• 0

Balans, twijfelgevallen

Hoi allemaal,

 

Op dit moment ben ik voor de tweede keer de inkomstenbelasting aan het doen als ondernemer, met uitstel.

Ik heb een paar euro verschil in de balans, kleine bedragen maar ik wil graag onderzoeken wat ik verkeerd doe.

 

Er zijn een paar twijfelgevallen:

 

1. Ik heb in het jaar waar het over gaat een boete van een paar euro van de belastingdienst gehad. Omdat dit niet in de omzetbelasting is meegenomen maar er bovenop komt, gok ik dat ik dit als privéopname moet meenemen op de balans?

 

2. Ik heb bij een factuur reiskosten gerekend, deze reiskosten heb ik na de btw opgeteld op de factuur (ik begrijp nu dat de reiskosten voor de berekening van btw moeten) deze opbrengsten staan daarom niet aangegeven bij de netto opbrengsten, is het de bedoeling dat ik deze opbrengsten bij buitengewone baten zet?

 

3. Bij eigen vermogen "boekwaarde begin boekjaar" is neem ik aan altijd hetzelfde als "boekwaarde einde boekjaar" eigen vermogen van de vorige aangifte inkomstenbelasting? (zonder de kortlopende schulden van toen)

 

4. Ik heb een paar euro verschil, geen wereldprobleem, als ik dat optel bij mijn eigen vermogen (passivakant) om het gelijk te krijgen, kan dat problemen geven voor de volgende aangifte? Ik neem aan dat de activakant (het bedrag op mijn zakelijke rekening) niet fout kan zijn.

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Jawel.

 

2. Vind je dit zo 'buitengewoon' dan? Ik zou het (denk ik, maar ik ken je cijfers verder niet) gewoon in mindering brengen op de reiskosten.

 

3. Jazeker.

 

4. Alle verschillen (die je niet kan verklaren!) kunnen een probleem zijn. Want dan kloppen je gegevens blijkbaar niet.

En waarom zouden dan juist de cijfers bij de activa niet foutief kunnen zijn?

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Van reiskosten afhalen is inderdaad veel logischer.

Na alles 100 x doornemen kan ik niet helemaal helder meer denken.

 

Op mijn activakant heb ik eigenlijk alleen liquide middelen: mijn zakelijke rekening. Vandaar dat ik dacht dat ik daar niet echt fout kan zitten. Het scheelt nu nog maar 2,5 euro, dus ik hoopte daar geen uren meer over te hoeven doen. Maar ik ga er morgen nog even overheen met een frisse blik :)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

2. Vind je dit zo 'buitengewoon' dan? Ik zou het (denk ik, maar ik ken je cijfers verder niet) gewoon in mindering brengen op de reiskosten.

Declaratie van de reiskosten in een factuur zijn 'gewoon' inkomsten. Die breng je niet in mindering, maar wordt binnen de boekhouding (baten en lasten) met elkaar verrekend.

 

4. Alle verschillen (die je niet kan verklaren!) kunnen een probleem zijn. Want dan kloppen je gegevens blijkbaar niet. En waarom zouden dan juist de cijfers bij de activa niet foutief kunnen zijn?

Kleine verschillen in de saldi - centen tot enkele euro's - worden dikwijls veroorzaakt door typefouten tijdens het invoeren van de bedragen.

 

Je hebt twee opties:

1: Heb je tijd over, zoek dan de verschillen en corrigeer deze.

2: Heb je geen tijd over, boek de verschillen dan weg onder Betalingsverschillen, Afrondingsverschillen of Boekingsverschillen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.