• 0

Webshop die uit opties productprijs kan uitrekenen

Voor een van mijn 2 bedrijfsactiviteiten wordt het tijd een webshop in te richten.

Voor mijn andere heb ik er al een, een Drupal/ubercart shop.

daarin staan B2C producten die voor een vaste prijs worden aangeboden.

 

De andere activiteit (B2B) omvat een enkel producttype dat zowel in standaarduitvoering, al dan niet met opties, maar ook als maatwerk wordt aangeboden.

 

Offertes maak ik nu in een spreadsheet die voor alle opties de kosten voor de af te nemen oplage en de kosten van elk exemplaar uit de serie samen neemt en daar de productprijs uit berekend.

 

Ik heb nog geen webshop (open source of betaald) gevonden die dat kan.

Ik heb de specs van een paar shops doorgelezen en daar vind ik het niet terug (woocommerce, magento, opencart) en ik heb naast ubercart ook open commerce voor drupal geprobeerd, die kunnen het ook niet.

 

Ik ben met ubercart nu bezig een shop te vullen maar daar krijgt elke productvariatie een apart product om de prijs in aantallen van 1 t/m 10 te kunnen presenteren te kunnen. Dat gaan er in de loop van de tijd tientallen worden en daar heeft de bezoeker niks aan, dat wordt onoverzichtelijk.

 

Om maar wat te noemen, basisproduct kan in wit of zwart plastic of hout, blank, in 1 tot 10 kleuren beits, met een bijna onbeperkt aantal gaten, met een sticker, of met snijtekst, in drie maten.

 

En dan ben ik nog niet over maatwerk begonnen...

 

Ik wil dus eigenlijk dat de klant een aantal vragen beantwoord:

 

Hoeveel exemplaren wilt u?

Welk materiaal?

Welke kleur?

Met hoeveel gaten?

Rond of rechthoekig?

Decoratie?

Sticker of snijtekst?

(en dat gaat zo misschien nog even door...)

 

En dat de shop dan uitrekent wat de prijs wordt.

 

Is er een shop die dat kan?

 

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sven, allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Als je even een site of forum van een willekeurig webshopsysteem doorzoekt op 'product options' of 'product attributes' zou je daar toch uit moeten kunnen komen.

 

Dit is daarmee ook typisch een vraag voor een gebruikersforum.

 

Leuk product verder, ik zou als ik jou was mijn HL-profiel en handtekening inzetten als verkoopmiddel!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

En zoals altijd zijn er ook mensen die eventueel een oplossing op maat kunnen maken; wellicht een systeem dat meteen de (diverse) orders doorplaatsen in een extern systeem.

 

Ik weet niet wat het budget is (denk 5-20k om te laten maken), anders zou ik zeker eens kijken naar wat Bob kan bieden.

 

Suc6 en ben benieuwd naar de uitkomst!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle reacties mensen!

 

Met attributes kan ik tot nu toe alleen beperkt uit de voeten. Voorbeeld:

 

Standaardproduct is standaard in wit en kan tegen meerprijs ook in zwart.

De inkoop is voor de maat medium 23 euro duurder dan wit.

Dat laat zich prima berekenen met attributes.

 

Maar strikt genomen zit er bij zwart ook iets meer werk aan, zowel per enkel exemplaar als per serie/bestelling.

 

En zodra de seriekosten ook toenemen voldoet de optie van attributes niet meer, voor zover ik het nu overzie.

 

Nou is het bij zwart niet zo'n punt om alleen de meerprijs van het materiaal te rekenen en niet de rompslomp.

Maar bij de meeste bewerkingen loopt het te snel flink uit de klauwen.

 

Maatwerk zou idd altijd een oplossing zijn maar tot nu toe vind ik het prettig om dingen zelf te doen op basis van standaardcomponenten.

Laten maken is op dit moment nog net te ver weg, die investering betaald zich nog niet snel genoeg terug, denk ik.

 

@Highio:

Ik zal profiel en handtekening even aanpassen ;)

 

Edit:

Ik kan nog geen pb's versturen, Bob, kan je mij wel een pb met de url sturen?

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Opencart doet dit allemaal. Volgens mij wil jij een product kunnen toevoegen met attributen? Volgens mij kunnen alle fatsoenlijke webshop systemen dit wel. Meerprijs toevoegen kan ook bij opencart. En het systeem berekend dan de totaalprijs van de bestelling met alle gekozen opties. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik (weet ik niet zeker) dat dit ook wel mogelijk is bij magento woo-commerce en de meeste andere tools.

Bijenwas korrels 

Bijenwas kopen

Bijenwas doeken
Hulp nodig met opencart? Laat het me weten

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eens kijken of je het minder complex kunt maken door een handige combinatie van een aantal verschillende producten en opties te maken. In jouw geval bv. 3 maten in hout (S/M/L) en 3 in kunststof. Dat zijn dan 6 producten, dus niet overdreven veel. Dan kun je daar de verschillende opties (geen attributes overigens) aanhangen, zoals kleur, aantal gaten etc. Deze kunnen (in Opencart) standaard, per product, een andere prijs krijgen: dus zwart voor medium kan duurder zijn dan zwart voor een small model.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties mannen.

Ik ben op vakantie, terugreageren duurt soms even ;)

 

Met attributes zou ik idd de shop kunnen vullen en bijna elke shop gebruiken.

 

" In jouw geval bv. 3 maten in hout (S/M/L) en 3 in kunststof. Dat zijn dan 6 producten."

 

In kunststof zijn het er al 6 (2 kleuren) + 2 met gaten voor frietzakken in weer twee kleuren is 10. datzelfde doe ik ook in twee kleuren beits+ onbehandeld hout is 12 meer, dat zijn er al 22

 

Dan bied ik ze ook nog met "bedrukking" aan, is 40 stuks totaal. Dat is dan alleen nog maar het standaardaanbod.

 

Mmmm, dit sommetje laat me wel weer zien dat het streven naar een rekenende shop mag blijven bestaan, anders kan ik bijna net zo goed geen shop nemen, dan moet ik nog steeds te veel offertes maken.

 

Een andere manier is misschien om alle toevoegingen (zoals gaten en bedrukking) in een aparte catalogus op te nemen.

Vooral de gaten zijn dan veel eenvoudiger op te nemen in de shop.

Echter, dat maakt de puzzel voor de klant weer groter.

 

@Bob, dank voor de link, ik studeer er even op! Lijkt beter in de buurt te komen dan wat ik nu gebruik.

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sven,

 

Er is een verschil tussen product options en attributes. Als je opties gebruikt kom je op veel minder produkten.

 

Stel je hebt 3 maten, in hout of kunststof - dat zijn 6 produkten. Je klant kiest 1 produkt, bijv. Medium hout: basisprijs xx. Daaronder hangt een optie "kleur"; klant kiest uit een lijstje: wit (+0 euro), zwart (+27 euro), of onbehandeld (-5 euro). Tweede optie: aantal gaten. Klant kiest: geen (0 euro), 1 gat (+5 euro), 2 gaten (+10) etc. De meerprijzen voor dezelfde optie, maar voor een ander produkt, kunnen verschillend zijn. Dus zwart +27 euro voor een medium bak, maar +30 voor een large. Tenslotte optie: bedrukking nee (+0) of ja (+15).

 

Dit alles is nog standaard opencart functionaliteit (en ook voor je klant makkelijk te begrijpen).

Hoe levert een klant normaal gesproken de bedrukking aan?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sven,

 

Er is een verschil tussen product options en attributes. Als je opties gebruikt kom je op veel minder produkten.

 

Stel je hebt 3 maten, in hout of kunststof - dat zijn 6 produkten. Je klant kiest 1 produkt, bijv. Medium hout: basisprijs xx. Daaronder hangt een optie "kleur"; klant kiest uit een lijstje: wit (+0 euro), zwart (+27 euro), of onbehandeld (-5 euro). Tweede optie: aantal gaten. Klant kiest: geen (0 euro), 1 gat (+5 euro), 2 gaten (+10) etc. De meerprijzen voor dezelfde optie, maar voor een ander produkt, kunnen verschillend zijn. Dus zwart +27 euro voor een medium bak, maar +30 voor een large. Tenslotte optie: bedrukking nee (+0) of ja (+15).

 

Dit alles is nog standaard opencart functionaliteit (en ook voor je klant makkelijk te begrijpen).

Hoe levert een klant normaal gesproken de bedrukking aan?

 

 

Je hoeft trouwens niet per se een meerprijs te rekenen bij de opties. Dus het zou kunnen dat elke nieuwe optie zonder meerprijs kan worden toegevoegd.

Bijenwas korrels 

Bijenwas kopen

Bijenwas doeken
Hulp nodig met opencart? Laat het me weten

Link naar reactie
  • 0

Zo, drie maanden verder en de shop is in gebruik. (link in mijn handtekening).

 

Er is inmiddels een bestelling binnengekomen via de shop en daaruit bleek dat het voor de klant niet echt begrijpelijk is hoe het werkt en dat kan ik ze niet kwalijk nemen.

 

Ik heb nu vier categorien:

 

Standaard bakken

Opties en extra's

standaard combinaties

custom

 

In standaard bakken vind je de drie maten. Daar kan je een hoeveelheid van kiezen (dat is een attribute) en dan wordt de prijs per stuk steeds lager.

Je kan een paar materiaalsoorten kiezen maar voor een deel daarvan moet je dan ergens anders nog een meerprijs selecteren. Die meerprijs is weer een apart product.

Ook de meest gebruikte opties kan je zijn als apart product in de shop opgenomen.

 

Als ik van die opties bij een grotere hoeveelheid de prijs lager wil laten uitkomen dan moet ik voor elke maat buikbak voor elk formaat de prijs invoeren in de shop.

Voor drie materialen bij drie maten bak zijn dat 90 bedragen.

Daar begin ik niet aan en reken nu voor elk materiaal de meerprijs voor de grote bak.

 

Van de standaardbakken en opties maak ik weer standaardcombinaties.

 

Al met al is dit geen duurzame oplossing, al is het wel een verbetering ten opzichte van hoe het was.

 

Wat er nu bijvoorbeeld makkelijk mis gaat is dat de klant in plaats van 1 set van 4 bakken vier sets van 1 bak bekijkt. Dan is de prijs per bak te hoog en kan hij afhaken.

 

En om bij de set van 4 te komen met opties dan moet hij een aantal keer weer kiezen voor het aantal bakken dat hij wil.

 

Pff, ik wordt al moe van het opschrijven ;)

 

Voor de volledigheid ook opencart geinstalleerd.

Voor zover ik nu kan zien kan wat ik wil daar ook niet mee.

 

Je kan een product met extra opties kiezen, waardoor de prijs veranderd.

Je kan ook de prijs per stuk of per aantal verlagen als je er meer van afneemt.

Maar je kan niet van de opties de prijs verlagen als er meer afgenomen worden... (of heb ik dat verkeerd begrepen?)

 

En als het wel kan dan moet ik nog steeds elke prijs per aantal invoeren.

 

 

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Het is ook heel onduidelijk

 

ik klik op standaard combinaties, vervolgens moet ik op hoeveelheid klikken, daarna moet ik weer een hoeveelheid aangeven (waarom?) en dan moet ik ook nog eens uit zes verschillende materialen kiezen. Ik wil gewoon een goede buikbak, het materiaal intresseert me niet. En daar moet ik weer een hoeveeleid selecteren?

 

ik kom bij dat ene bakkie uit op een prijs van 255 euro!! en ik kan in het bestelproces nergens aangeven wat er op de bak moet komen te staan

Link naar reactie
  • 0

Wat voor rekenmiddelen gebruik je zelf om offertes samen te stellen? Dit soort kopers laat zich naar mijn idee graag leiden of is misschien minder op de prijs. Ik zou ze voor alles dan ook richting telefonisch contact sturen. Jij bent immers de expert of zo zullen potentiële klanten jou al snel zien. Nu raak je ze als risico kwijt voordat je contact hebt kunnen krijgen.

 

Offerte aanvragen? en Telefoonnummer moeten in CHOCOLADELETTERS voorop bovenaan de website.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Waar ik op uit ben is dat als alleen "buikbak" moet aanklikken en dan daar alle opties toevoegd:

 

Formaat

Materiaal

Sticker, snijtekst of ingefreest (+eventueel ingekleurd) logo

Gatenset + Aantal gaten

inzetraster+ aantal vakken

 

Maar elke optieprijs volgt uit een berekening, niet uit een vast bedrag.

 

Als je dan hoeveelheid kiest wordt uit alle gekozen opties de prijs per stuk berekend.

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Tot nu toe reken ik alle prijzen in een spreadsheet uit maar dat kost te veel tijd.

 

Bovendien bellen klanten vaak meteen en hoor ik de telefoon niet.

Dat staat ook op de webste bij het telefoonnummer dus dat weten ze, het is dan fijn als ze wel verder kunnen met het voorstel naar hun klant.

 

Er zijn klanten bij die het idd niets heel veel uitmaakt maar ik heb ook klanten die als referentie een euroknallerwinkel hebben.

Die filter ik er liever van tevoren uit.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
Bovendien bellen klanten vaak meteen en hoor ik de telefoon niet.

Dat staat ook op de webste bij het telefoonnummer dus dat weten ze, het is dan fijn als ze wel verder kunnen met het voorstel naar hun klant.

Denk dan toch aan een betere oplossing zoals een terugbelfunctie of iemand die de telefoongesprekken in ieder geval wél aanneemt. Of misschien een pdf als download die klanten alvast kunnen aanvinken o.i.d.

 

Er zijn klanten bij die het idd niets heel veel uitmaakt maar ik heb ook klanten die als referentie een euroknallerwinkel hebben.

Die filter ik er liever van tevoren uit.

Dat weet je binnen een halve minuut aan de telefoon. Onze standaard voorraad buikbakken beginnen bij x, maatwerk en fully customized branded vanaf y... ;)

 

Ik zou meer moeite hebben met aanvragers van een maatwerkofferte die weinig of geen geduld hebben of die geen volledige contactgegevens willen verstrekken. Ik begrijp dat je dus ook met reclamebureau's werkt als tussenpersoon. Misschien zelf toch eens wat directer werven bij grote merken?

 

Back on topic: standaard hebben de verschillende webshopsystemen een zekere functionaliteit. Er zijn per pakket ongetwijfeld diverse extra modules ontwikkeld die toch heel dicht in de buurt van jouw behoefte en wensen zouden moeten kunnen komen. Kwestie van demo's nalopen.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.