• 0

(Non) Concurrentiebeding in Agentuurovereenkomst

Goedemiddag,

 

Sinds een half jaar ben ik voor een leverancier aan het werk als agent. Zonder duidelijke afspraken op papier te zetten zijn we van start gegaan. Al snel is het me gelukt binnen een afgesproken gebied succesvol te zijn en we willen nu de samenwerking vast gaan leggen met behulp van een agentuurovereenkomst.

 

In het (non)concurrentiebeding heeft mijn leverancier opgenomen dat ik in heel Nederland geen concurrerende producten aan de man mag brengen zodra we uit elkaar gaan. Dit terwijl mijn werkgebied maar uit 3 provincies bestaat.

 

Persoonlijk vind ik dat dit niet reëel is, want hierdoor wordt ik wel heel erg beperkt zodra we uit elkaar zouden gaan. De mening van mijn leverancier is dat ik te veel zou weten over de branche waardoor hij me deze beperking op wilt leggen zodra we uit elkaar gaan. Wat is jullie kijk hierop en is zo'n afspraak gangbaar?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

... schrapt wat hij zojuist geschreven heeft ...

 

Ik zie dat een agent allerlei extra bescherming in de wet krijgt, die een normale ondernemer niet heeft.

 

Vanaf BW, Boek 7, Titel 7, Afdeling 4. Agentuurovereenkomst.

 

In artikel 443 staat:

 

Artikel 443

1. Een beding dat de handelsagent beperkt in zijn vrijheid om na het einde van de agentuurovereenkomst werkzaam te zijn, is slechts geldig voor zover:

a. het op schrift is gesteld, en

b. betrekking heeft op het soort goederen of diensten waarvan hij de vertegenwoordiging had, en op het gebied, of de klantenkring en het gebied, aan hem toevertrouwd.

2. Zodanig beding is slechts geldig gedurende ten hoogste twee jaren na het einde van de overeenkomst.

3. Aan zodanig beding kan de principaal geen rechten ontlenen, indien de overeenkomst is geëindigd:

a. doordat hij haar zonder toestemming van de handelsagent heeft beëindigd zonder inachtneming van de wettelijke of overeengekomen termijn en zonder een dringende aan de handelsagent onverwijld meegedeelde reden;

b. doordat de handelsagent de overeenkomst heeft beëindigd vanwege een dringende, onverwijld aan de principaal meegedeelde reden waarvoor laatstgenoemde een verwijt treft;

c. door een rechterlijke uitspraak, gegrond op omstandigheden ter zake waarvan de principaal een verwijt treft.

4. De rechter kan, indien de handelsagent dat vraagt, zulk een beding geheel of gedeeltelijk teniet doen op grond dat, in verhouding tot het te beschermen belang van de principaal, de handelsagent door het beding onbillijk wordt benadeeld.

 

Heb je hier iets aan?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Als ik diezelfde wettekst goed begrijp, bestaat er niet zoiets als een mondelinge agentuurovereenkomst.

 

Wat je vraag betreft, je snapt uit het voorgaande dat ik vrijwel niets van de wonderlijke wereld van agenturen afweet, dus snap ik niet waarom je denkt dat ik die vraag op een zinvolle manier kan beantwoorden. Of was het een retorische vraag? In dat geval herhaal je je argument zonder dat daar schijnbaar aanleiding toe was.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Als ik diezelfde wettekst goed begrijp, bestaat er niet zoiets als een mondelinge agentuurovereenkomst

Nee hoor, dat staat daar niet. Ik verwijs daarvoor ook naar Artikel 7:428 BW

1.

De agentuurovereenkomst is een overeenkomst waarbij de ene partij, de principaal, aan de andere partij, de handelsagent, opdraagt, en deze zich verbindt, voor een bepaalde of een onbepaalde tijd en tegen beloning bij de totstandkoming van overeenkomsten bemiddeling te verlenen, en deze eventueel op naam en voor rekening van de principaal te sluiten zonder aan deze ondergeschikt te zijn.

2.

Ieder der partijen is verplicht de wederpartij op haar verzoek een ondertekend geschrift te verschaffen dat de dan geldende inhoud van de agentuurovereenkomst weergeeft.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.