Jump to content
robuisman
Verberg

Wat kost een personeelslid nou echt?

vraag

Hallo allemaal,

Ik heb een eenmanszaak en door de toename in activiteiten en ook inkomsten overweeg ik een personeelslid in dienst te nemen. Voor mij is dit een grote stap en een hoop geld, dus ik wil serieus weten wat dit me kost.

 

Wanneer ik het internet check kom ik allemaal hele goede berekeningen tegen om de totale kosten van een personeelslid uit te rekenen. Grofweg gezegd 1,4x brutoloon. Dus met de informatie op het internet kom ik daar nog wel uit. Maar wat ik niet goed snap is dat er nergens iets wordt gezegd over het voordeel wat je hebt, omdat je door de extra kosten minder inkomstenbelasting gaat betalen. Als ik dit volgens mijn beredenering in een excelsheetje zet, komt het er allemaal best betaalbaar uit. Zouden jullie je eens over dit excelsheetje willen buigen en willen aangeven of jullie het hier met mij eens zijn? Of zie ik iets enorm over het hoofd?

 

In de excel ben ik uitgegaan van een (fictieve) belastbare winst van €100000, (fictieve) personeelskosten (totale kosten inclusief te betalen pensioen vakantiegeld, auto etc.. Dus wat een personeelslid uiteindelijk zou kosten Netto, waarvan ik de berekening op internet goed kan vinden) van €50000.

 

Zoals ik het zie wordt mijn belastbare winst in dit geval €50000 lager (dus totaal 50000 ) Maar omdat ik dan ook uiteraard minder inkomstenbelasting betaal, zijn de personeelskosten eigenlijk geen 50K, maar slechts 28150,-

 

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening hierover.

wat_kost_personeel.xlsx

Link to post
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Natuurlijk ga je door extra kosten minder belasting betalen, jij noemt dat een "voordeel", maar dat personeelslid kost je gewoon wel 28150 euro. Dat zijn gewoon extra kosten, hoewel misschien netto minder dan dat je in het begin dacht.

Maar goed....

 

Je zegt dat je een toename van activiteiten en inkomsten hebt, misschien moet je uitrekenen hoeveel extra omzet je moet maken om mèt een extra personeelslid toch meer netto winst te behalen dan je nu alleen doet.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dank voor je snelle reactie. Inderdaad is "voordeel" een foute woordkeuze. Maar inderdaad bedoelde ik dat het personeelslid me geen 50K, maar 29K gaat kosten uiteindelijk. En voor mij is dat een flink verschil :-)

 

Dus qua berekening klopt dit gewoon?

 

En ja uiteraard is de bedoeling dat het personeelslid ook geld op gaat leveren :-)

 

dank!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nee, je personeelskosten moet je niet doorrekenen naar netto na je eigen inkomstenbelasting want dat doe je met je andere kosten immers ook niet. Je kijkt gewoon naar je (bruto) resultaat. Wanneer dat er op vooruit gaat, dan kan het aannemen van personeel een zakelijk verstandige keuze zijn.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Als je twee werknemers in dienst neemt, hoef je helemaal geen inkomstenbelasting meer te betalen. ;D

Krijg je dan met 3 werknemers geld terug van de Belastingdienst???? ;D

 

En weer even serieus:

Volgens mij mis ik nog de zelfstandigen aftrek en de heffingskorting in de berekening.

Zijn er nog verdere verzekeringen nodig, of moet het materiaal ineens elk jaar gekeurd worden?

Misschien is het ook raadzaam om de kosten met een payroll te berekenen. De kosten zullen dan wel meer zijn, maar het risico (o.a. bij ziekte of te weinig werk)is dan ook lager.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dank voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt, maar voor mij gaat het er natuurlijk ook om wat er overblijft :-)

 

Tja en erop vooruit gaan BRUTO, dat is altijd nog de vraag toch? Als ik wist dat een personeelslid zich sowieso altijd terug verdiende, dan zou ik er gelijk een hele hoop aannemen :-)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Maar wat ik niet goed snap is dat er nergens iets wordt gezegd over het voordeel wat je hebt, omdat je door de extra kosten minder inkomstenbelasting gaat betalen.

Het voordeel ? ... je gaat meer inkomstenbelasting betalen omdat personeel voor jou extra geld gaat verdienen.

 

Tja en erop vooruit gaan BRUTO, dat is altijd nog de vraag toch? Als ik wist dat een personeelslid zich sowieso altijd terug verdiende, dan zou ik er gelijk een hele hoop aannemen
Helemaal geen vraag, maar een feit.

 

Als je aan personeel geen geld kunt verdienen - lees overhouden - dan moet je daar überhaupt niet aan beginnen ... tenzij je filantropische genen in je hebt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Een eeuw geleden deed de helft van Nederland het huishouden van een ander deel. Daar was niks filantropisch aan. Er zijn meer motieven om mensen in dienst te nemen dan puur winstbejag.

 

Robuisman rekent voor dat een kleine zelfstandige netto minder betaalt om iemand in dienst te nemen dan je bruto zou verwachten. Kun je ook doorekenen op het inhuren van een andere zelfstandige.

 

Geef werk door. ;)


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Er zijn meer motieven om mensen in dienst te nemen dan puur winstbejag.
Zoals ?

 

... Of bedoel je de Overheid die het geld van een ander gebruikt - misschien zelfs misbruikt - om de eigen grootheid te laten zien ... of om de werkloosheid te maskeren ?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Er zijn meer motieven om mensen in dienst te nemen dan puur winstbejag.
Zoals ?

 

... Of bedoel je de Overheid die het geld van een ander gebruikt - misschien zelfs misbruikt - om de eigen grootheid te laten zien ... of om de werkloosheid te maskeren ?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Zoals? Ik ken wat oudere ondernemers die het wat rustiger aan willen doen. Ipv zelf de ramen te lappen en de afwas te doen van hun zaak nemen ze iemand in dienst voor deze uurtjes en bespaard ze een hoop rotwerk, maar het levert ze geen cent meer op.


IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Zoals? Ik ken wat oudere ondernemers die het wat rustiger aan willen doen. Ipv zelf de ramen te lappen en de afwas te doen van hun zaak nemen ze iemand in dienst voor deze uurtjes en bespaard ze een hoop rotwerk, maar het levert ze geen cent meer op.
In vaste loondienst om de ramen te lappen of de afwas te doen ?

 

Kan inderdaad ... maar het is wel een hele bureaucratische en dure manier.

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zoals? Ik ken wat oudere ondernemers die het wat rustiger aan willen doen. Ipv zelf de ramen te lappen en de afwas te doen van hun zaak nemen ze iemand in dienst voor deze uurtjes en bespaard ze een hoop rotwerk, maar het levert ze geen cent meer op.
In vaste loondienst om de ramen te lappen of de afwas te doen ?

 

Kan inderdaad ... maar het is wel een hele bureaucratische en dure manier.

 

 

Of als je een horeca zaak hebt en het 7 dagen per week werken even zat bent op je oudere dag en voor 2 dagen vervanging zoekt zodat je ook eens wat vrije tijd hebt.

 

 

ja heel duur, maar dat was nou net de vraag van ts, hoe duur?


IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

ja heel duur, maar dat was nou net de vraag van ts, hoe duur?

Daar gaf TS zelf al het antwoord op ... 28.150 euro. 8)

 

Inzake de afwas dat ramen lappen ... een al dan niet ZZP'ende afwasser en ramenlapper kan uitkomst bieden. Op je oude dag wil je misschien zelf wel minder werken, maar waarschijnlijk evenzoveel minder administratieve rompslomp en verantwoordelijkheid.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 229 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept