• 0

ZZP-er en zwangerschapsverlof in de 26 weken voor WW

Ik werk 28 uur in loondienst en 24 uur als ZZP-er. Nu dreigt mijn loondienst te eindigen waardoor ik WW moet aanvragen voor de te verliezen 28 uur.

 

Ik heb begrepen dat mijn 24 uur als ZZP-er als vrijgestelde uren worden gezien tijdens de WW mits ik gemiddeld 24 uur als ZZP-er heb gewerkt in de 26 weken voorafgaand aan de WW.

 

Nu is het geval dat ik zwangerschapsverlof heb gehad binnen de genoemde 26 weken voorafgaand aan WW. Tijdens mijn zwangerschapsverlof heb ik niet gewerkt en dat kan een negatief invloed hebben op mijn gemiddelde ZZP-uren terwijl ik daarvoor en daarna altijd 24 uur heb gewerkt.

 

- Mijn vraag is hoe gaat het UWV om met dit soort gevallen? Wordt een zwangerschapsverlof binnen de berekeningperiode van 26 weken wel of niet betrokken bij het berekenen van de vrijgestelde uren?

 

Ik heb hierover niks terug kunnen vinden op de Uwv site en andere fora. Daarnaast heb ik geen helderheid kunnen krijgen van UWV.

 

Ik hoop dat iemand van het forum of UWV Webcare Team hier een antwoord op heeft.

 

Briesje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Briesje,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: ik zal UWV Webcare morgen (maandag) attenderen op jouw vraag en vragen hier te reageren.

 

(ik vermoed dat - net als bij het urencriterium - je voor het bevallingsverlof 16 weken een fictief aantal uren mag toepassen dat gebaseerd is op de 6 maanden ervoor, maar het zou fijn zijn als UWV Webcare dat kan bevestigen....)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Daarnaast heb ik geen helderheid kunnen krijgen van UWV.
Wat voor poging heb je dan al precies ondernomen?

 

Pittig hoor, 52 uur werken als jonge moeder!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Hoi Briesje,

 

Ik begrijp dat je tijdens de berekeningsperiode van de vrijgestelde uren als zelfstandige, ook zwangerschapsverlof hebt ontvangen. Nu wil je weten welke invloed dit heeft op de berekening van de vrijgestelde uren in deze 26 weken.

 

Over de periode waarin je zwangerschapsverlof hebt ontvangen, berekenen we gewerkte uren die je normaal gesproken gewerkt zou hebben. We kijken dan ook naar de gewerkte uren voorafgaand aan je zwangerschapsverlof. Het zwangerschapsverlof heeft geen nadelige gevolgen voor deze berekeningsperiode.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jantina

UWV Webcareteam.

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor de beantwoording.

Ik begrijp dus at er gekeken wordt naar de uren die ik normaal zou werken als ik geen zwangerschapsverlof zou hebben.

 

Het is mij alleen onduidelijk of er 26 weken terug wordt gekeken waarin de uren in de gewerkte weken fictief worden toegepast op de weken waarin ik met zwangerschapsverlof was? Of gaat het UWV meer dan 26 weken terug vanwege die zwangerschapsweken?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.