Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Marianne84_
Marianne84_
Goedenavond allemaal,
ik ben bezig met het opzetten van een boekhoud administratie voor een vriendin van me die zzp-er is. Ze verdrinkt nogal in Excel. Ik ben me aan het verdiepen in boekhoudpakketten en hoe dat dan werkt.
Ik denk dat ik de grote lijnen snap hoe het werkt, maar ik loop tegen nogal wat verschillen in voorbeelden aan. In het ene geval gebruikt men 3000 voor voorraad, in het andere geval 7000 voor voorraad. Nou lijken dat toch echt verschillende dingen te zijn, want 3000 staat op de balansrekening en 7000 op de resultatenrekening.
In boekhouden voor dummies is het weer anders, daar wordt op pagina 87 bij "Inkopen verwerken" in het voorbeeld 3000 gebruikt voor "voorraad goederen" en 8000 voor "kostprijs verkopen" terwijl ik daar nu ik het een beetje begon te snappen juist 7000 had verwacht, niet rekening 8000.
Volgens mij is het nu zo dat bij inkopen van voorraad, je in rubriek 3000 en op een crediteur boekt.
3000 voorraad x,xx
Aan 1300 debiteuren x,xx
Wanneer je dan verkoopt, boek je
3000 voorraad y,yy
Aan 1400 crediteuren y,yy
Waar komt 7000/8000 om de hoek kijken?
Is iemand in de gelegenheid om misschien een voorbeeldje in elkaar te zetten wat het verschil tussen die twee (of drie?) rekeningen duidelijk weergeeft?
Ik begrijp dat ieder bedrijf zelf de rekeningnummers in kan delen, en daar lijkt een deel van het verschil (7000 / 8000) vandaan te komen, maar er lijkt toch ook een verschil te zijn tussen voorraad op de balans en voorraad op de resultatenrekening?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag