• 0

Fouten in het handmatig sorteerproces.

Beste mensen,

 

Allereerst bedankt voor het meedenken!

 

Bij ons in de onderneming zijn we vanwege explosieve groei ons logistiek proces aan het ontwikkelen. Als gevolg hiervan hebben we ons pakketverwerking deels geautomatiseerd. De producten die verkocht zijn worden gepickt, ingepakt en op de lopende band geplaatst. Hierbij onderscheiden we 3 type pakketen, Postnl, UPS, en Same day delivery. Deze kunnen helaas vanwege ruimtegebrek niet door een systeem op de band gescheiden worden, dus dit doen we handmatig aan de hand van het type verzendlabel dat er op geplaatst is, en deze moeten dus in 3 verschillende postkarren worden geplaatst.

Het probleem wat hierbij ontstaat is dat hierdoor er veel sorteerfouten worden gemaakt en klanten hun pakketten dus helaas niet op tijd ontvangen.

 

Mijn oproep op dit forum is dan ook voor diegene die hier ervaring mee heeft of een idee/oplossing voor heeft. Het lijkt simpel, goed opletten op de labels, maar dit gaat dus alsnog dagelijks fout.

We verwerken gemiddeld 1200 pakketten per dag.

 

Nogmaals hartelijk dank!

 

Met vriendelijke groeten,

 

Jan Baarssen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je echt geen ruimte hebt om het te automatiseren dan is een kleurcode of eventueel een duidelijk zichtbaar figuurtje (als je labels monochroom zijn) natuurlijk wel iets dat kan helpen.

 

Maar hoe krap is de ruimte eigenlijk? een systeem om automatisch pakjes over 3 bins te verdelen op basis van barcodes neemt niet zoveel ruimte in - mogelijk zelfs minder dan de ruimte voor een persoon om dit klusje te klaren.

Link naar reactie
  • 0

Veel bedrijven werken ook met een printer per verzendmethode. Worden orders afgewerkt per printer en op die manier ook telkens per verzendmethode. Bij één bedrijf werd daarnaast nog specifiek de verzendmethode groot rechtsboven op de bon gedrukt, waaronder de werknemer zijn initialen voor de controle moest zetten. Hierdoor werd er nog extra aandacht op gevestigd.

 

Andere opties met kleurcode's zijn natuurlijk ook ideaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in het verleden dezelfde situatie gehad, met veel 'inpak' fouten. Het probleem is dat het soort werk aan de ene kant erg geestdodend is, maar je aan de andere kant héél scherp moet blijven opletten. Voor mensen is dit een lastige combinatie *). Onze oplossing was een checklist waar medewerkers elke stap moesten aftekenen. Personeel was er niet blij mee, maar het bracht het aantal fouten wel met 80% terug.

Niet voor niets gebruiken ze in een vliegtuigcockpit ook voor de meest simpele klusjes standaard checklisten.

 

* Daarom is dit taakje bijzonder geschikt voor een computer. Met computer vision, trainen met deep learning en dan een machientje dat de zendingen splits in bakken is dat zo opgelost. Maar daar is geen ruimte voor zeg je.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Onderscheid maken op barcode is wel de gebruikelijke manier, maar hebt dan wel enige ruimte nodig voor een installatie die pakjes van de band in een rolco, bin oid kan mikken. Bij 3 is dat niet zo heel groot, twee bins waar ze van de band worden getikt, en de rest valt aan het einde in de 3e bin.

 

Als je scan niet 100% betrouwbaar is heb je nog wel een 4e bin nodig voor handmatig nasorteren oid, geen idee hoe je installatie eruit verder: als er maar 1 barcode op zit en die ligt soms net onderaan is het lastig, of je moet ze door een tumbler halen, maar de ruimte was al krap begreep ik zo.

 

Overigens kan je het ook helemaal andersom doen: gewoon de orders picken in volgorde van de verzendmethode, dus bijv eerst same day, dan bezorger 2 en dan bezorger 3. Of dat handig is hangt nogal af van hoe je magazijn is ingedeeld, hoe samengesteld je orders zijn en dergelijke. Pluspunt is dat je fout 100% kwijt bent.

Link naar reactie
  • 0

Alleen als er ook een exit controle (aan het eind van de band) is, anders heb je nog steeds een single point of decision / single point of faillure.

Extra controlestappen zijn niet LEAN ;)

 

Als de labels (of zelfs de dozen!) een andere kleur hebben (zoals reeds genoemd) worden sorteerfouten niet alleen minder, maar valt een gemaakte sorteerfout ook vanzelf sneller op verder in het proces. Als in een rolcontainer met blauwe dozen ook een roze doos zit, dan valt dat bijvoorbeeld degene die de rolcontainer in de vrachtwagen zet waarschijnlijk heel snel op. Dan is een extra controlestap niet nodig, want controle wordt een intrinsiek onderdeel van (iedereen in) het hele proces.

 

Etiketten of barcodes moeten lezen is teveel moeite. Denk daarom aan dingen die mensen onbewust ook zien en die bij voorkeur geen extra moeite kosten: kleur, vorm of grootte van etiket of doos, plaats van het etiket, enzovoorts. Extra etiketten plakken is meer werk en eigenlijk iets om te voorkomen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste janlak89,

 

Zoals al eerder genoemd is het nemen van afwijkende kleuren (3 verschillende) optisch de beste keuze. U zou ook met gekleurde vormen kunnen werken. Kunt u uw verzendlabels ook in kleur printen? Dus bijv. een kleuren lijn op het verzendlabel? Ik ken zelf alleen de verzendlabels in zwart/wit, dus ik weet niet of dit tot de mogelijkheden behoort

 

Als ik in uw positie zou staan, zou ik toch eens kijken of u van dit proces geen geautomatiseerd proces kan maken, zodat de scheiding middels barcodescan kan gebeuren. Ik neem aan dat uw zaak positief groeit, dus het aantal pakketten ook toe zal nemen. Ik begrijp ook dat een dergelijke investering veel geld kost, maar het is wellicht een idee om voor uw bedrijf bepaalde groei doelstellingen te definiëren, zodat u alles beter kan stroomlijnen.

Link naar reactie
  • 0

Het heeft de voorkeur het probleem bij de bron aan te pakken (lees zoveel mogelijk automatiseren) en daarmee processen "lean" te maken. Dit zorgt direct voor lagere handlingkosten en indirect voor een betere interne (minder gemopper en gedoe) en externe klantbeleving.

 

Tijdens het order picken, welke methode gebruik je? Pick and pack (direct in de verzenddoos) of batch voor meerdere klanten tegelijk?

Link naar reactie
  • 0

Wat belangrijk is om te weten is of dat 1 persoon de pakketten over 3 karren moet verdelen of dat 3 personen iedereen eigen kar hebben.

In het eerste geval is fouten maken een stuk makkelijker, want alles moet snel snel snel.

Mijn ervaring met orders sorteren en controleren is dat niet iedereen met 3 dingen tegelijk bezig kan zijn zonder fouten te maken.

 

In het tweede geval heeft niet iedereen het even druk, maar zullen minder fouten gemaakt worden.

 

Combineer dit inderdaad met kleurlabels en met postkarren met die kleur aan de rand van de bodem en de 'rekken' en je maakt het al moeilijker om fouten te maken.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Beste collega's ;)

 

Ten eerste hartelijk bedankt voor de vele reacties op mijn post. Inmiddels heb ik besloten de kleurcode uit te gaan proberen. Dit wel door middel van een simpele ronde sticker handmatig op het label te plaatsen. Dit met de gedachte erachter om eerst het effect hiervan uit te testen en de resultaten te meten.

 

Helaas hebben we echt niet de ruimte om een sorteermachine in te bouwen, hoe het nu is kunnen we net alles plaatsen. Daarnaast is het wel noodzaak om iemand de rolcontainer te laten instapelen, aangezien we producten hebben van alle soorten en maten.

 

Ik ben werkzaam in een pand dat veel te klein is voor de aantallen die we omzetten, de plannen en ontwikkelingen zijn er al voor een nieuw pand, echter deze zal pas maart 2019 gerealiseerd zijn. We zoeken dus echt een oplossing die deze tijd kan overbruggen, zonder te grote investeringen. ( Het nieuwe pand zal immers volledig effectief en efficiënt ingedeeld worden.)

 

Nogmaals bedankt voor de vele reacties, mochten er nog ideeen zijn hoor ik ze graag.

En sorry voor de late reactie, vakantie en drukte hebben ervoor gezorgd dat dit er even tussendoor is geschoten.

 

Groeten,

Jan

Link naar reactie
  • 0

 

Extra controlestappen zijn niet LEAN ;)

 

 

Extra controle stappen kunnen wel degelijk lean zijn.

Als je met de extra controle vervelend werk weet te vermijden dan heb je je proces al verbeterd.

 

Maar een proces zo ombuigen dat geen extra controle nodig is, da's natuurlijk wel het beste.

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen voeg een scanner toe aan het sorteerproces. Zo ging dat ook in de tijden dat ik in het sorteercentrum van post-nl werkte. Het is eigenlijk meer een mentaal verschil als je het mij vraagt. Nu lees je de label of zie je de kleurcode en gooi je het poststukje in de juiste bak. Met een kleurcode zal het aantal errors wellicht afnemen maar het is eigenlijk geen verandering. Het is alleen (iets) makkelijker om de juiste bak te herkennen

 

De oplossing

Voeg er een scanner aan toe, scan je het product en dan krijg je ook nog extra bevestiging op de scanner in welke bak het pakket moet komen. Je moet dan het pakket scannen en daarna een label scannen op de juiste BAK als je ervoor staat! Op deze manier is het dus onmogelijk om een fout te maken. Heb tijdens mijn studententijd bij meerdere bedrijven orders gepickt die van dit systeem gebruik maakte. Niet voor niets realiseer ik mezelf nu dus.

 

Als je een product hebt met code A en je gaat daarna voor bak B staan en dan scan je het label op bak B dan krijg je een foutmelding.

 

Bijenwas korrels 

Bijenwas kopen

Bijenwas doeken
Hulp nodig met opencart? Laat het me weten

Link naar reactie
  • 0

Als je scant weet je ook direct dat het label er (goed) op zit.

Anders kun je straks de pakketten zonder label bij het sorteercentrum gaan ophalen (wordt je zelf wel lean van).

 

Als je het verzendlabel voor je neus hebt weet je ook direct in welke sorteer bak het pakje moet liggen. Maar alsnog gooien mensen het vaak in de verkeerde bak.

Bijenwas korrels 

Bijenwas kopen

Bijenwas doeken
Hulp nodig met opencart? Laat het me weten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.