• 0

Bijtelling personeel

Beste allemaal,

 

Ik heb een vraag,

 

Ik heb een eenmanszaak met 1 man in dienst.

Hij rijd nu in een Caddy uit 2017, geen bijtelling.

 

Hij zou hier graag bijtelling op willen, naar mijn idee prima..

 

Wat zijn nu de kosten die ik hiervan krijg, want volgens mij is de bijtelling puur voor de belasting dienst, maar dan komen toch alle extra kosten voor mijn rekening?

Brandstof verbruik word voor mij meer, maar ook de afschrijving van de banden etc?

 

Ik hoor het graag want ik snap er niks van

 

Met vriendelijke groet Wouter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Wouter,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Mogelijk kun je je openingsbericht ook verduidelijken of dit met een tweede bericht toelichten, want van deze opening snap ik eerlijk gezegd ook weinig.

 

Hij rijd nu in een Caddy uit 2017, geen bijtelling.

Wil jouw enige werknemer als ik het goed begrijp (onbeperkt) privé gebruik gaan maken van jouw bedrijfswagen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt,

 

Ja dat klopt, hij rijd in een Caddy van mij. Hij wilt heel graag ook privé mee rijden en bijtelling voor betalen. Ik krijg alleen niet echt een duidelijk plaatje hoe dit precies zit met kosten die gemaakt worden met deze auto met privé gebruik

 

Mvg wouter

Link naar reactie
  • 0

'Bijtelling' loopt via de loonheffingen. Het houdt in dat er op het loon van de werknemer meer ingehouden wordt (vanwege 'loon in natura'). Kost de werkgever dus niets.

 

Jouw kosten zitten in het feit dat de werknemer nu dan kennelijk onbeperkt gebruik mag maken van de auto voor privédoeleinden. Dus vaker tanken, hogere onderhoudskosten vanwege meer kilometers etc.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie,

 

Als werkgever kost dit dan toch meer geld? Als mijn personeel elk weekend naar een vakantiehuis rijd in duitseland kan de werkgever hiervoor opdraaien? Zakelijk gezien is het dan misschien beter om bijtelling en dus privé gebruik te verbieden?

 

Mvg Wouter

Link naar reactie
  • 0

Een ontevreden werknemer wil en kan ik niet gebruiken, alleen als ik bv. €1000,00 winst maak op deze persoon in een maand, en hij elk weekend een extra keer moet tanken... word de winst een fors stuk lager?

 

Voor mij is het allemaal een beetje zoeken hoe het best te werk te gaan...

 

Mvg wouter

Link naar reactie
  • 0

Het begint bij communiceren en begrijpen.

 

Snapt de werknemer dat extra kilometers niet alleen fiscale bijtelling voor hem maar ook extra kosten werkgever voor brandstof, ROB en afschrijving opleveren? En zo ja, worden deze kosten verdeeld of gecompenseerd en hoe?

En snapt de werkgever het nu ook?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het begint bij communiceren en begrijpen.

Communicatie is in veel gevallen het belangrijkste. Bespreek vooraf de nodige zaken om later de opmerking "ja maar, ik betaal toch al bijtelling" te voorkomen.

 

- de bijtelling: dit is puur voor de belastingdienst.

- de overige zaken: brandstof/slijtage Leg uit dat zijn privé gebruik voor jou kosten op levert. Je kan hiervoor een vaste kilometerprijs rekenen. Hoe staat de verzekering hier verder tegenover? De auto gaat namelijk buiten de werktijden ook gebruikt worden, dus ook meer kans op een ongeval.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu geen eigen risico afgesproken, aangezien hij in werktijd voor mij werkt. Dit vind ik bij de werkgever horen, maar zodra er privé mee gereden word zal ik dit wel gaan toepassen.

 

Heeft iemand hier ervaring mee, is bijvoorbeeld €500,00 eigen risico buiten werktijden redelijk?

Ook zou ik willen weten wat een ander zou toepassen aan km vergoeding privé gebruik.

 

Alvast bedankt voor alle antwoorden, ik kom al een stuk verder.

Link naar reactie
  • 0

Ook zou ik willen weten wat een ander zou toepassen aan km vergoeding privé gebruik.

 

Voor als je afspraken zou maken met de werknemer over een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto:

Dit moet ook in de loonadministratie verwerkt worden. Het vermindert namelijk de bijtelling voor de werknemer.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu geen eigen risico afgesproken, aangezien hij in werktijd voor mij werkt. Dit vind ik bij de werkgever horen

Dacht jij dat je daarin een keuze had? ::) ;). (Heel hard geregeld in wetten en stapels jurisprudentie)

 

 

maar zodra er privé mee gereden word zal ik dit wel gaan toepassen.

Veel succes daarmee dan, al bedacht hoe je gaat controleren of een schade in privétijd is ontstaan en door schuld van de werknemer? Want anders is toepassen eigen risico kansloos

 

Heeft iemand hier ervaring mee, is bijvoorbeeld €500,00 eigen risico buiten werktijden redelijk?
Nee, veel te hoog (dan moet je maar een duurdere verzekering kiezen met een lager eigen risico) en - nogmaals - hoe denk je dat "buiten werktijden (en vergeet "schuld" niet) te controleren?

 

Ook zou ik willen weten wat een ander zou toepassen aan km vergoeding privé gebruik.

Wil je dan een rittenregistratie bij gaan houden? Vast bedrag aan werknemersbijdrage of lager bruto salaris lijken mij praktischer

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb daar inderdaad een eigen keuze in, maar aangezien het voor mij nieuw is ben ik opzoek naar ideeen en ervaringen van een ander, anders had ik deze vragen ook niet gesteld ;)

 

Een deuk rijden is niet te controleren of dit is gebeurd in werktijd of privé tijd, maar als er echter een ongeval plaats vind buiten zijn werktijd om dan is dit uiteraard wel gebeurd in privé gebruik en te achterhalen.

 

Er zit een gps registratie in, dus privé km gebruik is wel makkelijk te achterhalen en door te berekenen, waar ik alleen nog geen passend tarief voor weet

 

Mvg Wouter

Link naar reactie
  • 0

Ik heb daar inderdaad een eigen keuze in

Nee, mbt zakelijk rijden heb je die nu juist niet! :).

 

(Af en toe heb ik een eigenwijze ondernemer als klant die het anders meent, maar die worden keer op keer door een rechter in het ongelijk gesteld)

 

Ik deel mijn ideeën en (25 jaar) ervaring met automotive/lease en berijdersovereenkomsten graag

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.