• 0

Mag mijn verhuurder het contract opzeggen?

Hallo,

 

Ik heb op het moment samen met een vennoot een bezorgrestaurant met de rechtsvorm VOF. Nu is er onenigheid ontstaan tussen ons 2en. Ik wil in principe mijn vennoot uit kopen en doorgaan onder de zelfde naam maar dan in de vorm van een eenmanszaak. Nu is het probleem dat mijn vennoot waarschijnlijk mijn verhuurder heeft weten te overtuigen om het pand niet meer aan mij te verhuren. Op het moment hebben we geen huurcontract op papier staan maar op het moment ontvangt en accepteert de verhuurder huurpenningen. Kan hij het huurcontract ontbinden op het moment dat ik van rechtsvorm wissel, aangezien wij eerst de VOF moeten ontbinden?

En kan hij bijvoorbeeld de huurprijs verdubbelen zodat het voor mij niet meer rendabel is?

 

Ik hoop dat hier iemand het weet! :D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het antwoord is helaas: JA

 

Hij kan het huurcontract opzeggen ( omdat er geen huurcontarct is ) Verhuren aan particulieren is redelijk safe. Verhuren aan bedrijven is een probleem. Dit moet echter wel via de rechter bedwongen worden. Dan heb je vaak drie maanden om de tent te verlaten.

 

Ik vind het nogal dom (sorry) dat je geen huurcontract hebt.

 

Uiteraard kan Horeca Nederland je hierover uitvoerig voorlichten.

 

Good luck

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb op het moment samen met een vennoot een bezorgrestaurant met de rechtsvorm VOF. Nu is er onenigheid ontstaan tussen ons 2en. Ik wil in principe mijn vennoot uit kopen en doorgaan onder de zelfde naam maar dan in de vorm van een eenmanszaak. Nu is het probleem dat mijn vennoot waarschijnlijk mijn verhuurder heeft weten te overtuigen om het pand niet meer aan mij te verhuren. Op het moment hebben we geen huurcontract op papier staan maar op het moment ontvangt en accepteert de verhuurder huurpenningen. Kan hij het huurcontract ontbinden op het moment dat ik van rechtsvorm wissel, aangezien wij eerst de VOF moeten ontbinden?

En kan hij bijvoorbeeld de huurprijs verdubbelen zodat het voor mij niet meer rendabel is?

 

Ik hoop dat hier iemand het weet! :D

 

Wie betaalt de huurtermijnen. Is de vof hiervoor verantwoordelijk, m.a.w. worden de betalingen verricht vanaf de bankrekening van de vof (hetgeen logisch is) of gebeurt dit door één van de vennoten?

 

Bij wijziging van rechtsvorm zal er formeel een in de plaatsstelling moeten plaatsvinden. Hoewel dit miscchien bij een wijziging van vof in eenmanszaak weer wat discutabel is. Een verklaring (eenzijdige rechtshandeling) zou in dit verband moeten volstaan omdat een vof in feite niets anders is dan een verzameling van eenmanszaken. Het mag voorde verhuurder niet uitmaken of er nu sprake is van de Vof J & P of eenmanszaak J.

 

Ookal staat er niets op papier, er is nog steeds sprake van een huurovereenkomst. Een huurprijs verdubbelen gaat dus ook niet zomaar.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.