• 0

Startup rechtsvorm

Goedendag,

 

Samen met mijn werkgever van mijn huidige bijbaan wil ik een startup oprichten, ik zal de werkzaamheden uitvoeren en hij investeert voor gemaakte kosten en uren.

 

We willen graag starten zonder een BV. , dit door de DGA regeling, boekhouding en notariële kosten. Daarom heeft hij nu als idee opgegeven om mij bij een ander BV. van hem in dienst te nemen om zo de uren te verekenen, wel wil hij vooraf via de mail(of ander kanaal) afspreken wat de verdeling is van het BV. wat wij zullen oprichten als de startup een success is; dit om het soort van vast te leggen als er later problemen ontstaan.

 

Ik heb hier persoonlijk niks op tegen maar vraag mij wel af hoe het zit met intelectueel eigendomsrecht van software die gemaakt zal worden door mij. Daarnaast lijkt het mij misschien ook beter om een eenmanszaak op te richten en een converteerbare geldlening aan te gaan met hem, ik weet niet of ik dan ook persoonlijk aansprakelijk ben voor het geldbedrag als ik het niet kan terugbetalen door het falen van de startup. Daarnaast geeft hij aan dat het veel werk is om als eenmanszaak te starten vanwege boekhouding en dergelijke, tevens is er ook een wet DBA waar in staat dat je minimaal 70% bij een werkgever moet werken of geld dit niet voor een eenmanszaak?

 

Het doel is om rond mei 2018 een product te hebben wat geld oplevert.

 

EDIT:

 

In de reacties werdt een VOF gemeld als een mogelijke oplossing, mijn werkgever en toekomstig partner zegt dat hij niet persoonlijk aansprakelijk wil zijn dus dat hij niet een VOF start.

 

Met vriendelijke groet,

 

GJ

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

ah mijn excuus, dit had ik niet goed gelezen. Dit betekent dus dat hij geen onnodig risico loopt omdat hij als rechtspersoon de BV. heeft? Wat betekent dit voor mij als ik een lening niet kan terug betalen? dan ben ik denk ik persoonlijk aansprakelijk?

Link naar reactie
  • 0

Auteursrechten op software die voor een BV door een van zijn werknemers wordt geschreven, komen toe aan de BV, niet aan de werknemer. Dit geldt voor alle software die voor de BV wordt geschreven, ook voor software die hoegenaamd thuis of in de eigen tijd wordt ontwikkeld.

 

Ook bij een VOF tussen de EMZ en de BV kunnen schuldeisers nog steeds bij de BV terecht. Dat lijkt me een risico, want die BV kan zelf een vermogen hebben waar de DGA ooit aanspraak op had willen maken of dividend op had willen ontvangen. Het privévermogen van de DGA is echter afgeschermd.

 

Volgens mij kun je in een VOF trouwens ook een bestedingsplafond afspreken. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als iemand namens de VOF die limiet overschrijdt.

 

Een methode die ik me nog kan voorstellen, is waarbij jij als EMZ de software in eigen beheer schrijft en een licentie voor het gebruik aan de BV verkoopt. Ook daar zitten trouwens haken en ogen aan.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.