• 0

patent aanvraag op nieuwe combinatie van fabricage proces en product

Ik vraag me af of het mogelijk is een patent aan te vragen op een combinatie van fabricage proces en product.

 

Met 3D printen is het mogelijk om items te maken die dezelfde functie vervullen als bestaande items, maar je hebt meer vrijheid in het design omdat je niet gebonden bent aan de bestaande fabricage processen.

 

Hierdoor ben je in staat om bijvoorbeeld een product lichter en/of stijver te maken dan de bestaande producten.

 

Ik zit specifiek aan een product te denken. Hierbij heb ik geen vergelijkbaar producten gevonden die op deze manier gefabriceerd zijn. Waarbij ik denk dat de combinatie van product en 3D printen een vooruitgang voor de performance van het onderdeel is.

 

 

Weet iemand of het mogelijk is om een specifiek product icm 3d printen te patenteren is op basis van de performance verbetering. Of zijn er mogelijk andere middelen om deze combinatie te beschermen?

 

Met vriendelijke groet,

 

Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is er vernieuwend aan jouw 3D printen dat je ze wilt beschermen? Puur het idee om iets dat nu nog niet geprint wordt toch te gaan printen is niet te beschermen. Is dat wat je wilt printen een vernieuwend product?

 

Stel je wilt bijvoorbeeld bakstenen 3D printen met een aangepaste printer. Bakstenen en 3D-printers bestaan al, maar je aanpassing misschien nog niet. Of wellicht is jouw baksteen zo bijzonder dat die bijzondere vorm beschermd kan worden. (En kies dan niet de vorm van een lego-blokje)...

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bart,

 

Als ik jou was zou ik dit eens met een octrooigemachtigde bespreken. Die kan vaak vrij snel een eerste inschatting geven. De wereld der octrooien is niet een eenvoudige.

 

Vriendelijke groet,

Floor

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0

Het idee is dat je met 3D printen in staat bent je bent de functie van het product te behouden, maar met bijvoorbeeld minder materiaal.

 

Voor alle mechanische sporten geld dat onderdelen stijf moeten zijn, maar niks mogen wegen.

Neem als voorbeeld een zuigerstand.

 

Deze moet de beweging en kracht van de zuigen doorgeven aan de aandrijfas. Dus deze moet sterk/stijf zijn om de beweging goed door te geven aan de aandrijfas van de motor. Als het lukt om de zuigerstang even sterk te maken, maar veel lichter, zou dat een groot voordeel zijn.

Door 3d printen ben je in staat een soort vakwerk te maken waarin je ook per rib vrij bent om de dikte van de ribben te kiezen. Hierdoor kun je dus ook spelen met de stijfheid in alle richtingen.

In de richting van de zuiger beweging wil je een hele stijve stang, maar je zou in de richting haaks hierop ervoor kunnen kiezen om dit minder stijf te maken als dit prestatie verbetering zou opleveren.

 

Functie blijft dus het zelfde, maar door slim om te gaat met topologie optimalisatie (wat door 3d printen nog meer mogelijkheiden heeft) , is de performance van het onderdeel ( lees: stijfheid/gewicht) beter.

 

Het nadeel van niet beschermen van deze combinatie is, is dat het "makkelijk" te kopiëren is.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je de factoren (onder de motorkap) kent die van invloed zijn op kosten, prestatie, risico's en duurzaamheid (life cycle costs) dan zou ik voor een snelle introductie kiezen en klanten bijbehorende garanties bieden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Weet iemand of het mogelijk is om een specifiek product icm 3d printen te patenteren is op basis van de performance verbetering. Of zijn er mogelijk andere middelen om deze combinatie te beschermen?
Tsja ... Verandert het auteursrecht op een verhaal, als je het met een ganzepen, typemachine of computer schrijft ? De computer wint het qua performance overduidelijk van de typemachine en de ganzepen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Die hebben we toevallig ook 1 op het forum: kuifje.

 

In principe wel voor België maar daar zal vast niet veel verschil in zitten.

 

(btw we zijn bijna buren Kuifje ;))

 

Helaas is kuifje op vakantie en heeft weinig tijd voor het forum. Het antwoord is: Het zal moeilijk worden, omdat je inderdaad wel kunt twijfelen of het niet voor de hand liggend is. Maar het zal van de details afhangen. Een zuigerstang met vakwerk van binnen, daar kan ik me nog van voorstellen dat het wel lukt.

 

Overigens zijn er weinig octrooiaanvragen waarbij je vantevoren keihard ja kunt zeggen. Onzekerheid hoort erbij.

 

Het is net als bij een operatie in het ziekenhuis. Je weet nooit zeker dat je er beter van wordt,maar toch is het verstandig het te doen.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.