• 0

Vraag over Onttrekking voor privégebruik van de auto

Ik vraag mij af of ik de Onttrekking voor privégebruik van de auto op teveel plaatsen invul in de aangifte IB, waardoor ik mogelijk mezelf benadeel.

In de WV rekening zet ik de afschrijving bij afschrijvingen, de autokosten bij overige bedrijfskosten.

Bij Buitengewone baten en lasten en dan bij Overige buitengewone baten zet ik het bedrag van de bijtelling.

Maar dan bij Privéonttrekkingen nog een keer, bij Onttrekking privégebruik auto van de onderneming, zet ik weer het bedrag van de bijtelling.

Is dat niet dubbelop?

 

En kun je beter hogere, of lagere autokosten hebben? Wat is voordeliger in de aangifte? Als de kosten lager waren dan de bijtelling, is de Onttrekking privégebruik auto immers hetzelfde als de autokosten.

 

Ook is er nog een kopje Vanuit privémiddelen betaalde kosten voor deze auto. Is het voordeliger voor de belasting om dit te doen, of om de autokosten op te voeren in de WV rekening?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vraag mij af of ik de Onttrekking voor privégebruik van de auto op teveel plaatsen invul in de aangifte IB, waardoor ik mogelijk mezelf benadeel.

In de WV rekening zet ik de afschrijving bij afschrijvingen, de autokosten bij overige bedrijfskosten.

Bij Buitengewone baten en lasten en dan bij Overige buitengewone baten zet ik het bedrag van de bijtelling.

Maar dan bij Privéonttrekkingen nog een keer, bij Onttrekking privégebruik auto van de onderneming, zet ik weer het bedrag van de bijtelling.

Is dat niet dubbelop?

Ja, dat is dubbelop. :)

 

Je moet simpelweg kiezen hoe je het invult. Wat je doet (bijtelling opnemen in de V&W), kan op zich goed. Echter, moet je dat bedrag dan wel weer invullen bij "Vanuit privémiddelen betaalde kosten". Op die manier voorkom je dat het dubbelop is.

 

Wat je ook kunt doen (en dat is waarschijnlijk waar de Belastingdienst vanuit gaat), is helemaal geen bijtelling opnemen in de V&W, maar dan hoef je ook geen bedrag in te vullen bij "Vanuit privémiddelen betaalde kosten".

 

Persoonlijk heb ik het ook altijd op de eerste manier gedaan voor de inzichtelijkheid, maar de tweede manier is niet beter of slechter. De tweede manier regelt alles alleen via de inkomstenbelasting en niet via de winstberekening.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de belastingtelefoon gebeld, en zij zeggen dat het correct is wat ik doe, omdat het programma de winst op twee manieren berekent, via de VW rekening en de balans. ‘Dat is een vermogensvergelijking, en daar vinden nog correcties plaats om de winst te kunnen bepalen,’ zegt de medewerker.

 

Bij Overige buitengewone baten is het bedrag van de bijtelling correct neergezet volgens de medewerker, en daarnaast ook bij Privéonttrekkingen, ‘omdat dit de correctie is op de winstberekening volgens de vermogensvergelijking. Het hoort dubbelop te worden ingevuld, maar in feite zijn het twee methoden van berekening,’ aldus de fiscus.

 

Dat is anders dan prinsrachid zegt. Hoe zit het nu echt?

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien helpt deze uitleg.

Volgens mij klopt dat nog steeds zo.

 

Ook is er nog een kopje Vanuit privémiddelen betaalde kosten voor deze auto. Is het voordeliger voor de belasting om dit te doen, of om de autokosten op te voeren in de WV rekening?

 

Dit is natuurlijk lood om oud ijzer. Wanneer je gedurende het jaar al zelf prive autokosten heb betaald dan zit dat dus niet in de autokosten als Lasten op de V&W. De bijtelling wordt alleen door die auokosten gelimiteerd. In de aangifte moet je dat dus niet nog eens invullen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat de fiscus zegt is correct, volgens mij. De bijtelling opnemen in de V&W bij Overige buitengewone baten, maar dit bedrag dan juist niet invullen bij "Vanuit privémiddelen betaalde kosten" in Onttrekking privégebruik auto van de onderneming. Bij Vanuit privémiddelen betaalde kosten moet 0 ingevuld worden, omdat de kosten al in de VW rekening opgevoerd worden. Dan trek je dubbel af.

 

Wat volgens de fiscus niet correct is, is helemaal geen bijtelling opnemen in de V&W. Dit moet bij Overige buitengewone baten.

 

Het is niet de ene of de andere manier, het moet zowel in de VW als bij privéonttrekkingen ingevuld worden.

 

Het is niet dubbelop om de bijtelling in te vullen bij Onttrekking privégebruik auto van de onderneming. Doe je dit niet of minimaliseer je het tot nul door te doen alsof je de kosten uit privémiddelen hebt betaald, dan zullen je privéonttrekkingen in geld weer hoger uitvallen. Dat maakt per saldo niet uit.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.