• 0

Nieuwe administratie: Grootboekrekeningen voor voorraad, hoe werkt dat?

Goedenavond allemaal,

 

ik ben bezig met het opzetten van een boekhoud administratie voor een vriendin van me die zzp-er is. Ze verdrinkt nogal in Excel. Ik ben me aan het verdiepen in boekhoudpakketten en hoe dat dan werkt.

 

Ik denk dat ik de grote lijnen snap hoe het werkt, maar ik loop tegen nogal wat verschillen in voorbeelden aan. In het ene geval gebruikt men 3000 voor voorraad, in het andere geval 7000 voor voorraad. Nou lijken dat toch echt verschillende dingen te zijn, want 3000 staat op de balansrekening en 7000 op de resultatenrekening.

 

In boekhouden voor dummies is het weer anders, daar wordt op pagina 87 bij "Inkopen verwerken" in het voorbeeld 3000 gebruikt voor "voorraad goederen" en 8000 voor "kostprijs verkopen" terwijl ik daar nu ik het een beetje begon te snappen juist 7000 had verwacht, niet rekening 8000.

 

Volgens mij is het nu zo dat bij inkopen van voorraad, je in rubriek 3000 en op een crediteur boekt.

 

3000 voorraad x,xx

Aan 1300 debiteuren x,xx

 

Wanneer je dan verkoopt, boek je

 

3000 voorraad y,yy

Aan 1400 crediteuren y,yy

 

Waar komt 7000/8000 om de hoek kijken?

 

Is iemand in de gelegenheid om misschien een voorbeeldje in elkaar te zetten wat het verschil tussen die twee (of drie?) rekeningen duidelijk weergeeft?

 

Ik begrijp dat ieder bedrijf zelf de rekeningnummers in kan delen, en daar lijkt een deel van het verschil (7000 / 8000) vandaan te komen, maar er lijkt toch ook een verschil te zijn tussen voorraad op de balans en voorraad op de resultatenrekening?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Je hebt meerdere boekingen;

a/ wil zeggen Aan wat ervoor staat dat deze rekeningen gecrediteerd worden.

 

Inkopen;

 

Voorraad

BTW

a/ crediteuren

 

Verkopen;

 

Debiteuren

a/ omzet of verkopen

a/ BTW

 

Boeken kostprijs verkopen;

 

Kostprijs verkopen (verkochte aantallen maal inkoop- of beter kostprijs).

a/ voorraad

 

Bij veel boekhoudpakketten gebeurt dit automatisch en gelijktijdig met verkoopfacturen maken.

 

Punt van attentie;

 

De voorraadwaarde (kostprijs) is niet altijd gelijk aan de inkoopwaarde.

Deze bestaat uiteraard uit de inkoopprijs maar ook uit alle kosten die je maakt totdat het product of goed in je voorraad ligt. Denk bijvoorbeeld aan vracht, invoerrechten eigen magazijnkosten enz.

 

Deze kosten zijn niet altijd precies bekend per eenheid en dan wordt er een schatting van gemaakt en gebruikt men de rekening prijsverschillen om deze tijdelijk te boeken en te controleren of de schatting op langere termijn juist is.

Ook mag je voor kosten die je beter wil volgen op een aparte rekening boeken zoals bijvoorbeeld vrachtkosten en invoerrechten.

 

Je boekt dan ;

 

Inkomende Goederen met prijsverschillen;

 

Voorraad

Prijsverschillen *

a/ inkopen

a/ gedekte inkomende vrachten en invoerrechten

( voor de kosten op verkopen gebruik je aparte kostenrekeningen)

a/ prijsverschillen *

 

* Prijsverschillen boek je naargelang deze positief of negatief zijn.

 

Inkopen

Vrachtkosten en invoerrechten inkomende vrachten

a/ crediteuren

 

 

Theoretisch is 3000 groep voor handelsvoorraden en 7000 groep voor voorraad gereed product bij een productiebedrijf.

Dan bereken je interne kosten van 4000 (kosten categorisch) groep en 5000 (kostenplaatsen) groep via 6000 (fabricagerekening per product) groep door naar de 7000 groep.

 

Buiten rapportagevoorschriften Belastingdienst (belastingaangifte Winst en BTW) ben je vrij je grootboek in te delen zoals je zelf wil.

 

Succes!

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hoi, bedankt voor de snelle reactie!

 

a/ wil zeggen Aan wat ervoor staat dat deze rekeningen gecrediteerd worden.

 

Hm, telkens als ik iets lees over crediteren, wordt het ingewikkelder.

In de voorbeelden crediteer je de andere rekening toch ook? Er komt toch 'bij'? Bijvoorbeeld bij inkopen:

 

Inkopen;

 

Voorraad

BTW

a/ crediteuren

 

Voorraad gaat omhoog

BTW die je nog moet ontvangen gaat omhoog

geld wat je nog aan je crediteuren moet betalen gaat omhoog

 

Dat is toch allemaal crediteren?

 

Punt van attentie;

 

De voorraadwaarde (kostprijs) is niet altijd gelijk aan de inkoopwaarde.

Deze bestaat uiteraard uit de inkoopprijs maar ook uit alle kosten die je maakt totdat het product of goed in je voorraad ligt. Denk bijvoorbeeld aan vracht, invoerrechten eigen magazijnkosten enz.

 

Deze kosten zijn niet altijd precies bekend per eenheid en dan wordt er een schatting van gemaakt en gebruikt men de rekening prijsverschillen om deze tijdelijk te boeken en te controleren of de schatting op langere termijn juist is.

Ook mag je voor kosten die je beter wil volgen op een aparte rekening boeken zoals bijvoorbeeld vrachtkosten en invoerrechten.

 

Je boekt dan ;

 

Inkomende Goederen met prijsverschillen;

 

Voorraad

Prijsverschillen *

a/ inkopen

a/ gedekte inkomende vrachten en invoerrechten

( voor de kosten op verkopen gebruik je aparte kostenrekeningen)

a/ prijsverschillen *

 

* Prijsverschillen boek je naargelang deze positief of negatief zijn.

 

Inkopen

Vrachtkosten en invoerrechten inkomende vrachten

a/ crediteuren

 

Boek je dan zowel in als uit op prijsverschillen?

Waarom staat "Inkopen" en de twee regels erna op een nieuwe regel? Is dit allemaal 1 journaalpost?

 

Theoretisch is 3000 groep voor handelsvoorraden en 7000 groep voor voorraad gereed product bij een productiebedrijf.

Dan bereken je interne kosten van 4000 (kosten categorisch) groep en 5000 (kostenplaatsen) groep via 6000 (fabricagerekening per product) groep door naar de 7000 groep.

 

Okee, voor een winkeltje (dus geen productiebedrijf) ga ik dat dus allemaal achterwege laten en alleen 3000 gebruiken.

 

Buiten rapportagevoorschriften Belastingdienst (belastingaangifte Winst en BTW) ben je vrij je grootboek in te delen zoals je zelf wil.

 

Is er ergens een PDF van die rapportagevoorschriften met een formatje als voorbeeld, of moet ik daarvoor heel www.belastingdienst.nl van voor tot achter doorzoeken? ;)

 

Het basisgeval is me duidelijk in elk geval, bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Debet staan eigendommen;

Voorraad

Te vorderen

Credit staan kapitaal en schulden;

Eigen vermogen

Crediteuren

Kosten staan debet en baten staan credit

dus debiteur

a/ Verkopen

Vorderingen omhoog is debet

Baten omhoog is credit

 

Prijsverschillen kunnen positief en negatief zijn (debet en credit) zijn.

 

Voor een kleine winkel zou ik het volgende doen;

 

Kijk welke BTW groepen voorkomen;

BTW Hoog laag en nul tarief

Verkopen NL, Im en export EU en buiten EU.

 

Artikelen samenvoegen in Artikelgroepen die voor ondernemer relevant zijn.

Deze groepen ook in Grootboek opnemen een verkoop en een kostprijsrekening.

Afhankelijk van werkdruk alles via voorraad boeken en aansluiten met kassa verantwoording verkopen (dag/week of maandstaten).

Anders (bij redelijk gelijkblijvende voorraad) alle inkopen meteen op kostprijs boeken en voor de jaarbalans werken met een voorraadopname en kostprijs corrigeren.

Je kan bij binnenkomst ook alles meteen tegen verkoopwaarde op voorraad zetten en kortingen bijhouden.

Voordeel is dat je dan met geschatte marges (per groep) kunt werken en de voorraad zo corrigeren.

Op de "gecalculeerde" marge worden dan winkelkortingen apart geboekt en gecorrigeerd.

Maar let op een controle telling voorraad is van tijd tot tijd altijd nodig!

 

Bij binnenkomst boek je dan;

 

Voorraad tegen verkoopwaarde

a/ Niet gerealiseerde winstopslag

a/ crediteuren

 

Bij verkoop;

 

Kassa verkopen

Kortingen op verkopen

a/ Verkopen

 

Kostprijs verkopen

Gerealiseerde winstopslag

a/ voorraad tegen winkelwaarde

 

Ingesloten een voorbeeld overzicht IB/VPB aangifte 2016 en BTW aangifte voor een rekeningenschema.

Aan te vullen met eigen behoeften en specificaties.

Ik moest zelf de aangiftes doorlopen.

Een voorbeeld is niet voorhanden op Belastingdienst.nl dat zou te leuk zijn :) .

 

Vriendelijke groet

Rekeningschema_Belastingen.pdf

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.