• 0

VPB aangifte: schulden aan groepsmaatschappijen of participanten

Ik bezit bedrijf A en bedrijf B (bedrijf B heeft 1 aandeel en bedrijf A is de aandeelhouder). Vanuit bedrijf A heb ik voor langere tijd geld geleend aan bedrijf B.

 

Nu ben ik de VPB aangifte voor bedrijf B aan het voorbereiden. Moet ik dit bedrag invullen bij:

Langlopende schulden aan groepsmaatschappijen

of

Langlopende schulden aan participanten/maatschappijen waarin wordt deelgenomen

 

Met vriendelijke groet,

 

Wijnand

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Dank je wel voor je antwoord. Was ook mijn keuze.

 

Mag ik dan nog een vraag stellen? Ik heb vanuit bedrijf A naast de lening ook kapitaalstortingen gedaan bovenop de waarde van het aandeel (om het eigen vermogen in bedrijf B niet teveel te laten zakken). Deze heb ik op agio geboekt. Dus in mijn jaarrekening staat nu b.v.:

- geplaatst en gestort aandelenkapitaal €1

- agio €100

 

Voer ik nu in de aangifte VPB bij mutaties kapitaal in totaal €101 in als storting van kapitaal in de loop van dit boekjaar?

 

Vriendelijke groet,

 

Wijnand

Link naar reactie
  • 0

En dan heb ik nog een puntje van aandacht.

In bedrijf B heb ik experimentele apparatuur (door een extern bedrijf gemaakt en betaald) die ik gebruik voor onderzoeksdoeleinden geactiveerd op de balans en ik schrijf die in 3 jaar af.

 

1. Moet ik fiscaal de afschrijving over 5 jaar laten lopen en in de VPB aangifte van het derde jaar een waardevermindering van vaste materiële activa invullen (dus afschrijving jaar 3 en apart het restant als waardevermindering)?

2. Mag ik kleinschaligheidsinvesteringsaftrek toepassen voor deze machines?

 

Vriendelijke groet,

 

Wijnand

 

Link naar reactie
  • 0

Afschrijven in 5 jaar hoort gelijkmatig te lopen. Handigste is om dit in je boekhouding ook zo te doen.

 

Kia kan ik zo niet zeggen omdat ik niet weet wat voor machines het zijn en wellicht Is het antwoord nee, gezien het onderstaande....

 

Tot slot, je schrijft "door een extern bedrijf gemaakt en betaald".

Als jij ergens geen kosten aan gehad hebt, hoe heb je dat dan geactiveerd op de balans?

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik heb me niet goed uitgedrukt.

 

Ik heb die machines door een extern bedrijf laten maken en daarvoor heb ik facturen ontvangen en die heb ik betaald. De kosten daarvan heb ik geactiveerd op de balans als vaste materiële activa.

 

Het zijn machines (installaties) waarmee ik onderzoek doe naar de groei van micro-organismen in water. Ik schrijf deze machines in 3 jaar af, omdat ik a. subsidie ontvang op de afschrijvingen gedurende die periode en b. de machines na de tests niets meer waard zijn.

 

Ik las alleen op de site van belastingdienst dat activa fiscaal minimaal in 5 jaar afgeschreven moet worden. Vandaar de vraag. En dus ook de vraag over kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wijnand

Link naar reactie
  • 0

Maar in mijn boekhouding schrijf ik ze af in 3 jaar (33,33%). Na die 3 jaar zijn ze ook niets meer waard en worden de machines buitengebruik gesteld. M.a.w. na 3 jaar verdwijnen ze uit mijn boekhouding.

 

Moet ik nu dan in de aangifte VPB jaarlijks 20% afschrijven en dat 5 jaar blijven doen?

 

Mag ik fiscaal niet in 3 jaar afschrijven en zo niet, mag ik dan niet 3 jaar 20% afschrijven en in het derde jaar de overige 40% als waardevermindering in de aangifte opnemen?

Link naar reactie
  • 0

Laatste vraag dan (hoewel dit pas over 3 jaar speelt).

Vul ik de aanvullende afschrijving dan in bij afschrijvingen machines en installaties in de aangifte VPB of geef ik dat aan bij overige waardeverandering van materiële vaste activa?

 

Hartelijk dank zover!

 

Met vriendelijke groet,

 

Wijnand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.