• 0

Slapende PH gebruiken als easy aandelenkluis?

Hallo allemaal!

 

Met een aantal partners ben ik momenteel een bedrijfje op aan het richten in de elektrotechniek. We willen hiervoor een holding-werkmaatschappij-structuur gebruiken, en de vraag is nu voor ons als toekomstige aandeelhouders of wij persoonlijke holdings (PH) willen oprichten om aandelen in onder te brengen.

 

Aangezien het een soort part-time (hobby)bedrijf wordt zonder heel grootse plannen, is de verwachting niet dat er veel geld uit gaat komen. Maar - je weet maar nooit! In ieder geval, als ik een PH neem, wil ik er niet teveel tijd/geld aan kwijt zijn (m.n. periodieke belastingaangiftes, jaarrekeningen, DGA-salarissen etc).

 

Ik heb het volgende compromis bedacht:

1. richt een PH op en breng mijn aandelen van het bedrijf erin onder. (het gaat hier om > 5% aandeel)

2. laat de BV vervolgens op non-actief zetten bij de KvK & BD. Hierdoor vermindert de papierwinkel drastisch; economisch verkeer komt er binnen de eerste jaren toch niet (geen salarissen etc), dus daar mis ik niks mee.

3. mocht het bedrijf een succes worden dan wordt de PH weer geactiveerd. Hier vanuit kan dan 'salaris' betaald worden dmv management services. Indien het bedrijf verkocht wordt dan kan de PH de verkooptransactie van de aandelen uitvoeren.

 

Heb ik nu realistische verwachtingen van het (non)-activeren van bedrijven? Kan zo'n procedure als hierboven gebruikt worden om papierwerk te minimaliseren? Of zou dit problemen kunnen opleveren wanneer de boel een succes wordt?

 

Ik hoor heel graag jullie mening!

 

Groetjes,

Jelmer @ E. (techneut, nieuw in ondernemersland ???)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Highio: Dankjewel! Leuk om weer eens in andere gezelschappen te verkeren!

 

@Hans en Norbert:

In eerste instantie is het een hobbyproject. Echter, we hebben zo'n sterk team dat de kans reëel is dat hierin zomaar patenten ontstaan. De extra paar honderd euro voor een holding boven de werkmaatschappij is daarom niet zo'n issue voor ons. Dit voedt ook de vraag "PH of niet": de kans dat er iets uit gaat komen is zeker niet nihil. Echter, we willen de burn rate minimaal houden zodat we langzaam kunnen groeien (onze markt is een zeer niche markt die we goed kennen) zonder externe investeerders. Die zouden van ons kunnen eisen om fulltime te gaan werken; geen optie omdat wij al andere banen/bedrijfjes ernaast hebben.

 

 

Als het neerkomt op de PH zoek ik dus naar een manier om deze te runnen met minimale inzet (tijd+geld), en dus maximaal op de business zelf te kunnen focussen. Er wordt hier gehint dat mijn plannetje niet uitvoerbaar is, klopt dat? Mochten er nog andere tips zijn om zoiets te bewerkstelligen dan hoor ik het heel graag!

 

Groet!

Jelmer

Link naar reactie
  • 0

Echter, we hebben zo'n sterk team dat de kans reëel is dat hierin zomaar patenten ontstaan. De extra paar honderd euro voor een holding boven de werkmaatschappij is daarom niet zo'n issue voor ons.

Beste Jelmer, waarom zou je met patenten ( "octrooi" is beter ) dan een werkmij en holdings moeten optuigen?

 

Er wordt hier gehint dat mijn plannetje niet uitvoerbaar is, klopt dat?

Wel uitvoerbaar, maar niet zinnig: Je ricbt een holding en werkmij op en laat die vervolgens in slaap sussen, en pas als er iets van waarde is heractiveer je de BV's. Er is geen enkele meerwaarde ten opzichte van later een holding en werkmij oprichten: in beide gevallen is de waarde namelijk niet gecreëerd in/door de BV: die was immers inactief. (Dit even los van de vraag of het sowieso zin heeft om die waarde per sé in een BV te creëren).

 

zomaar patenten ontstaan.

Patenten ontstaan niet, die moet je aanvragen. Daaraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Vraag je dus ook eens af of het hele idee van patenten wel de beste oplossing is?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Ik bedoelde vooral het laten slapen van mijn persoonlijke holding. Vanaf oprichting zijn de werkmaatschappij + holding daarvan uiteraard wel actief; excuses voor de verwarring.

 

Mijn vraag is: kan ik mijn persoonlijke holding laten slapen terwijl deze wel mijn aandeel beheert? De PH bezit alleen mijn persoonlijke aandeel en kent geen cashflow.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jelmer,

 

als je via dit of een vergelijkbaar topic op dit forum beland bent, dan vind je daar direct het antwoord op jouw vraag.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is: kan ik mijn persoonlijke holding laten slapen terwijl deze wel mijn aandeel beheert? De PH bezit alleen mijn persoonlijke aandeel en kent geen cashflow.

Ah, helder. Maar je beantwoordt mijn vraag nog steeds niet: waarom zijn er überhaupt een werkmij en een IP (tussen)holding opgericht voor een part time hobby project? Pas als de zin of onzin daarvan duidelijk is, heeft het zin om te beoordelen of een personal holding nog enige toegevoegde waarde heeft. Tot nu toe lees ik erg veel kerstboom, maar geen enkele bal :)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

En dan ook nog:

 

In de UK kennen ze een 'dormant' status voor vennootschappen die daar niet actief zijn. Bij de NL KvK en fiscus niet. Dus gewoon jaarlijks vpb aangifte doen en cijfers deponeren.

 

Bij de KvK kun je wel de deponering achterwege laten als je holding echt niets doet, maar dat vereist een verklaring van een accountant met dito kosten.

 

Ik kan de invalshoek van de structuur wel begrijpen, maar het wordt een duur grapje om dit op te zetten zonder uitzicht op winst. Het heeft pas zin als jullie waardeontwikkeling verwachten.

 

Wat gaan jullie maken en verkopen?

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Norbert: we zijn al een tijdje aan de gang met het project, en dit heeft nu al een aantal zaken opgeleverd die waarschijnlijk patenteerbaar zijn (openstaande vraag: willen we dit?). Vandaar onze wens voor een holding boven de werkmaatschappij: zo is het IP beschermd tegen faillissement van de werkmaatschappij. Is inderdaad 'veel kerstboom', maar de €300 voor de oprichting van de holding kunnen we wel missen ;-)

 

@Joost: Bedankt voor je reactie! We gaan elektronische aansturingen voor elektromotoren verkopen die nauwkeuriger en energiezuiniger zijn dan conventionele technologiëen. Denk bij toepassingsgebieden onder andere aan automotive.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jelmer,

 

termen als een bedrijfje, slapend, hobbymatig en part-time etc. gaan echt niet samen met het (zelf) exploiteren van intellectueel eigendom in de (automotive) industry. Je (jullie) zult (zullen) ambities echt aan moeten scherpen.

 

Bij een hoogste ambitie past allicht plaatsing van intellectueel eigendom in een tussenholding o.i.d., maar spreek dan niet over 300 euro kosten. De overhead, advieskosten en operationele kosten liggen dan waarschijnlijk heel anders.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

de €300 voor de oprichting van de holding kunnen we wel missen ;-)

Ik denk dat je daar een paar duizend euro bij op mag tellen voor degelijk fiscaal en juridisch advies.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.