• 0

Wat kost een personeelslid nou echt?

Hallo allemaal,

Ik heb een eenmanszaak en door de toename in activiteiten en ook inkomsten overweeg ik een personeelslid in dienst te nemen. Voor mij is dit een grote stap en een hoop geld, dus ik wil serieus weten wat dit me kost.

 

Wanneer ik het internet check kom ik allemaal hele goede berekeningen tegen om de totale kosten van een personeelslid uit te rekenen. Grofweg gezegd 1,4x brutoloon. Dus met de informatie op het internet kom ik daar nog wel uit. Maar wat ik niet goed snap is dat er nergens iets wordt gezegd over het voordeel wat je hebt, omdat je door de extra kosten minder inkomstenbelasting gaat betalen. Als ik dit volgens mijn beredenering in een excelsheetje zet, komt het er allemaal best betaalbaar uit. Zouden jullie je eens over dit excelsheetje willen buigen en willen aangeven of jullie het hier met mij eens zijn? Of zie ik iets enorm over het hoofd?

 

In de excel ben ik uitgegaan van een (fictieve) belastbare winst van €100000, (fictieve) personeelskosten (totale kosten inclusief te betalen pensioen vakantiegeld, auto etc.. Dus wat een personeelslid uiteindelijk zou kosten Netto, waarvan ik de berekening op internet goed kan vinden) van €50000.

 

Zoals ik het zie wordt mijn belastbare winst in dit geval €50000 lager (dus totaal 50000 ) Maar omdat ik dan ook uiteraard minder inkomstenbelasting betaal, zijn de personeelskosten eigenlijk geen 50K, maar slechts 28150,-

 

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening hierover.

wat_kost_personeel.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Natuurlijk ga je door extra kosten minder belasting betalen, jij noemt dat een "voordeel", maar dat personeelslid kost je gewoon wel 28150 euro. Dat zijn gewoon extra kosten, hoewel misschien netto minder dan dat je in het begin dacht.

Maar goed....

 

Je zegt dat je een toename van activiteiten en inkomsten hebt, misschien moet je uitrekenen hoeveel extra omzet je moet maken om mèt een extra personeelslid toch meer netto winst te behalen dan je nu alleen doet.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je snelle reactie. Inderdaad is "voordeel" een foute woordkeuze. Maar inderdaad bedoelde ik dat het personeelslid me geen 50K, maar 29K gaat kosten uiteindelijk. En voor mij is dat een flink verschil :-)

 

Dus qua berekening klopt dit gewoon?

 

En ja uiteraard is de bedoeling dat het personeelslid ook geld op gaat leveren :-)

 

dank!

Link naar reactie
  • 0

Nee, je personeelskosten moet je niet doorrekenen naar netto na je eigen inkomstenbelasting want dat doe je met je andere kosten immers ook niet. Je kijkt gewoon naar je (bruto) resultaat. Wanneer dat er op vooruit gaat, dan kan het aannemen van personeel een zakelijk verstandige keuze zijn.

Link naar reactie
  • 0

 

Als je twee werknemers in dienst neemt, hoef je helemaal geen inkomstenbelasting meer te betalen. ;D

Krijg je dan met 3 werknemers geld terug van de Belastingdienst???? ;D

 

En weer even serieus:

Volgens mij mis ik nog de zelfstandigen aftrek en de heffingskorting in de berekening.

Zijn er nog verdere verzekeringen nodig, of moet het materiaal ineens elk jaar gekeurd worden?

Misschien is het ook raadzaam om de kosten met een payroll te berekenen. De kosten zullen dan wel meer zijn, maar het risico (o.a. bij ziekte of te weinig werk)is dan ook lager.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt, maar voor mij gaat het er natuurlijk ook om wat er overblijft :-)

 

Tja en erop vooruit gaan BRUTO, dat is altijd nog de vraag toch? Als ik wist dat een personeelslid zich sowieso altijd terug verdiende, dan zou ik er gelijk een hele hoop aannemen :-)

Link naar reactie
  • 0

Maar wat ik niet goed snap is dat er nergens iets wordt gezegd over het voordeel wat je hebt, omdat je door de extra kosten minder inkomstenbelasting gaat betalen.

Het voordeel ? ... je gaat meer inkomstenbelasting betalen omdat personeel voor jou extra geld gaat verdienen.

 

Tja en erop vooruit gaan BRUTO, dat is altijd nog de vraag toch? Als ik wist dat een personeelslid zich sowieso altijd terug verdiende, dan zou ik er gelijk een hele hoop aannemen
Helemaal geen vraag, maar een feit.

 

Als je aan personeel geen geld kunt verdienen - lees overhouden - dan moet je daar überhaupt niet aan beginnen ... tenzij je filantropische genen in je hebt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Een eeuw geleden deed de helft van Nederland het huishouden van een ander deel. Daar was niks filantropisch aan. Er zijn meer motieven om mensen in dienst te nemen dan puur winstbejag.

 

Robuisman rekent voor dat een kleine zelfstandige netto minder betaalt om iemand in dienst te nemen dan je bruto zou verwachten. Kun je ook doorekenen op het inhuren van een andere zelfstandige.

 

Geef werk door. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Er zijn meer motieven om mensen in dienst te nemen dan puur winstbejag.
Zoals ?

 

... Of bedoel je de Overheid die het geld van een ander gebruikt - misschien zelfs misbruikt - om de eigen grootheid te laten zien ... of om de werkloosheid te maskeren ?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn meer motieven om mensen in dienst te nemen dan puur winstbejag.
Zoals ?

 

... Of bedoel je de Overheid die het geld van een ander gebruikt - misschien zelfs misbruikt - om de eigen grootheid te laten zien ... of om de werkloosheid te maskeren ?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Zoals? Ik ken wat oudere ondernemers die het wat rustiger aan willen doen. Ipv zelf de ramen te lappen en de afwas te doen van hun zaak nemen ze iemand in dienst voor deze uurtjes en bespaard ze een hoop rotwerk, maar het levert ze geen cent meer op.

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
Zoals? Ik ken wat oudere ondernemers die het wat rustiger aan willen doen. Ipv zelf de ramen te lappen en de afwas te doen van hun zaak nemen ze iemand in dienst voor deze uurtjes en bespaard ze een hoop rotwerk, maar het levert ze geen cent meer op.
In vaste loondienst om de ramen te lappen of de afwas te doen ?

 

Kan inderdaad ... maar het is wel een hele bureaucratische en dure manier.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Zoals? Ik ken wat oudere ondernemers die het wat rustiger aan willen doen. Ipv zelf de ramen te lappen en de afwas te doen van hun zaak nemen ze iemand in dienst voor deze uurtjes en bespaard ze een hoop rotwerk, maar het levert ze geen cent meer op.
In vaste loondienst om de ramen te lappen of de afwas te doen ?

 

Kan inderdaad ... maar het is wel een hele bureaucratische en dure manier.

 

 

Of als je een horeca zaak hebt en het 7 dagen per week werken even zat bent op je oudere dag en voor 2 dagen vervanging zoekt zodat je ook eens wat vrije tijd hebt.

 

 

ja heel duur, maar dat was nou net de vraag van ts, hoe duur?

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

ja heel duur, maar dat was nou net de vraag van ts, hoe duur?

Daar gaf TS zelf al het antwoord op ... 28.150 euro. 8)

 

Inzake de afwas dat ramen lappen ... een al dan niet ZZP'ende afwasser en ramenlapper kan uitkomst bieden. Op je oude dag wil je misschien zelf wel minder werken, maar waarschijnlijk evenzoveel minder administratieve rompslomp en verantwoordelijkheid.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.