Jump to content
nibsui
Verberg

Tellen uren als ondernemer mee als arbeidsuren voor WW?

vraag

Goedemiddag,

Ik zit met het volgende:

Ik ben momenteel in loondienst voor 16 uur per week en de overige uren per week ( 16 tot 20 uur per week) zzpér.

Nu zal mijn tijdelijke contract ( van 2 jaar ) waarschijnlijk niet omgezet worden naar een vast contract.

Heb ik dan recht op WW over de 16 uur per week in loondienst ( het fenomeen vrijgestelde uren is mij duidelijk), of gaat dat niet op als je naar de definitie van werkloosheid kijkt:

Artikel 16:

1 Werkloos wordt de werknemer die:

a. in een kalenderweek ten minste vijf arbeidsuren minder heeft dan zijn gemiddeld aantal arbeidsuren per kalenderweek of een aantal arbeidsuren heeft dat ten hoogste gelijk is aan de helft van zijn gemiddeld aantal arbeidsuren per kalenderweek;

Als er ipv ´of´ het woordje ´en´ had gestaan was het mij duidelijker geweest.

Alvast dank voor jullie reacties

[Mod edit: titel verduidelijkt]

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Beste Nibsui,

Je hebt recht op WW uiteraard.

Maak je wellicht de denkfout om ook je ZZP-uren als arbeidsuren te tellen? Dat zijn ze namelijk niet

Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

• 0
  • Rate this answer

Vragen via HL levert wellicht een sneller en beter resultaat op, zeker omdat UWV webcare hier ook actief is. Bijkomend voordeel: andere mensen met een vergelijkbare vraag vinden het antwoord op HL!

NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

• 0
  • Rate this answer
Bijkomend voordeel: andere mensen met een vergelijkbare vraag vinden het antwoord op HL!

In dat kader voor mensen met wellicht een wat andere situatie:

Wat ik begrijp uit de tekst is dat je om in aanmerking te komen voor een uitkering je minimaal vijf arbeidsuren moet verliezen. Alleen in dat geval heb je recht op uitkering, tenzij het aantal uren dat je verliest minimaal de helft is.

Dit zou bij voorbeeld voorkomen wanneer je dus acht uur werkt en vier uur verliest, zes en drie enz.

• 0
  • Rate this answer

Ik vind alles natuurlijk geweldig en prima en zo...

Maar wat heeft "WW voor werknemers" en de precieze definities die UWV daarvoor hanteert om een uitkering te verstrekken nou met een ondernemersforum zoals HL, gericht op "ondernemerschap en innovatie", te maken?

Maar misschien begrijp ik de strekking van HL niet helemaal, dat kan natuurlijk ook.

"What, me worry?"

• 0
  • Rate this answer

Maar misschien begrijp ik de strekking van HL niet helemaal, dat kan natuurlijk ook.

Of misschien begrijp je de strekking van deze vraag kennelijk niet helemaal 8)

Die vraag is namelijk of en zo na in hoeverre het ondernemerschap van de vraagsteller invloed heeft op zijn WW uitkering als (ex-)werknemer. Dat is een legitieme vraag voor een forum met als scope innovatie en ondernemerschap.

Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen?