• 0

Consultancy begonnen zonder contract

Voor een organisatie ben ik op 1 augustus begonnen met een opdracht van 3 maanden. De opdracht ving aan voordat ik het uiteindelijke contract (vandaag 8 augustus) onder ogen kreeg. De inhoud komt niet overeen met wat er is afgesproken. Zo is het totaalbedrag in het contract ongeveer de helft lager en gaat men uit van een nettobedrag. Bij de mededeling dat ik het contract in zijn geheel wel erg veel op een werknemersovereenkomst vond lijken kreeg ik nul op het rekest.

 

Mijn vraag: Kan ik mij terugtrekken en toch mijn fee claimen voor werkzaamheden over de afgelopen week verricht? Ik heb een fee waarmee men akkoord ging in een email. Geen contract maar toch iets.

 

Graag geen commentaren van hoe dom het is om zonder contract een opdracht aan te pakken. Dat lesje heb ik nu wel geleerd;)

 

William

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste William,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Als je een schriftelijke overeenkomst m.b.t. een vergoeding hebt in de vorm van een e-mail dan is daar in beginsel weinig mis mee. Wat daar allicht in ontbreekt is een complete beschrijving van de tegenprestatie en randvoorwaarden van de overeenkomst, maar dan kunnen jullie altijd terugvallen op de algemeen geldende wetten en regelgeving.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In principe wel. Sterker nog, je kan de hele overeenkomst uitvoeren tegen het per e-mail afgesproken tarief. Een overeenkomst is immers vormvrij, dus die e-mail is ook een rechtsgeldige overeenkomst. Er is uiteraard wel een probleem als de inhoud van die e- mail niet 100% duidelijk was, en dus op verschillende manieren geïnterpreteerd kon worden. Dat is wat nu lijkt te gebeuren: jouw interpretatie van de afspraken is blijkbaar anders dan die van hun. Als jullie daar niet uitkomen zal in zo'n geval een rechter moeten besluiten wie gelijk heeft en dat is een duur traject...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Citeer de tekst van die email hier even (geanonimiseerd indien nodig). Pas dan is de situatie goed te beoordelen.

En waarom ga je niet in overleg met je contractspartij? Waarom meteen terugtrekken? Of heb je wel overlegd, maar vermeld je dat hier niet? Vermeld dit dan alsnog.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties. Uiteraard ben ik ook nog in overleg met de "tegenpartij" Mijn posting hier was meer om mijn positie en kans op vergoeding voor werkzaamheden al verricht te laten polsen. Worst case scenario dus. Tot nu toe werk ik daar ook gewoon door al is het maar als signaal dat ik verwacht er met hen uit te komen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn posting hier was meer om mijn positie en kans op vergoeding voor werkzaamheden al verricht te laten polsen. Worst case scenario dus. Tot nu toe werk ik daar ook gewoon door [...]

Worst case is dat ze niet/deels betalen en jij na kostbare procedures achter het net vist omdat je niets hebt vastgelegd en gewoon doorwerkt zonder verder daar iets van op papier te zetten. Worst case is dat ze je een worst blijven voorhouden en dat jij doorwerkt...

Mijn ervaring is dat er soms pas betaald wordt wanneer je verdere dienstverlening weigert.

Link naar reactie
  • 0

Sorry William, je doet een oproep voor hulp bij een vraagstuk en nu geef je aan onder diezelfde omstandigheden gewoon door te werken om een bepaald signaal af te geven? Daarmee zet je de deur juist wagenwijd open voor meer ellende... En volgens mij lesje nog niet geleerd...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hoi William, dat soort klanten verpest het ondernemersklimaat in Nederland. Je kan het best je eigen voorwaarden deponeren bij de KvK. Contracten worden ook ondertekend nog wel eens niet nageleefd. Klanten betalen bijvoorbeeld heel vaak de laatste 1000 euro niet van een aflopend contract. Voor consultants is het ondoenlijk om daarop te verhalen omdat geslepen klanten dan "inhoudelijk" bezwaar maken, veelal ongegrond maar duur om te verhalen omdat het je tijd kost.

 

Link naar reactie
  • 0

Noem het loyaliteit maar jullie hebben wel gelijk. Ik wil jullie bedanken. Net gedaan en wat jullie adviseerden en.. het heeft geholpen. Ik heb de orspronkelijk afgesproken fee en het contract dat ik wilde.

 

Lessons learned voor mij:

 

Strikter met contracten

Geen loyaliteit van de opdrachtgever, verwacht het dan ook niet van mij.

En deponeren voorwaarden.

 

Nogmaals bedankt.

 

William

 

Link naar reactie
  • 0

En deponeren voorwaarden.

Streep deze maar weer door. Deponeren heeft voor consultants echt 0,0 meerwaarde. Zelfs als je goede voorwaarden hebt (tip 1), ze van toepassing verklaart (tip 2) en ze ter hand stelt (tip 3) is het nog maar de vraag of de opdrachtgever ze ook accepteert, de eigen (inkoop)voorwaarden voorgaan of de overeenkomst zelf bepalingen bevat die jouw voorwaarden weer teniet doen. Laat een concept overeenkomst daarom screenen door een goede jurist (tip 4, 5 én 6!)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, het deponeren van voorwaarden is zinloos voor jou en kost alleen maar geld.

 

Wel moet je ze van toepassing verklaren en de voorwaarden tijdig verstrekken, tenzij dat niet anders kan.

 

Hieronder een uitgebreide uitleg. Overigens is het van groot belang dat je voorwaarden kwalitatief goed zijn. Laat ze dus checken door een jurist, zodat je niet de mist in gaat met knip- en plakwerk van internet.

 

De gebruiker van algemene voorwaarden moet deze telkens vóór of uiterlijk bij het sluiten van een overeenkomst jegens zijn contractspartij toepasselijk verklaren.

 

Dit kan bijvoorbeeld door het meesturen bij een offerte en opnemen van een zin in de offerte die luidt:

 

“Van toepassing zijn onze algemene voorwaarden, waarvan een exemplaar is bijgesloten .”

 

of:

 

“Van toepassing zijn onze algemene voorwaarden die op de achterzijde zijn afgedrukt.”

 

(Let op: bij verzending per fax/mail moet ook die achterzijde worden mee gefaxt/gemaild).

 

Naast het op de overeenkomst van toepassing verklaren van de algemene voorwaarden geldt (ene paar uitzonderingen daargelaten) een op de gebruiker rustende informatieplicht. Deze plicht brengt met zich mee dat de gebruiker aan de afnemer een redelijke mogelijkheid moet bieden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen. De hoofdregel van de informatieplicht is dat de gebruiker de algemene voorwaarden vóór of uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst aan de afnemer ter hand moet stellen (in de praktijk betekent dit: toesturen of overhandigen).

 

Uitzondering: Ter hand stellen is redelijkerwijs niet mogelijk

Alleen als ter hand stellen van de algemene voorwaarden redelijkerwijs niet mogelijk is (wat slechts in uitzonderingssituaties het geval zal zijn), kan aan de informatieplicht worden voldaan door vóór het sluiten van de overeenkomst aan de afnemer te melden dat de algemene voorwaarden bij de gebruiker op de website ter inzage staan. Tevens moet daarbij worden aangeboden om de algemene voorwaarden desgevraagd aan de afnemer toe te zenden. Als de afnemer dat vervolgens vraagt, moeten de algemene voorwaarden kosteloos en onverwijld aan de afnemer worden toegezonden.

 

Een uitzondering is bijvoorbeeld een per telefoon gesloten overeenkomst. Ter hand stellen van de algemene voorwaarden is in zo’n geval praktisch niet mogelijk. In zo’n situatie moet dus vooraf (dat wil zeggen voordat de overeenkomst tot stand is gekomen) aan de afnemer worden medegedeeld hoe hij kennis kan nemen van de algemene voorwaarden en moet worden aangeboden om de algemene voorwaarden toe te zenden.

 

Ook als sprake is van een langs elektronische weg/internet gesloten overeenkomst geldt als hoofdregel dat de gebruiker aan de afnemer een redelijke mogelijkheid moet bieden om van de voorwaarden kennis te nemen.

Aangenomen kan worden dat daaraan wordt voldaan als de gebruiker de voorwaarden vóór of bij het sluiten van de overeenkomst langs elektronische weg aan de afnemer ter beschikking stelt, op zo’n manier dat ze door hem kunnen worden geraadpleegd en opgeslagen. Bovendien moeten de voorwaarden voor de afnemer toegankelijk zijn en blijven, zodat hij ze ook later nog kan lezen.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Noem het loyaliteit maar jullie hebben wel gelijk. Ik wil jullie bedanken. Net gedaan en wat jullie adviseerden en.. het heeft geholpen. Ik heb de orspronkelijk afgesproken fee en het contract dat ik wilde.

Geen dank, graag gedaan. Je staat nu sterker, maar juich niet te vroeg. Ik heb wel eens een klant gehad die ondanks duidelijke afspraken moeilijk deed bij iedere betaling. Steeds moest ik er achteraan en waren er smoezen en uitvluchten. Hierdoor ging ik steeds korter factureren tot het moment dat ik niet meer werkte voor er betaald was. Dat hielp, maar uiteindelijk heb ik de laatste factuur inderdaad niet betaald gekregen. Gelukkig maar voor een klein bedrag; maar helaas te klein om er nog heel veel energie aan te willen besteden...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 57 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.