• 0

Klanten waarvan de administratie niet klopt

Beste forum

 

Ik ben een boekhouder.

 

Ik heb soms van die klanten die het niet eens zijn met hun aangifte.

Ze willen dat ik aangiftes verstuur terwijl de voorbelasting fictief door hun wordt voorgelegd. De kosten zijn dus hogged dan dat ze werkelijk zijn, terwijl er geen factuur aanwezig is. Op deze manier willen ze minder ob betalen.

 

Ik heb ook van die klanten waarvan ik weet dat er omzet achter gehouden wordt.

 

Mijn vraag is: kan ik verantwoordelijk gehouden worden tegen deze aangiftes.

Kan de belastingdienst op mijn vingers tikken omdat ik weldegelijk had kunnen weten dat de aangeleverde gegevens niet kloppen.

Of omdat ik opgekrikte voorbelastingen heb ingevoerd terwijl er geen factuur aanwezig is.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn boekhouder heeft in zijn voorwaarden staan dat ik ten alle tijden zelf verantwoordelijk ben voor de aangeleverde cijfers. Misschien jouw AV aanpassen? ;)

 

Helaas heb ik zo weinig voorheffing (inkoop) dat ik ieder kwartaal een substantieel bedrag mag overmaken naar Dijselbloem ;D Je kan er wel mee sjoemelen maar je houdt jezelf voor de gek daarmee.

Link naar reactie
  • 0

Dag bora

 

Dit is een netelige kwestie voor jou, maar geef je nooit maar dan ook nooit over aan de eisen van je klant als je weet dat het tegen de wet is.

 

Ten eerste: jouw rol in hun foutieve aangiftes is beboetbaar. Google maar eens op vierde tranche awb. Jij kunt als medepleger van een onjuiste aangifte beboet worden.

 

Ten tweede roep je, als het misgegaan is, extra controles af over je andere cliënten. Waar rook is, is vuur zal de fiscus denken.

 

Ten derde: pietje-ik-beslis-zelf-wel-wat-ik-betaal kent waarschijnlijk ook een jantje met dezelfde gedachtengang. Drie keer raden naar wie pietje jantje gaat sturen zodra jij toegeeft.... "hey Jan, die boekhouder van mij, Bora, doet niet moeilijk als je zelf wat cijfertjes opgeeft aan haar. Ga eens praten met haar!"

 

Tot slot: inzake achtergehouden omzet: ook als boekhouder heb je van doen met de wwft (zie google). Je hebt een meldingsplicht bij vermoeden van zwart geld.

 

Alle redenen om ver weg te blijven van cliënten die het niet zo nauw nemen met de wet en jou voor hun karretje willen spannen.

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Ik heb soms van die klanten die het niet eens zijn met hun aangifte ... Ik heb ook van die klanten waarvan ik weet dat er omzet achter gehouden wordt.
Dit soort klanten kent iedere boekhouder wel.

 

Over de verantwoordelijkheid en strafrechtelijke consequenties is hiervoor al het nodige geschreven.

 

Verder ... "De soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend" ... m.a.w. de meeste klanten draaien wel bij als jij weigert om aan dit soort verzoeken gehoor te geven. Van de klanten die voet bij stuk houden beëindig je de relatie en stuurt ze weg ... Meestal gaan zij uit zichzelf wel weg.

 

Ik heb in bijna 10 jaar tijd wel een aantal 'gevallen' weggestuurd of zien vertrekken. Voor iedere vertrekkende klant kreeg ik er minimaal 2 voor terug.

 

De frase van Joost Rietveld kent dan ook een keerzijde ... "hey Jan, die boekhouder van mij, Bora, is goudeerlijk. Ga eens praten met haar!" Voor mij is dat de beste reclame die een boekhouder zich kan wensen.

 

Succes en vooral veel plezier met boekhouden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.