• 0

Facturen naar belgie

Hoi allemaal,

 

Facturen en buitenland, het blijft een kwestie altijd.

Het betreft hier mijn eigen (kleine) bedrijf in webdevelopment. Nu heb ik per toeval een kleine klant verkregen in belgie. Echter spreekt deze van toch nog wel een beetje potentieel (1000 euro omzet ong. toch redelijk wat op mijn totaal omzet).

 

Ik doe zelf mijn administratie en houd het graag simpel. Ik houd een soort kasboekje bij om de btw uit te kunnen berekenen voor aangiftes e.d. en daarnaast een facturen collectie per kwartaal.

 

Nu zit ik dus totaal niet te wachten op een extra aangifte en ander moeilijk gedoe.

 

Deze klant gaf aan gewoon btw te willen betalen. Hierdoor lijkt met me dat ik deze factuur als elke andere zou mogen beschouwen? Mag dit, zo ja zijn er nog voorwaarde?

 

Help me out! Thnx!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben geen boekhouder of advocaat, maar voor zover ik weet kun dit altijd doen. Er is een ICP regeling om binnen de EU belastingstromenmakkelijker te maken tussen landen; ondernemers hoeven dan onderling geen VAT te heffen als ze dit op de factuur zetten + BTW nummer van de ondernemer (checken in VIES register). Vervolgens doe je per tijdvak een formulier ICP invullen waarbij je zijn BTW nummer + bedrag invult. Is een fluitje van een cent (letterlijk 2 minuten werk; vorige week nog gedaan).

 

Deze regeling MAG je toepassen; hoeft niet; kunt altijd gewoon BTW heffen en afdragen.

 

 

[edit]

 

Ben even gaan kijken: volgens deze link van de belastingdienst lijkt het er op dat je wel verplicht bent ICP te doen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/

 

 

Link naar reactie
  • 0

En wat als de afnemer weigert zijn btw-nummer door te geven? Dan kan (of moet) je toch gewoon Nederlandse btw rekenen? Of de afnemer in zijn land de btw dan e.v. niet af kan trekken is dan toch zijn zaak? (want ik begrijp uit de openingspost dat dat voor de afnemer niet zoveel uitmaakt)

 

Voor de leverancier is het dan toch nét alsof hij aan een particulier in België levert?

 

Overigens lijkt het mij ook niet echt zakelijk en administratie hoort bij ondernemen. Dus de aangifte hoort daar ook bij. Maar goed, dat was de vraag niet.

 

 

Nog een puntje... zelfs als je de afnemer als particulier ziet... moet er dan eigenlijk geen Belgische btw gerekend worden voor digitale diensten? En website bouwen valt toch onder digitale diensten?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

https://www.emerce.nl/achtergrond/nieuwe-btwregelgeving-elektronische-diensten-per-2015

 

In dat geval zit je als leverancier toch weer met een aparte aangifte en kun je nét zo goed icp leveren (indien je een btw nummer van afnemer hebt).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.