Ik verkoop een product met een onderdeel in dat gevoelig is voor vallen, stoten en verkeerd gebruik. Wanneer het artikel een fabrikagefout heeft komt dat in de eerste week eigenlijk altijd wel naar voren. Gaat het artikel daarna stuk, dan weet ik vrijwel zeker dat dit komt door verkeerd gebruik of vallen/stoten. Vergelijk het met het glas van een mobiele telefoon; dat springt na een jaar niet spontaan in 100 stukjes, dat komt dan gewoon door vallen.
Het probleem is echter dat dit moeilijk aan te tonen is, anders dan mijn kennis. Zelfs zonder aantoonbare val- of stootschade kan het artikel gevallen zijn en daardoor stuk gegaan zijn omdat het zo fragiel is. Ik heb regelmatig discussies met klanten omdat zij vinden dat ze 2 jaar garantie hebben. De kosten zijn helaas dermate hoog dat ik het me ook niet kan permitteren om er laconiek mee om te gaan.
Om discussies te voorkomen wil ik daarom de garantie op dit artikel in mijn algemene voorwaarden en informatie over garantie beperken.
Ik wil daar inzetten dat voor dit specifieke artikel breuk van dit onderdeel alleen binnen de eerste 6 maanden garantie KAN zijn mits er verder geen aantoonbare stoot- of valschade is. Na die 6 maanden is het sowieso geen garantie meer voor breuk. Andere gebreken aan het artikel hebben wel gewoon 2 jaar garantie.
Mag ik dit (juridisch) doen? Volgens de wet moet de verkoper de eerste 6 maanden aantonen dat de consument het artikel onjuist gebruikt heeft om onder garantie uit te komen. Na die 6 maanden moet de consument juist aantonen dat het stuk is gegaan ondanks juist gebruik om garantie te claimen. Dus volgens mij kan ik me altijd daar op beroepen want hoe kun je nou aantonen dat je iets niet verkeerd gebruikt hebt? (net zoals hoe ik moet aantonen dat ze het wel verkeerd gebruikt hebben als er geen duidelijke valschade is...)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hardwerken
Hardwerken
Ik verkoop een product met een onderdeel in dat gevoelig is voor vallen, stoten en verkeerd gebruik. Wanneer het artikel een fabrikagefout heeft komt dat in de eerste week eigenlijk altijd wel naar voren. Gaat het artikel daarna stuk, dan weet ik vrijwel zeker dat dit komt door verkeerd gebruik of vallen/stoten. Vergelijk het met het glas van een mobiele telefoon; dat springt na een jaar niet spontaan in 100 stukjes, dat komt dan gewoon door vallen.
Het probleem is echter dat dit moeilijk aan te tonen is, anders dan mijn kennis. Zelfs zonder aantoonbare val- of stootschade kan het artikel gevallen zijn en daardoor stuk gegaan zijn omdat het zo fragiel is. Ik heb regelmatig discussies met klanten omdat zij vinden dat ze 2 jaar garantie hebben. De kosten zijn helaas dermate hoog dat ik het me ook niet kan permitteren om er laconiek mee om te gaan.
Om discussies te voorkomen wil ik daarom de garantie op dit artikel in mijn algemene voorwaarden en informatie over garantie beperken.
Ik wil daar inzetten dat voor dit specifieke artikel breuk van dit onderdeel alleen binnen de eerste 6 maanden garantie KAN zijn mits er verder geen aantoonbare stoot- of valschade is. Na die 6 maanden is het sowieso geen garantie meer voor breuk. Andere gebreken aan het artikel hebben wel gewoon 2 jaar garantie.
Mag ik dit (juridisch) doen? Volgens de wet moet de verkoper de eerste 6 maanden aantonen dat de consument het artikel onjuist gebruikt heeft om onder garantie uit te komen. Na die 6 maanden moet de consument juist aantonen dat het stuk is gegaan ondanks juist gebruik om garantie te claimen. Dus volgens mij kan ik me altijd daar op beroepen want hoe kun je nou aantonen dat je iets niet verkeerd gebruikt hebt? (net zoals hoe ik moet aantonen dat ze het wel verkeerd gebruikt hebben als er geen duidelijke valschade is...)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/56827-beperkte-garantie-geven/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag