• 0

Beperkte garantie geven

Ik verkoop een product met een onderdeel in dat gevoelig is voor vallen, stoten en verkeerd gebruik. Wanneer het artikel een fabrikagefout heeft komt dat in de eerste week eigenlijk altijd wel naar voren. Gaat het artikel daarna stuk, dan weet ik vrijwel zeker dat dit komt door verkeerd gebruik of vallen/stoten. Vergelijk het met het glas van een mobiele telefoon; dat springt na een jaar niet spontaan in 100 stukjes, dat komt dan gewoon door vallen.

 

Het probleem is echter dat dit moeilijk aan te tonen is, anders dan mijn kennis. Zelfs zonder aantoonbare val- of stootschade kan het artikel gevallen zijn en daardoor stuk gegaan zijn omdat het zo fragiel is. Ik heb regelmatig discussies met klanten omdat zij vinden dat ze 2 jaar garantie hebben. De kosten zijn helaas dermate hoog dat ik het me ook niet kan permitteren om er laconiek mee om te gaan.

 

Om discussies te voorkomen wil ik daarom de garantie op dit artikel in mijn algemene voorwaarden en informatie over garantie beperken.

Ik wil daar inzetten dat voor dit specifieke artikel breuk van dit onderdeel alleen binnen de eerste 6 maanden garantie KAN zijn mits er verder geen aantoonbare stoot- of valschade is. Na die 6 maanden is het sowieso geen garantie meer voor breuk. Andere gebreken aan het artikel hebben wel gewoon 2 jaar garantie.

 

Mag ik dit (juridisch) doen? Volgens de wet moet de verkoper de eerste 6 maanden aantonen dat de consument het artikel onjuist gebruikt heeft om onder garantie uit te komen. Na die 6 maanden moet de consument juist aantonen dat het stuk is gegaan ondanks juist gebruik om garantie te claimen. Dus volgens mij kan ik me altijd daar op beroepen want hoe kun je nou aantonen dat je iets niet verkeerd gebruikt hebt? (net zoals hoe ik moet aantonen dat ze het wel verkeerd gebruikt hebben als er geen duidelijke valschade is...)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Hardwerken, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: je moet onderscheid maken tussen de wettelijke garantie (die is er en die kun jij ook niet kunt vermijden of beperken) en de garantie die jij of fabrikant daarnaast of daarboven biedt.

 

omdat zij vinden dat ze 2 jaar garantie hebben.

Op grond waarvan? De wettelijke garantie kent in Nederland geen minimumtermijn. Geef jij of de fabrikant garantie tot 2 jaar?

 

Mag ik dit (juridisch) doen?

Jij mag helemaal zelf bepalen welke garantie jij wilt bieden bovenop de wettelijke garantie. Je bent daarbij helemaal tot niets verplicht. Maar als je toch iets wilt vermelden of aanpassen in jouw voorwaarden zou ik dat vooral bespreken met een ter zake kundige jurist. Dit is géén doe-het-zelf materie.

 

Volgens de wet moet de verkoper de eerste 6 maanden aantonen dat de consument het artikel onjuist gebruikt heeft om onder garantie uit te komen

Artikel 7:18 lid 2 BW heeft alleen betrekking op het bewijsvermoeden bij non-confirmiteit. In normaal Nederlands: dit heeft betrekking op de koop en de wettelijke garantie. Dit staat in principe los van de garantie die fabrikant of leverancier daarnaast of daarboven biedt

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De 'wettelijke garantie', die de wet 'conformiteit' noemt is bij consumenten dwingend recht. Je kunt daar niet van afwijken. En die garantie is voor de levensduur van het verkochte, maar voor *tenminste* twee jaar, omdat de EU richtlijn (99/44 zeg ik uit mijn hoofd) dat zegt en de NL wet richtlijn-conform uitgelegd moet worden.

 

Wat je wel kunt doen is wat bijvoorbeeld telefoonverkopers ook structureel doen: bij alles wat stuk gaat na zes maanden zeggen: 'eigen schuld'. De bewijslast ligt immers bij de consument. Het is niet heel klantvriendelijk, maar het mag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.