• 0

Bijverdienste opgeven bij sociale dienst ivm bijstandsuitkering BBZ

Als ik twee voertuigen verkoop, bijvoorbeeld 2 fietsen, ben ik dan verplicht om deze bijverdienste van zeg, €700, op te geven aan de sociale dienst? Ik heb naar antwoorden gezocht, maar kan helaas niets vinden daarover. Ik weet wel dat je in eerste instantie alle wijzigingen moet doorgeven. Soms schijnt het mogelijk te zijn om bij te verdienen met een bijstandsuitkering. Maar dit is BBZ, wellicht zijn de reglementen verschillend van elkander. Of moet je alles sowieso opgeven en dat de sociale dienst vervolgens vaststelt wat wordt ingehouden? Welke professor kan mij blij maken met het juiste antwoord. Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik twee voertuigen verkoop, bijvoorbeeld 2 fietsen, ben ik dan verplicht om deze bijverdienste van zeg, €700, op te geven aan de sociale dienst?

Je moet niet alleen naar omzet kijken, maar ook naar je kosten. Het gaat om de winst namelijk (omzet min kosten). Als je 2 fietsen verkoopt voor 700 euro, maar de inkoopkosten waren 500 euro, dan zijn je inkomsten voor de Belastingdienst/gemeente uiteraard maar 200 euro (700 min 500). Vervolgens heb je 3 mogelijkheden. Ik ga er even vanuit dat het gaat om BBZ levensonderhoud.

 

- Is er verlies gedraaid in een kalenderjaar, dan wordt de BBZ 'gratis' (om niet). Je hoeft dan niets terug te betalen.

- Als je een beetje winst maakt (minder dan de BBZ), dan moet je dat deel wel terugbetalen, maar wordt de rest van de BBZ alsnog 'gratis'.

- Heb je meer winst gedraaid dan de BBZ, dan moet je uiteraard alles terugbetalen. Maar dat gaat dan in de vorm van een renteloze lening, voor zover ik weet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Je moet niet alleen naar omzet kijken, maar ook naar je kosten. Het gaat om de winst namelijk (omzet min kosten). Als je 2 fietsen verkoopt voor 700 euro, maar de inkoopkosten waren 500 euro, dan zijn je inkomsten voor de Belastingdienst/gemeente uiteraard maar 200 euro (700 min 500).

Ik verkoop geen fietsen als zelfstandig ondernemer. Het gaat alleen om de BBZ-uitkering. Ik ontving straks een periodieke aanvulling op mijn inkomsten (tot het bedrag wat benodigd is voor levensonderhoud). Als ik dan als particulier mijn 2 fietsen verkoop, moet ik deze inkomsten dan opgeven, zodat dit op de uitkering ingehouden wordt? Het gaat om een BBZ-uitkering in dit geval, dus de regels kunnen verschillen van die van een bijstandsuitkering. Misschien moet ik het gewoon doorgegeven en de gemeente laten beoordelen of deze inkomsten worden ingehouden op de uitkering.

 

Waarom zit je in de BBZ als je een 7-stappenplan hebt om snel aan nieuwe opdrachten te komen?

Omdat mijn inkomen nog onder het bijstandsniveau ligt. En nieuwe opdrachten pas de volgende stap zijn, indien daar een mogelijkheid toe blijkt te zijn. Maar op zich heb je gelijk.

 

Link naar reactie
  • 1

Topic gaat op slot. Lijkt oprakelen van oude berichten. Reageer als goed gebruik na verloop van tijd alleen op vervolgvragen van vraagstellers.

 

Ondernemer in nood houdt schuuropruiming, so what?

 

Modgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.