Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Bora76nl

Klanten waarvan de administratie niet klopt

Recommended Posts

Beste forum

 

Ik ben een boekhouder.

 

Ik heb soms van die klanten die het niet eens zijn met hun aangifte.

Ze willen dat ik aangiftes verstuur terwijl de voorbelasting fictief door hun wordt voorgelegd. De kosten zijn dus hogged dan dat ze werkelijk zijn, terwijl er geen factuur aanwezig is. Op deze manier willen ze minder ob betalen.

 

Ik heb ook van die klanten waarvan ik weet dat er omzet achter gehouden wordt.

 

Mijn vraag is: kan ik verantwoordelijk gehouden worden tegen deze aangiftes.

Kan de belastingdienst op mijn vingers tikken omdat ik weldegelijk had kunnen weten dat de aangeleverde gegevens niet kloppen.

Of omdat ik opgekrikte voorbelastingen heb ingevoerd terwijl er geen factuur aanwezig is.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als dit je vak is zou je dit toch zelf moeten weten lijkt me?

En wat heb je aan opgekrikte voorbelasting die later weer terug betaald moet worden? Laat ze lekker zelf de boekhouding doen en zelf nepfacturen inboeken als ze het zo goed weten.


IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn boekhouder heeft in zijn voorwaarden staan dat ik ten alle tijden zelf verantwoordelijk ben voor de aangeleverde cijfers. Misschien jouw AV aanpassen? ;)

 

Helaas heb ik zo weinig voorheffing (inkoop) dat ik ieder kwartaal een substantieel bedrag mag overmaken naar Dijselbloem ;D Je kan er wel mee sjoemelen maar je houdt jezelf voor de gek daarmee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanner je (als adviseur) medepleger van een vergrijp bent, dan kan er inderdaad een vergrijpboete opgelegd worden.

 

Dus het is niet heel handig om te helpen frauderen.


"What, me worry?"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag bora

 

Dit is een netelige kwestie voor jou, maar geef je nooit maar dan ook nooit over aan de eisen van je klant als je weet dat het tegen de wet is.

 

Ten eerste: jouw rol in hun foutieve aangiftes is beboetbaar. Google maar eens op vierde tranche awb. Jij kunt als medepleger van een onjuiste aangifte beboet worden.

 

Ten tweede roep je, als het misgegaan is, extra controles af over je andere cliënten. Waar rook is, is vuur zal de fiscus denken.

 

Ten derde: pietje-ik-beslis-zelf-wel-wat-ik-betaal kent waarschijnlijk ook een jantje met dezelfde gedachtengang. Drie keer raden naar wie pietje jantje gaat sturen zodra jij toegeeft.... "hey Jan, die boekhouder van mij, Bora, doet niet moeilijk als je zelf wat cijfertjes opgeeft aan haar. Ga eens praten met haar!"

 

Tot slot: inzake achtergehouden omzet: ook als boekhouder heb je van doen met de wwft (zie google). Je hebt een meldingsplicht bij vermoeden van zwart geld.

 

Alle redenen om ver weg te blijven van cliënten die het niet zo nauw nemen met de wet en jou voor hun karretje willen spannen.

 

Succes

Joost

 


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb soms van die klanten die het niet eens zijn met hun aangifte ... Ik heb ook van die klanten waarvan ik weet dat er omzet achter gehouden wordt.
Dit soort klanten kent iedere boekhouder wel.

 

Over de verantwoordelijkheid en strafrechtelijke consequenties is hiervoor al het nodige geschreven.

 

Verder ... "De soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend" ... m.a.w. de meeste klanten draaien wel bij als jij weigert om aan dit soort verzoeken gehoor te geven. Van de klanten die voet bij stuk houden beëindig je de relatie en stuurt ze weg ... Meestal gaan zij uit zichzelf wel weg.

 

Ik heb in bijna 10 jaar tijd wel een aantal 'gevallen' weggestuurd of zien vertrekken. Voor iedere vertrekkende klant kreeg ik er minimaal 2 voor terug.

 

De frase van Joost Rietveld kent dan ook een keerzijde ... "hey Jan, die boekhouder van mij, Bora, is goudeerlijk. Ga eens praten met haar!" Voor mij is dat de beste reclame die een boekhouder zich kan wensen.

 

Succes en vooral veel plezier met boekhouden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 263 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept