• 0

Milieubescherming in China en de (financiële) gevolgen voor ons.

Al jaren lijden grote gebieden in China onder sterke verontreiniging van lucht en water. Vooral de gevolgen van de luchtverontreiniging in Beijing zijn uitvoerig in het nieuws geweest. Wie er zelf is geweest, zal ook tot de conclusie zijn gekomen, dat het onmogelijk zo verder kan gaan.

 

In het recente verleden heeft de Chinese regering hiertegen, vaak alleen maar regionaal, al enige maatregelen genomen. Tot nu toe waren deze maatregelen beperkt tot het tijdelijk sluiten van de veroorzakers van de verontreiniging. Er werden sluitingen van 1 of meerdere dagen per week of een verbod op ploegendiensten opgelegd. Dit was vooral het geval in de provincie Guangdong, waar veel metaalproducten worden geproduceerd en stoffen geverfd worden. De Zhongda textiel markt in Guangzhou behoort tot de 2 grootste textielmarkten in China.

 

Onlangs is er echter besloten het probleem grootschaliger en rigoureuzer aan te pakken en gaat men er nu in heel China toe over sterk vervuilende fabrieken permanent te sluiten. Zo dreigt bv momenteel 90% van de galvaniseringsfabrieken in de provincie Zhejiang volledige sluiting op korte termijn.

 

De gevolgen van het verscherpte milieubeleid zullen ook op ons een grote invloed hebben. Bij het verdwijnen van productiecapaciteit zullen de levertijden wezenlijk langer worden en de prijzen zullen, naar het principe van “vraag en aanbod bepalen de prijs”, aanzienlijk stijgen. Pas als de betreffende fabrieken gemoderniseerd zijn en milieubewuster gaan werken, komt er weer meer capaciteit beschikbaar. Maar ook de kosten van modernisering van de fabrieken zullen dan hun uitwerking hebben op onze inkoopprijzen.

 

Nog hebben we het voordeel dat de koers US Dollar – Euro zich de laatste tijd ten gunste van de Euro heeft ontwikkeld en we ons daardoor, wat betreft de uiteindelijke kostprijs in Euro, nog geen al te grote zorgen hoeven te maken over komende prijsverhogingen in US Dollar. We moeten ons er echter wel van bewust zijn, dat koersen zich ook in tegengestelde richting kunnen bewegen en er dan behoorlijke verhogingen aan kunnen komen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eindelijk. Goed nieuws! We zijn de afgelopen jaren overspoeld met een stroom goedkope ramsh uit China waardoor we de economische voorspoed van circa twee decennia hebben verspild aan spulletjes die we niet nodig hebben. Kleding bij Primark, prullaria van de Action, sportattributen van Lidl. En omdat we de kosten naar de toekomst verschuiven (Ide volgende generatie ruimt wel op) is er geen inflatie meer en kunnen de lonen hier ook omlaag.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat we uit China ramsch krijgen is niet de schuld van de Chinese producenten maar van hun klanten.

 

Het moet allemaal steeds goedkoper om de gunst van de kopers te winnen en marktaandelen te vergroten. De druk op de producenten wordt steeds groter. Aangezien op lonen niet gespaard kan en mag worden, worden inferieure materialen gebruikt of handwerkartikelen moeten nog sneller gemaakt worden dan eigenlijk kan, om een goede kwaliteit te waarborgen. Ook voorschriften worden hiervoor, onder deze enorme druk, aan de laars gelapt. Niemand wil kinderarbeid of milieuschadelijke productie. Toch gebeurt het stiekum. Omdat de kopers vaak eisen hebben waaraan met inferieure materialen alleen niet voldaan kan worden.

 

Doordat we die ramsch hier goedkoop kunnen kopen, houden we geld over om nog meer ramsch te kopen.

 

Dat het, wat de kwaliteit betreft, ook anders kan, bewijzen vele grote merken. Denk maar eens aan Adidas, Black & Decker, Bosch, Philips, Rimowa enz. enz. die allemaal kwaliteitsproducten uit Chinese productie op de markt brengen. Ik heb inmiddels vele fabrieken bezocht die zowel kwaliteitsproducten voor gerenomeerde merken produceren als ook de ramsch waarover geklaagd wordt.

 

Apple behoort ook tot de merken die kwaliteitsproducten "Made in China" op de markt brengen maar persoonlijk vindt ik Apple geen goed voorbeeld van hoe het moet. We hebben allemaal wel eens gelezen over het personeelsbeleid en de werkomstandigheden bij Foxconn, producent van vele Apple producten.

 

Bij Europese producten en merken zijn we bereid meer te betalen voor de kwaliteit. Waarom moet het dan, zodra het bij de Action of Lidl in de schappen ligt, een fractie kosten van hetgeen het eigenlijk zou moeten kosten om een vergelijkbare kwaliteit te krijgen en klagen we over "ramsch uit China"? Ik denk dat we wat dit betreft de hand in eigen boezem moeten steken en niet met de vinger naar China mogen wijzen.

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat we wat dit betreft de hand in eigen boezem moeten steken en niet met de vinger naar China mogen wijzen.
Deels eens. Het is geen schuldvraag. Maar het heeft wel een aanzuigende werking als je beleid voert waarbij niemand zich druk maakt om milieu-effecten en arbeidsomstandigheden. En met overheidsubsidies de kostprijs nog verder drukt.

 

Als je nu iets in China bestelt, subsidieert de lokale overheid de bezorgkosten. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En met overheidsubsidies de kostprijs nog verder drukt.

 

Als je nu iets in China bestelt, subsidieert de lokale overheid de bezorgkosten. ::)

 

 

Dat laatste geldt voor AliExpress waar particulieren of de kleinere webshops overwegend kleinere hoeveelheden, vaak B- of zelfs C-kwaliteit, die dan ook nog niet eens aan onze voorschriften voldoen, bestellen. Die zijn niet representatief voor de productie in en handel met China.

 

Ik heb het nog niet meegemaakt, dat de Chinese overheid de vrachtkosten van een container van een van mijn klanten gesubsidieerd heeft.

 

Bovendien, hoeveel Europese bedrijven worden er hier niet gesubsidieerd om te kunnen overleven? En waarom worden er extra hoge (straf) invoerrechten (anti-dumping-heffing) geheven op bv. fietsen en zonnepanelen uit China?

 

Dat de Chinese overheid zich druk maakt om milieu-effecten en arbeidsomstandigheden hebben ze nu en in het verleden meermaals bewezen. De sociale zekerheid van de arbeiders is de laatste jaren aanzienlijk gestegen. Zwarte schapen onder de leveranciers heb je overal ter wereld. Ook hier. Denk maar aan alle vleesschandalen en nu weer het schandaal met Fipronil.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
Ik heb het nog niet meegemaakt, dat de Chinese overheid de vrachtkosten van een container van een van mijn klanten gesubsidieerd heeft.
Nee, ze subsidiëren alleen D2C en zo bevorderen ze dat Chinese leveranciers direct verkopen aan klanten in Europa en de VS. Niet alleen via Alibaba en verwante marktplaatsen, maar ook via sites als eBay en zo voort. Juist met als doel de tussenhandel te omzeilen.

 

Vroeger of later duikt dat ook op bij Bol.com. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een fabrikant in China houdt zich niet bezig met de distributie naar individuele afnemers in het buitenland. Men investeert niet in voorraden voor de buitenlandse markten. Men produceert per order en dan ook nog met een minimum afname van X stuks of containers. De handel D2C speelt zich af tussen de Chinese groothandel en de consument.

 

Wat er in AliExpress, Taobao, Ebay etc. wordt aangeboden zijn meestal óf producten die eigenlijk voor de lokale markt zijn en niet aan onze strenge eisen voldoen óf producten die bij een quality control door een buitenlandse afnemer zijn geweigerd. Niet zelden betreft het regelrechte plagiaten.

 

Dat het doel is de tussenhandel te omzeilen waag ik sterk te betwijfelen.

 

Natuurlijk zal dat ook (bij de webshops) in bol.com opduiken voor zover dat niet al gebeurt. Bol.com is een commercieel bedrijf, geïnteresseerd in elke $ en € die er te verdienen valt. De uiteindelijke verantwoording met betrekking tot hetgeen er geleverd wordt, ligt bij de webshops.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Wel ja, als je de zaken puur rationeel beschouwd dan lijkt het mij logisch dat alle onkosten die moeten gemaakt worden om iets te produceren in rekening moeten gebracht worden.

 

Dit forum staat op zijn achterste poten als een ondernemer een veel te laag uurtarief berekend omdat hij zijn autokosten, verzekeringen, pensioen,... negeert.

 

Als je iets produceert dan moet je bijvoorbeeld de milieuvervuiling die je veroorzaakt 'opkuisen' of beter: er voor zorgen dat je geen vervuiling veroorzaakt. Dat kost geld en die kost moet je doorrekenen aan de consument.

 

Uiteindelijk zouden alle rechtstreekse en onrechtstreekse onkosten op een transparante manier moeten worden doorgerekend aan de klant.

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Tja, de fabrieken in China die zich eerder wel netjes aan de lokale regelgeving hielden zijn inmiddels bijna allemaal wel failliet. Hoop dat ze het voor elkaar krijgen om die productie binnen aanvaardbare normen te regelen zonder alles te verplaatsen naar bijvoorbeeld Indonesië of Birma.

Link naar reactie
  • 0

Dat de plotselinge sluitingen van vele fabrieken ook tot grote zorgen en ontevredenheid onder de medewerkers van de betreffende fabrieken leidt, blijkt wel uit een chat die had ik met een van de medewerkers daar en een recente cynische post in Weibo, vergelijkbaar met Facebook. Deze wil ik jullie niet onthouden.

 

PS ik hoop dat het me gelukt is tenminste een file hiermee te uploaden. Hoe ik een afbeelding in de tekst kan plaatsen met behulp van de code "Voeg een afbeelding toe" is me nog steeds een raadsel. maar dat is een onderwerp dat hier in deze thread niet beantwoord moet worden.

Chat.pdf

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.