen. Mevrouw wil niet in dienst (dat wil ik ook niet). Maar we zijn wel op zoek naar een soort van vergoeding voor het werk wat ze in het winkelconcept steekt. Is een winstdeling dan een goede afspraak?

 

Of heeft iemand daar andere ideeën over?

 

De lening en werkzaamheden van mevrouw zijn los van elkaar. Voor de lening wordt een contract opgesteld.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste klercq,

 

Welkom op Higherlevel.

 

ik behaal uit het nieuwe winkelconcept zo goed als geen inkomen. Een symbolisch bedrag van 200 euro p/m. is prima voor de komende opstarttijd.

(...)

Nu is de vraag: wat is nu handig om te doen. Mevrouw wil niet in dienst (dat wil ik ook niet). Maar we zijn wel op zoek naar een soort van vergoeding voor het werk wat ze in het winkelconcept steekt. Is een winstdeling dan een goede afspraak?

Op welke basis wil je die winst verdelen? Er moet wel een grondslag voor zijn.

 

Ze wil niet in dienst; bij een dienstverband kan winstdeling wel, maar je moet in elk geval het minimumloon betalen.

 

Ze kan ook aandeelhouder worden in een BV. Die "soort van vergoeding" wordt dan wel het gebruikelijk loon. Voor jou ook, trouwens. Tenzij je vooraf van de Belastingdienst toestemming krijgt om wat anders te doen.

 

Je kunt ook samen een VOF beginnen met welke winstdeling je maar wilt. Ben je allebei wel hoofdelijk aansprakelijk. Oh, en je mag inkomstenbelasting betalen over je aandeel van de boekhoudkundige winst, ook al neem je daar maar 200 euro van op.

 

Kortom, je moet niet alleen naar de beloning van die mevrouw kijken, maar ook naar die van jezelf.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dus de investeerder wil investeren en meewerken. Hoe zijn jullie vervolgens op een lening uitgekomen? Waarom geen andere constructie (bv. CV of BV)?

 

Het werk van de dame staat los van de investering zeg je. Ze wil niet in dienst maar wel een inkomen?

Hoe gaat zij dan te werk? Neemt ze een eigen eenmanszaak? Wanneer jij haar niet in dienst neemt, maar winst wilt verdelen, dan klinkt dat als een VOF. Is dat wat je wilt?

 

Wanneer er geen inkomen uit de winkel komt valt er wellicht ook weinig winst te verdelen. Volgens mij valt er nog eea. aan huiswerk te doen.

 

Edit: Ron was me voor...

Link naar reactie
  • 0

Mijn plannen heb ik aan een paar mensen verteld. Waaronder hun. Ze hadden interesse om in het concept te investeren. Daar is het mee begonnen. Dus een lening. Dat staat verder (vind ik) los van de rest.

 

Na wat gesprekken werd mevrouw van investeerder erg enthousiast en ga aan wel mee te willen helpen met de winkel opbouwen, inrichten etc. Eventueel ook meehelpen in de winkel.

 

BV is door boekhouder afgeraden. Dan blijft een VOF over, maar ze heeft aangegeven dat niet te willen en ik sta daar ook niet van te springen. Het plan ben ik 2 jaar begonnen met opzetten van het ondernemersplan, marketingplan etc. Dus dan blijft er naar mijn idee niet veel meer over. Ik ben hierover aan het nadenken wat er dan nog over blijft voor een soort constructie alleen ik kan niets anders bedenken dan een winstdeling. En ja dan moet er wel winst behaald zijn :)

 

BV is dus geen optie

VOF willen beide partijen niet

In dienst willen beide partijen niet

 

Wat blijft er dan nog over om toch een vergoeding te verstrekken?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Investeren => dus een lening?

BV afgeraden => dus geen optie?

Wel een vergoeding maar geen werknemer of deelnemer?

Je maakt het jezelf niet makkelijk...

 

Een lening is geen investering. Investeren is ergens geld in steken en afhankelijk van het resultaat geld terug ontvangen. Bij een vennootschap (cv/vof/bv/nv) kun je winst verdelen. Misschien kun je de bal bij hun leggen en vragen wat ze zelf voorstellen?

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een lening, iets minder dan de helft van wat ik nodig heb.

 

Ik heb de bal weer bij hun neergelegd. Uiteindelijke conclusie was dat ze dan best mee wil helpen zonder enige vergoeding. We kunnen altijd na een aantal maanden kijken hoe of wat. Eventueel dan toch in loondienst (payrol).

 

Maar goed, de bank heeft mijn leningsverzoek weer afgewezen. Nu was mijn prognose weer te veel afwijkend van het landelijke. Nu eerst maar eens kijken hoe ik het andere bedrag wat nodig is ga financieren. De banken hebben er duidelijk geen zin in. En het gaat niet eens om een wereldbedrag.

Link naar reactie
  • 0

Kijk, wat de belastingdienst wil en wat de belastingdienst gedaan krijgt, zijn twee verschillende dingen. Het valt of staat uiteindelijk toch met de handhaving, en mocht de fiscus langskomen, dan kijken ze naar de feitelijke situatie. Als jij dan vrijwilligers in de winkel hebt staan, moet je ze vanaf dat moment een minimumloon betalen (plus een flink naheffing plus boete betalen).

 

Wat betreft die prognose, hoeveel prognoses heb je?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.