• 0

BTW voor dienst berekenen voor iemand uit US

 

Ik werk als fotograaf en ik heb iemand uit de US (particulier) die een sessie wil boeken bij mij in NL. Moet daar gewoon 21% btw over berekend worden? Mijn potentiële klant schreef dat ze een formulier wil hebben van mij zodat ze de btw later kan terugvragen. Klopt dit, en waar kan ik zo'n formulier kunnen vinden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan mij goed voorstellen dat er soms verwarring hierover ontstaat.

 

Voor 'gewone' diensten (zoals bijvoorbeeld die van jou - dat betekent dan dat er géén aparte regeling is voor dat type diensten!) is er een verschil of de afnemer consument of ondernemer is wanneer deze (de afnemer dus) buiten de EU gevestigd is.

 

Klinkt gek misschien (is het ook wel een beetje, vind ik...), maar als het om B2C ("Business-To-Consumer") gaat dan moet je dus wel BTW berekenen óók aan de niet-EU klant.

 

Misschien leuk om aan te halen: Was de klant ondernemer geweest (gevestigd buiten de EU!) dan hoef je dan weer geen BTW te berekenen (misschien wel een soort belasting in het land van de afnemer trouwens, maar dat terzijde).

 

En hoe weet jij dan of de klant wel/niet ondernemer is, wanneer deze uit Rusland of de USA komt, zou je dan denken...?

 

Nou, dat heet dan weer: "Wanneer de dienstverrichter (jij dus!) zich er voldoende van heeft verzekerd dat zijn afnemer een ondernemer is".

 

Want dan wordt de dienst (B2B in dat geval!) geacht om plaats te vinden in het land van de afnemer. Dat dus in tegenstelling tot een B2C transactie, want daar is het in het land van de dienstverrichter.

 

Persoonlijk denk ik dat ik als fotograaf gewoon alles met BTW zou berekenen, eerlijk gezegd...

Of je moet 'gaan' voor de internationale markt natuurlijk.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Mijn potentiële klant schreef dat ze een formulier wil hebben van mij zodat ze de btw later kan terugvragen. Klopt dit, en waar kan ik zo'n formulier kunnen vinden?

 

Wellicht dat ze op een "tax-free for tourists" constructie doelt, waarbij toeristen de BTW over hun aankopen terug kunnen krijgen bij het verlaten van het land.

 

https://www.schiphol.nl/nl/faciliteiten/belastingteruggave/

 

Dat is echter niet bedoeld voor diensten...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.