• 0

Zwangerschap - eerste jaar als ZZP-er

Goedemiddag,

 

Ik ben 1 januari 2017 gestart als ZZP-er, in mijn eerste maand als ondernemer ben ik zwanger geraakt. Ik heb tot aan mijn start als ZZP-er 12 jaar fulltime gewerkt in loondienst. Ik heb een ZEZ aanvraag gedaan maar ik heb een afwijzing ontvangen aangezien ik in 2016 niet als zelfstandige gewerkt heb.

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die tegen hetzelfde punt aangelopen zijn? Voor het jaar 2017 zit ik nu al op de 1225 gewerkte uren. Ik heb het erg druk, na mijn verlof zal ik ook weer fulltime gaan werken.

Zijn er misschien mogelijkheden om deze uitkering volgend jaar met terugwerkende kracht aan te vragen?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Caroline

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Caroline, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: met terugwerkende kracht aanvragen kan niet. Wat je als startend ondernemer wel had kunnen doen is vrijwillige ziektewet aanvragen binnen 13 weken na einde loondienst (zodra je wist dat je zwanger was): dan had daar ook een bevallingsverlof uitkering ingezeten. Helaas is die periode nu voorbij, jammer dat je deze vraag niet eerder hebt gesteld :'(

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Caroline, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: met terugwerkende kracht aanvragen kan niet. Wat je als startend ondernemer wel had kunnen doen is vrijwillige ziektewet aanvragen binnen 13 weken na einde loondienst (zodra je wist dat je zwanger was): dan had daar ook een bevallingsverlof uitkering ingezeten. Helaas is die periode nu voorbij, jammer dat je deze vraag niet eerder hebt gesteld :'(

 

 

Beste Norbert,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb zelf ontslag genomen bij mijn vorige werkgever. Kwam ik dan ook in aanmerking voor de vrijwillige ziektewet aanvraag? Misschien mosterd na de maaltijd maar ik wil het graag weten want dan kan ik het ook tegen mijn boekhouder aanhouden, hij gaf namelijk aan dat ik voor de ZEZ uitkering in aanmerking kwam.

 

Groet Caroline

Link naar reactie
  • 0

Voor zover mij bekend heeft iedere vrouwelijke ZZP'er recht op een zwangerschapsuitkering ... alleen is de berekening van de uitkering aan variaties onderhevig.

 

zie § 2. De zelfstandige en de beroepsbeoefenaar op arbeidsovereenkomst van de Wet arbeid en Zorg.

 

Dit kwam ik overigens ook nog tegen ...

 

Startend ondernemer.

 

Als je zwanger bent geworden in het jaar dat je gestart bent als zzp'er, dan kun je ook aanspraak maken op de ZEZ. Bij het beoordelen van de aanvraag zal er gekeken worden naar het aantal uren wat je hebt gemaakt in dat jaar en wat je winst is. Aangezien je tijdens de startfase van je bedrijf vaak niet zoveel winst maakt en de uitkering ook niet over een volledig jaar wordt berekend, zal de uitkering over het algemeen een stuk lager zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Caroline,

 

Mijn vriendin en ik zitten exact in dezelfde situatie. Per 1 januari gestart en vlak erna ontdekt dat ze zwanger was. Zez uitkering aangevraagd en het oordeel is wel recht op uitkering maar de hoogte van de uitkering is 0 omdat deze alleen bepaald kan worden obv de winst in het voorgaande boekjaar/kalenderjaar. Dit is het definitieve besluit van het UWV na de bezwaar en beroepsprocedure.

 

Ik denk er nu over beroep aan te tekenen bij de rechtbank onder meer omdat het UWV webcare team op de zwangerschapspagina.nl beweert dat in dit geval de uitkering over een kortere periode berekend wordt. dit komt overeen met wat Cosara vermeld van de pagina ikwordzzper.nl

 

Ik hoor graag of jij al verder bent gekomen met jouw aanvraag.

 

Groeten,

 

Thomas

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.