• 0

Factureren aan Zwitserland, leveren aan Duitsland

Wij (Nederlands bedrijf) hebben van een Zwitsers bedrijf een inkooporder ontvangen voor reguliere handelsgoederen. Zij verzoeken ons de goederen naar een adres in Duitsland te zenden en de factuur naar Zwitserland.

 

Ik ben even het spoor bijster: ik schat in dat het te factureren BTW-percentage 0% is. Aan de andere kant vraag ik me af of het een intracommunautaire levering is en ik word niet echt veel wijzer van de online informatie van de Belastingdienst en KvK. Daarom weet ik niet wat wij voor eventuele extra maatregelen moeten treffen.

 

Iemand ervaring met dit proces?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is ook een intracommunautaire levering. Omdat de goederen binnen de EU blijven.

 

De afnemer in Zwitserland verricht in Duitsland een intracommunautaire verwerving en is daarvoor Duitse BTW verschuldigd.

'De Zwitser' heeft dus een Duits BTW nummer nodig, maar dat zal ook wel het geval zijn neem ik aan. Dat nummer moeten zij aan jou opgeven.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Interessant "geval".

 

Waarom niet gewoon "af fabriek" leveren aan je Zwitserse klant, waarbij die klant het transport regelt? Daarbij maak je natuurlijk zelf gewoon een pakbon met het leveradres aan je klant in Zwitserland.

Wat die klant daarna met de spullen doet is zijn verantwoording. Hij kan (om onnodige transport en BTW-kosten te besparen) een "swap" in de vrachtwagen maken en de goedren natuurlijk op zijn verantwoording in Duitsland laten afleveren. Op papier is dan alles goed geregeld. Klant blij, paparazzi blij en dus iedereen blij.

Link naar reactie
  • 0
Waarom niet gewoon "af fabriek" leveren aan je Zwitserse klant, waarbij die klant het transport regelt?[

Maar dan uiteraard wel factureren inclusief NL Btw.

Klant blij, paparazzi blij en dus iedereen blij.

De klant waarschijnlijk het minst, als die de Btw terug wil krijgen zal die zich in NL moeten registeren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat ik mag reageren op dit wat oudere topic, ik heb exact hetzelfde bij de hand en heb toch nog wat vragen.

Een klant uit Zwitserland besteld goederen bij ons en vraagt deze te leveren bij zijn klant in Ierland.

De Zwitser verricht dus in Ierland een intracommunautaire verwerving en is BTW verschuldigd in Ierland. Hij zou, volgens het verhaal in dit topic, een Iers BTW nummer moeten hebben en mij dit moeten geven. Ik ga er vooralsnog van uit dat hij dat niet heeft, wel geeft hij mij het Ierse BTW nummer van de ontvanger, zijn klant.

1. Ik denk dat ik deze laatste kan vergeten, want ik doe geen zaken met de klant op het afleveradres, correct?

2. Als Zwitser wel een Iers BTW nummer heeft, kan ik hem gewoon factureren, 0% BTW, o.v.v. het BTW nummer en dan moet hij zelf aangifte doen in Ierland, correct?

3. Als Zwitser geen Iers BTW nummer heeft, dan moet ik Nederlandse BTW belasten en zal hij dit na registratie in Nederland, zelf hier moeten terugvragen, klopt dit?

4. Als punt 3 het geval is las ik ook nog iets over drempelbedragen afstandsverkopen, maar die begrijp ik nog niet helemaal: ik mag alleen Nederlandse BTW berekenen mits wij het drempelbedrag voor totaal leveringen Ierland (35.000 euro) niet overschrijden en als wel moet Zwitser alsnog Ierse BTW betalen en dus registreren in Ierland. Zeg ik dat goed?

 

Ik hoop dat iemand mij op het juiste spoor kan zetten, de bomen zijn nauwelijks zichtbaar in het grote exportbos. Het lijkt vooralsnog veel om rekening mee te houden, maar alles in dienst van onze klant natuurlijk 🙂

Link naar reactie
  • 0

Ik zie hier eigenlijk geen probleem.

Je stuurt een factuur naar Zwitserland. Hij of zei koopt het product. Omdat het omslachtig is om eerst naar Zwitserland en daarna naar Ierland te transporteren vraagt die jou of je het rechtstreeks kan leveren. 

 

Dan mag ik aannemen dat men in Zwitserland een factuur een stuurt naar Ierland.

 

De CMR, het internationaal vervoersdocument heeft hier de mogelijkheid voor, je voert hier in; afzender ( jij dus), ontvanger (zwitserland); (dan het belangrijkste) plaats van aflevering Ierland. 

Link naar reactie
  • 0

Beste JansenmeteenJ,

 

Als je aan Zwitserland levert (buiten EG) tegen 0% BTW dienen de goederen Europa ook te verlaten. Dat doen ze niet als ze van Nederland naar Ierland worden gestuurd. Het is in dat geval een intracommunautaire levering, die jij ook moet opnemen in je ICP aangifte. Voorwaarde voor deze levering is dat de afnemer (in Zwitserland) een geldig Europees BTW nummer heeft, en dat heeft hij niet. Ik zal hem dan ook BTW moeten doorbelasten.

Dus je hebt gelijk dat er geen probleem is, je kan Zwitserland gewoon factureren, maar wel mét BTW, omdat er niet aan de voorwaarden van een intracommunautaire levering wordt voldaan.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Op 23-6-2019 om 07:11, JansenmeteenJ zei:

Ik zie hier eigenlijk geen probleem.

Ik ook niet :). Gewoon een factuur met NL BTW en er is voor TS geen vuiltje aan de lucht.  De Zwitser heeft wel een probleem,  die zal zelf de betaalde BTW bij de belastingdienst moeten terugvragen. 

Als de Zwitser trouwens wel een EU BTW nummer (hij heeft klaarblijkelijk geen Iers BTW-nummer) dan zou de vereenvoudigde ABC transactie nog het overwegen waard zijn.

Link naar reactie
  • 0

Herman, de goederen zijn niet naar Zwitserland vervoerd, het probleem betreft een levering binnen de EU met een koper in Zwitserland.  Maar voor rest heb je gelijk wat betreft bewijslast, Enig lichtpuntje hier is het vervoer door de eerste verkoper wordt geregeld, deze zal dus wel aan kunnen tonen dat de goederen Nederland verlaten hebben.  Aan de tweede eis, aantonen dat de goederen op de plaats van bestemming in de heffing zijn opgenomen dus niet. Er zijn rechtszaken geweest waarbij de rechter het eerste punt voldoende vond maar als Markilanosz een BTW onderzoek krijgt gaat hij voor dit soort leveringen een naheffing van de BTW  ontvangen, plus een flinke boete aangezien hij willens en wetens  "niet de officiele weg bewandelt". Dat er niemand benadeelt wordt daar zal de fiscus het wel niet mee eens zijn, die zal zich in dit geval als de benadeelde partij beschouwen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bert. zei:

ls Markilanosz een BTW onderzoek krijgt gaat hij voor dit soort leveringen een naheffing van de BTW  ontvangen

Ik waag dit te betwijfelen. Aan het buitenland leveren op basis van een door de klant gebruikt BTW nummer is facturen ex btw. Aan een ander land binnen de EU leveren op basis van een door de klant gebruikt BTW nummer is factureren ex btw. De fiscus wordt niet benadeelt omdat in de btw factureren betekend dat de klant deze btw via een omweg weer claimt. Er is geen sprake van benadeling. 

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Markilanosz zei:

Ik waag dit te betwijfelen.

Dat mag. De fiscus zal het niet met je eens zijn, gezien wat ze schrijven op hun website:

 

Controleer het btw-identificatienummer van uw klant

Voor u is het belangrijk om te weten of uw klant een ondernemer is. Als u namelijk 0% btw in rekening brengt en bij controle van uw administratie blijkt dat uw klant geen ondernemer is, krijgt u een naheffingsaanslag. U moet dan alsnog btw betalen over de goederen die u zonder btw hebt geleverd. Controleer het btw-identificatienummer daarom altijd.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.