• 0

Kleinschalig Importeren

Hi, Ik heb een paar vraagjes over het importeren vanuit buiten de EU landen. Sinds kort ben ik begonnen met mijn eigen onderneming. Het is heel erg uitzoeken hoe bepaalde dingen eraan toe gaan. Ik loop vast met de volgende vragen:

 

1. Geld de regeling van dat je onder de €22 euro aan goederen besteld ook voor als je goederen inkoopt voor je bedrijf of alleen voor particulieren. Ik heb er namelijk op verschillende forums over gelezen en ook gebeld naar de douane (een aantal keer!) en de een zegt dat het wel alleen geld voor particulieren en de ander niet.

2. Ik importeer goederen uit china (Aliexpress). Het is heel erg kleinschalig, het zijn nooit meer dan 10 producten en de waarde ligt meestal ook onder de €22. Ik heb gelezen dat ik aangifte hiervoor moet doen maar weet alleen niet hoe. De douane zei dat ik een douane expediteur moest inschakelen maar dat is niet rendabel voor mij aangezien ik geen hele containers importeer. Weet iemand hoe ik dit moet aangeven?

3. Op mijn pakketjes staan vaak een lagere waarde dan de echte waarde. Moet ik dit nog ergens rectificeren zo ja waar? en vanaf welke waarde?

 

Ik heb voor al deze vragen meerdere malen naar de Douane gebeld maar ik krijg elke keer onzinnige antwoorden en vaak hele chagrijnige medewerkers aan de lijn alsof ze je niet willen helpen. Hopelijk is er iemand wel op Higherlevel die mij kan helpen want ik wil ook geen gedoe met de belastingdienst.

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het drempelbedrag geldt op zich ook voor bedrijven, al maakt het voor een bedrijf veel minder uit. Voor zo ver je BTW zou moeten betalen bij de import, trek je dat immers weer af bij je belastingaangifte. Alleen eventuele importheffingen zou je dan niet hoeven te betalen, maar op deze bedragen is dat meestal centenwerk.

 

3. Op mijn pakketjes staan vaak een lagere waarde dan de echte waarde.

 

Dat is fraude.

 

Let ook goed op dat de producten die jij importeert voldoen aan de wettelijke richtlijnen. Jij bent als importeur verantwoordelijk voor die producten. De wet ziet jou als de fabrikant. Zorg dat je een goede verzekering hebt, want als jouw producten bijvoorbeeld schade veroorzaken kan dat zware gevolgen hebben.

Link naar reactie
  • 0

Sper bedankt voor de informatie over de verzekeringen. Ik ben nog aan het rond kijken en ga daarna beslissen waar ik het ga afsluiten.

 

Over de pakketjes zei u dat dat fraude is. Ik weet dat het niet goed is maar hoe moet je dat dan oplossen? Ik heb al vaker naar de belastingdienst gebeld en die zegt dat ik er verder niks mee hoef te doen omdat het bedragen zijn van onder de €22

Link naar reactie
  • 0

Je kunt niet zelf een invoeraangifte doen. Daarvoor heb je een vergunning van de douane nodig en een softwarepakket dat communiceert met de douane. Overigens een douane expediteur maakt niet alleen aangiften voor volle containers.

Voor wat betreft de waarde: je zult er altijd voor moeten zorgen dat de juiste waarde wordt aangegeven. Mcoht bij een controle achteraf blijken dat een onjuiste waarde is aangegeven ben jij verantwoordelijk en kun je naast een naheffing van de te weinig betaalde rechten ook nog een boete krijgen.

Link naar reactie
  • 0

De douane zei dat ik een douane expediteur moest inschakelen maar dat is niet rendabel voor mij aangezien ik geen hele containers importeer. Weet iemand hoe ik dit moet aangeven?

Dit soort pakketjes worden in regel per stuk verzonden met de post of een koeriersbedrijf (DHL, UPS etc), Ik neem tenminste aan dat je geen LCL-containers laat komen.... Hierbij wordt de aangifte gedaan voor jou gedaan door de post/koerier. Je hoeft dus niet nog eens op zoek naar een douane-expediteur.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik reageer op dit topic, omdat het aardig aansluit bij mij. Ik ben ook van plan om te importeren uit china, waarbij de totale waarde zich bevind tussen de 22 en 150 euro.

 

Dit betekent inderdaad dat ik omzetbelasting moet betalen bij invoer. Ik heb al even onderzoek gedaan en contact gehad met de Belastingdienst, maar zit toch nog met twee vraagjes.

 

De belastingdienst zei dat voor het aftrekken van de BTW bij invoer je aan deze eisen moet voldoen. Ik wil graag wat armbanden importeren en deze voldoen (volgens mij) aan de eisen. Echter staat er ook dat er een BTW factuur nodig is. Doordat je uit een niet-EU land importeert ben ik zelf verantwoordelijk voor de BTW. De douane zal dus de BTW innen, geven zij daar dan ook een factuur bij die ik kan gebruiken bij het aftrekken van de belasting? Ik weet namelijk dat ik persoonlijk wel eens wat besteld had met een hogere waarden en aan de deur de belasting moest betalen. Ik kreeg echter niet een factuur of iets dergelijks. (Meen ik mij te herinneren)

 

Daarnaast vroeg ik mij ook af of ik nog iets extra's moet doen voor de douane als mijn pakket wel gewoon de juiste waarde heeft. Of regelt de douane dit vervolgens zelf?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Degene die het pakket bij de douane aangeeft zal over de factuur van je leverancier geadresseerd aan jou moeten beschikken. Deze zou op het pakket moeten zitten. Jij dient je leverancier ervan te overtuigen de werkelijke waarde op de factuur te zetten. Als dit een reeële waarde is zal er waarschijnlijk geen verder onderzoek door de douane plaats vinden.

En als het goed is krijg je van degene die de aangifte voor je verzorgt een gespecificeerde factuur waarop vermeld wat de kosten voor het doen van de aangifte zijn en het bedrag aan invoerrechten en BTW.

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik sluit me ook hier aan omdat ik ook een eigen bedrijf wil starten die goederen (textiel) uit een niet-EU land naar Nederland wil brengen. Ik heb helemaal geen ervaring hiermee en ik denk mijn vragen zijn misschien te naiv, maar probeeren doe ik het doch: Mijn vriendin heeft haar eigen naai-attelier. Ze stuurt me bijv. 20 jassen met de waarde van €2000 met een friend naar Nederland. De jassen komen bij mij thuis (of ik ga hun bij een bepaald adress halen), met dus de bedoeling dat ik hun verder verkoop. Hoe en waar meld ik dit? Hoe doe ik dan aangifte bij de douane? Bel ik het kantoor of is er een formulier voor? (ik zei ik heb echt geen idee hier over). Sorry voor de mischien stomme vrag maar op internet is er zo veel informatie, ik zie er niet door en raak er kwijt in alles.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vriendin heeft haar eigen naai-attelier. Ze stuurt me bijv. 20 jassen met de waarde van €2000 met een friend naar Nederland.

Klinkt als de "friend" neemt twintig jassen mee in zijn bagage. In dat geval zal hij dat op Schiphol (of enige andere lucht/zee haven in de EU) bij de douane moeten aangegeven, dus door het rode poortje en bij de douane meteen zijn creditcard laten wapperen, ff snel geschat 12% invoerrechten en 21% Btw.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.